tisdag 4 januari 2011

Mina små egenheter


Men först:

Kvällens film:

Toy Story 4.

Ganska seg film.

Ingen action alls, bara en massa tugg.

I huvudrollen: den gamle tjeckiske storbacken Jiri Bubla.

I en liten biroll (känd från Star Wars): Chew-baka.

Soundtracket sjungs av LaToya Jackson.

*****

Det sägs ju ofta att innebandy är mer än en sport, att det är en livsstil.

Det stämmer nog ganska bra.

Det finns många innebandymänniskor som är speciella.

På ett bra sätt.

Det är nog det som gjort sporten så stor.

Framfusigheten, upptäckarviljan, glädjen, nyskaparkänslan.

Att våga sticka ut.

Innebandyvärlden kryllar av små härliga egenheter.

Även jag hade några så klart.


Egenhet 1:

Under 80-talet och några år i början på 90-talet så kunde jag tänka bort förkylningar, magsjukor och annat.

Minsta lilla antydning till nån form av krasslighet så lade jag mig på soffan/sängen, koncentrerade mig stenhårt och efter ca 15 minuter var alla symtom borta.

Fungerade faktiskt.

Var aldrig sjuk i princip.

(hade från 1993 till 2009 ingen sjukdag på jobbet heller. 16 år. Inte så dåligt.)

Kanske därför jag spelade typ 128 matcher i rad för Falu IBK under några säsonger också.

Egenhet 2:

När jag spelade så låg alltid mina byten på 48 sekunder. I stort sett alltid. Under match blev det kanske lite mer någon gång.

Men jag hade nån sorts inbyggd klocka på just den tiden. Ungefär så långt ska man spela, sen är det dags att byta, annars blir bytena för långa.

När jag trappade ner från Falun till Slätta IBK så trodde dom inte riktigt på mig.

Dom överbevisades ganska snart då jag på tvåmålet på träningen bytte efter exakt 48 sekunder.

Tre byten i rad.


Egenhet 3:

Den som jag själv tycker är roligast.

Jag dömde ju rätt mycket förut (rekordet är 198 matcher på en säsong...) och nästan alltid med ärade broder Håkan på den tiden.

Innan matcherna, när vi träffade spelarna och tittade på uppvärmningen, kunde jag till nästan 100 % säkerhet kunna tala om...

...vilka spelare som skulle komma att bli utvisade.

Oavsett om vi aldrig dömt just det laget förut.

Och Håkan var fantastiskt imponerad (det är inte ofta han blir det).

Han förstår än idag inte riktigt hur det gick till.

Inte jag heller, om jag ska vara ärlig.

Intuition?

Feeling?

Sjätte sinne?

Ingen aning.

Men otroligt roligt.

Det var mina egenheter det. Lite konstig är man nog i alla fall. På ett bra sätt.

*****

Gud så mycket det var att göra på jobbet efter att inte ha varit där på tio dagar. Fick man så man teg. Tur man är ganska effektiv.

*****

Skön seger för IBF Faluns herrar mot Linköping. Viktig om inte annat. SSL är rekordjämn just nu. Eller vad sägs om sju mittenlag inom en poäng? Sanslöst.

*****

Trodde det aldrig, men jag har köpt en MP3-spelare (eller rättare sagt, Helena har köpt en åt mig). Har svikit vinylspelaren och kassettbandsspelaren känns det som. Nädå. ganska roligt. Fyllde den direkt med låtar. Många 80-talare förstås.

*****

Chips och dip tillsamamans med gumman väntar nu!

*****

Kvällens låt: Miss you like crazy - Natalie Cole

*****

Bytt, bytt, kommer aldrig igen
/Nordström/

Inga kommentarer: