fredag 25 november 2011

Ditten & Datten...


...som vännen och eminente skribenten CJ skulle sagt.

*****

Men först:

Skivstång.

*****

Gräsänkling (varför heter det så egentligen?) till i morgon då frugan är hemma i Dala-Järna och hälsar på sin mor.

Har tittat på Idol med barnen. Shit, vad duktiga alla som är kvar är. Men någon måste ju åka. Men Moa är ändå överlägset bäst. Spelar i en egen division liksom. Och syskonkärleken mellan henne och hennes bror var magisk. Inget av Nordströms ögon var torra.

*****

Apropå Idol:

När man körde Idol på medeltiden, då blev inte deltagarna utröstade.

Utan utrustade.

*****

Det här.

Det är humor det.

Snodde den av gumman.

Lovely.

*****

Chelsea - Liverpool 1-2.

Gött mos.

YNWA.

*****

Husfesten på jobbet var, som vanligt, oerhört rolig.

Massor av tävlingar och lekar, god mat men framför allt oerhört trevligt umgänge.

Jag har definitivt världens bästa arbetskamrater.

Jag anordnade en femkamp:

Jubileumsfrågesport (En fråga från nästan varje frågesport vi haft)

Leta & Svara (Leta efter 15 saker i huset enligt en lista, svara på 15 frågor som man var tvungen att googla fram)

Gäster med gester (precis som TV-programmet)

Kronblom (en litet ansikte i trä med en ring hängande i ett snöre från näsan, som är väldigt lång, det gäller att "fippla" upp ringen så den sätter sig på näsan)

Musikfrågesport - så klart! (80-talsmusik i olika teman)

Det var olika grupper varje deltävling och så fick man poäng efter placering, vilket innebar att en individuell vinnare korades efter kvällen.

Och vinnare av den sista tävlingen någonsin i Idrottens Hus på Ingarvet, för alltid ihågkommen, stolt ägare av en fin pokal blev Ulrika AnderssonKorpen Sverige.

Här ser vi Ullis kyssa pokalen.

Det var liksom inget snack om saken.

Hon var nämligen med i vinnande gruppen i alla fem deltävlingarna.

Stort.

*

Vi hade också några jubilarer som vi firade av, som fyllt jämnt (inte jämt alltså), i olika siffror (ingen av dom ville tala om åldern).

Gunilla Rylander, Tomas Wiker och Micke "Meckar-Micke Eriksson.

Alla fick blommor och en flaska vin (tror jag).

Meckar-Micke grymtade lite, han ville nog hellre ha hemkört.

Han är ju trots allt bördig från Svärdsjö.

*

Vi bjöd även på en liten teater.

Teatersällskapet Korpens Vänner hette vi.

Jag själv, Jonas "CrossFitkungen" Flank, Gunilla Rylander, Stefan "Malung" Jonsson och Jenny "Black Beauty" Magnusson bjöd på -

Hamlet på rim.

Oerhört bejublat.

Gick riktigt bra, ändå hade vi bara repat 1,5 gång ungefär.

*

För övrigt kan jag meddela att Runda bordet (tjejerna) nu efter fem raka segrar leder med 8-6 över Soffan (killarna) i husfrågesporten. Det är endast två eller tre gånger kvar, så killarna får shapa upp sig nu.

*****

Och snart är det dags för flytt. Idrottens Hus lämnar Skyfallsvägen 1 efter 25 år för Lugnetvägen 1. Den 14 december startar flytten. Huset är fantastiskt bra som vi har nu, det kommer jag att sakna. Men läget i nya huset blir kanon. Mitt i idrotten, där vi ska vara.

*****

Har inget emot basket, tvärtom. Och känner ett par riktigt trevliga och roliga basketmänniskor. Och har respekt för alla domare. Men jag har några funderingar på basketdomarens roll:

Varför har dom långbyxor?

Varför har dom alltid pipan i munnen?

Och varför måste dom alltid hålla i bollen efter avblåsningar?

Jag kanske är dum.

*****

Skön vinst för IBF Faluns herrar mot AIK borta.

Nu ÄR man verkligen ett topplag.

Och Alexander Carlström fortsätter producera. Roligt.

Och IBF Faluns damer gjorde två bra insatser. Först förlust i sudden death mot ett Rönnby som just nu är Sveriges bästa lag, och så en stabil vinst över Sala Silverstaden.

Ser bra ut.

*****

Glömde en sak när jag rapporterade från SIBF 30 år och konferenserna.

En del av personalkonferensen var information från Arbetsgivaralliansen. den som kom och informerade därifrån var ingen mindre än Hans-Göran Elo, den gamle stormålvakten i ishockey.

Han är nog rätt unik, för tidigare jobbade han för Unionen i cirka tio år, och nu har han jobbat för Arbetsgivaralliansen i ca tio år.

Snacka om att ha insyn på båda sidor.

Han sa att vår yrkeskår, dvs människor som arbetar i föreningar och förbund, har ett litet annat problem än andra yrkeskårer.

I vanliga fall måste arbetsgivarna se till att arbetstagarna går till arbetet, i vår bransch måste dom se till att vi går hem från arbetet.

Stämmer rätt bra.

Han var inte bara oerhört kunnig och intressant.

Han var rolig också.

Han började med att berätta lite om sig själv.

Att han hade stått i mål för Hammarby och Djurgården. Och att nån hade frågat hur han kunde spelat för båda.

Enkelt, sa han. Hammarby är en passion, Djurgården var han anställd av.

Humor.

Sen sa han att det bara fanns tre fotbollslag av värde:

Bajen A, Bajen B och Bajen München.

Ännu större humor.

*****

Också glömt:

När jag kom hem från SIBF 30 år/konferensen, väntade en Fars Dag-present. En riktigt fin.

Då hade gumman nämligen, städat, målat om och byggt om min favoritarbetsplats.

Tvättstugan.

Här är ena delen av den.

Fantastiskt vad den blev fin.

Hon är grymt duktig, min Helena.

På allt.

*****

I tisdags dömde jag och Världens Bästa Hubbe en H3, och i morgon ska jag och Jörgen "Var är min bil?" Andersson döma en annan H3 (så klart, jag kan ju inte döma samma igen).

Det är, fortfarande, vansinnigt kul att döma.

*****

Vi satt tidigare på jobbet och pratade om Iron ManHawaii.

Hm.

Det närmaste en annan kommer Iron Man.

Det är väl när man står och stryker.

****

Jag blir snart tokig på hockeyspelarna.

Machokillarna.

Ha.

Säger det igen:

Det finns ingen annan idrott där dom är så fåniga, där vuxna karlar ska slåss för ingenting.

Men nu har det ju blivit ännu värre i och med alla dessa tacklingar i ansiktet.

Och dom förstår iiiiingenting.

Patetiskt.

*****

Nu är det dags att hänga en tvätt.

*****

Kvällens låt: Ordinary World - Duran Duran

*****

Citius, Altius, Fortius
/Nordström/

Inga kommentarer: