tisdag 20 december 2011

Ren och skär glädje

Men först:

En bit in i andra halvlek tvingades Michael Ballack kliva av pga en rejäl lårkaka.


*****

Varför heter det för resten "ren och SKÄR glädje" egentligen?

Märkligt.

*****

Jobbade på Ungdoms-DM/Knattespelen i helgen (lördag-söndag).

68 lag i åldrarna 97-04.

Massor av spelare, ledare, domare, funktionärer, föräldrar och publik som gjorde sitt för att göra helgen till det den blev.

En underbar innebandyfest.

Det var sån bra stämning hela tiden.

Och glädje.

Mycket glädje.

Framför allt var det underbart att se de yngsta spelarna.

De där som inte själva spelet alltid är så viktigt för.

Det finns annat som är intressant.

Poliser på läktaren till exempel.

Mycket spännande.

Jätteroligt var också att träffa så många spelare från 80- och 90-talet som man spelat med/mot och dömt (jaja, visat ut då) - som nu var där som ledare och föräldrar.

Bland andra Lars Evertsson, Lars-Åke Eriksson, Stefan Kujanpää, Therese Blom, Ingmarie Björk, Lasse Pettersson, Peter Gunnarsson, Mikael Rutevik, Patrik Wretman, Anna Teledahl, Jonas Karlsson, Ullis Landström, Larsa Håkansson, Peter Lindkvist, Staffan Kyhle, Mats Eliasson och Mattias Simonsson.

Vilka legender.

Och då fanns det nog lika många till.

Och domarna var duktiga. Allihopa.

Ett par förjänar dock lite extra beröm:

Johanna Fyhr/Emilia Eriksson från Mora.

Kan bli riktigt, riktigt bra.

Och inga ledare och föräldrar dummade sig.

Viktigt.

Och bra.

Men som sagt.

Bäst var glädjen.

Ren och skär glädje.

*****

Några roligheter från helgen:

Mats Eliasson, den gamle kämpen som spelat i legendföreningarna IF Domnarvet och Ornäs IK (oj vilket ruffellag - men ack så klassiskt), som numera är ledare i IBF Borlänges P97:or, sa till mig och Lasse Erickson (vän och tränare i IBF Falun Ungdoms dito) att han skulle lära killarna en ny taktik.

Som dom körde i Ornäs på 80- och 90-talet.

Nämligen - Flockchecking.

- Flockchecking?

Sa både jag och Lasse.

- Ja, alla jagar alla hela tiden.

Sa Mats.

Flockchecking.

Underbart.

*

Lasse E hade också en rolig anekdot att berätta.

När hans son Linus var 6-7 år spelade han fotboll.

På en träning, de sista 20 minuterna, spelade man tvåmål.

Plötsligt går Linus och ställer sig i ute i hörnet på planen.

Alldeles ensam, och står där till.

Pappa Lasse frågar:

- Vad gör du, Linus?

Varpå Linus svarar:

- Jag sprider ut mig, pappa, det har tränaren sagt att vi ska göra.

Lovely.

Jag sprider ut mig.

*

På söndag förmiddag vid elvatiden kom det fram ett gammal dam till mig.

"Ursäkta, jag letar efter mitt barnbarn, jag skulle träffa honom här"

Efter lite luskande kom vi fram till ålder och lag och att dom skulle spela vid 12:30.

Då säger damen:

"Jaha, vet du var han är nu?"

Ööh...

Nja, drygt sju hundra ungar.

Nog för att jag känner många men...

*****

Det är så mycket snack om den där fildelningen hela tiden.

Ella och Lill-Fille delade en yoghurt i morse

Är det också olagligt?

*****

Sen sa dom på sporten igår att André Myhrer körde upp sig i andra åket i VC-slalomen.

Märkligt.

Jag tittade.

Och är helt säker på att han körde nedåt.

*****

Nu är jag äntligen helt inflyttad i nya Idrottens HusLugnetvägen 1.

Blir bra det där.

Och idag åt vi den årliga jullunchen med all personal.

Trevligt.

*****

IBF Faluns herrar ångar på.

6-3 borta mot Pixbo är tiktigt, riktigt starkt.

Kan vara något mycket stort på gång.

*****

Och Sara Kristoffersson hade en hyfsad helg.

Tio mål på två matcher.

Miss Magic.

*****

Lasse E:s lilla anekdot om att sprida ut sig påminner om den klassiska, och faktiskt sanna, storyn om tränaren i fotboll, som när laget tappat bollen i anfallsläge, skrek till sina småttingar:

- Spring hem! Spring hem!

Varpå en av knattarna tittar upp, springer av planen, och springer hem.

Helt naturligt.

*****

Småttingarna längtar enormt efter julen.

På fredag kommer farmor & farfar hit på uppesittarkväll och ska sova över till julafton. Och på julafton kommer världens bästa bror Håkan med familj också.

Det ska bli väldigt roligt.

*****

Hemskt med dödsmisshandeln i Ludvika.

Mina tankar går till mannens familj.

Tänker också på Mattias Flink.

Som tydligen kan bli frisläppt 2014.

Jag kände Flink. Har lekt med honom när vi var små.

Han var en helt vanlig, trevlig och snäll kille.

Men.

Har man dödat sju människor har man förverkat sin rätt att vara fri.

Jag är definitivt emot dödsstraff.

Men han ska vara inlåst tills han dörr.

Så är det bara.

Ingen vet om någon återfaller till brott (procenten som gör det är ju ändå ganska stor).

Och dessutom, det viktigaste.

De anhöriga ska inte behöva gå och veta att Flink kan vara ute i livet.

Medan deras barn aldrig mer kommer att vara i livet.

Det skulle vara ytterligare en börda de inte ska behöva bära.

*****

Vi har handlat klart det mesta inför julen, både julklappat och mat, det känns skönt.

Lite smått kvar bara.

Det får jag och småttingarna fixa på fredag.

*****

Och Zlatan har tydligen gjort mål. Igen.

Zuper.

*****

Men nu får dom väl sluta tjata om Foppa.

Till och med nu när han HAR slutat så gör dom reportage om honom om matcher från förr där han sa att han tänkte sluta.

Herregud.

*****

Har börjat på en ny bok.

En sån där 600-sidorsbok med liten text.

De ensamma av Håkan Nesser.

Verkar lovande.

*****

Nu ska jag och frugan titta på Slaget om Sverige, ett nytt roligt frågesportsprogram med Ingvar Oldsberg och Björn Hellberg.

Helt i min smak.

******

Få se om det blir någon mer blogg innan jul.

På fredag blir det i alla fall den obligatoriska juldikten.

*****

Kvällens låt: Kärlek och Hat - Staffan Hellstrand

*****

Om du retar dig på de små tingen, så är du väl inte större än så
/Nordström/

Inga kommentarer: