tisdag 20 september 2011

Sputnik Cup, en makalös utvisning och Gurra har fikavecka

Men först:

Det var en jädra tur att inte grisarna också behövde nånstans att bo.

*****

Ojojoj vad länge sen det var jag skrev.

Mycket att göra, mått lite halvdåligt och gjort lite andra prioriteringar.

But now i'm back!

*****

Vad lyssnar matematiker helst på?

Talböcker, så klart.

*****

Dömde Sportnik Cup i Falun i helgen.

En liten lagom turnering på cirka 60 lag.

Så det blev lugnt med matcher, 18 stycken under fredag-lördag-söndag.

De flesta med min ordinarie domarkollega Världens Bästa Hubbe. Det är så skönt och döma med honom. Lugn, sansad, alltid glimten i ögat och med makalöst bra kontakt med spelare och ledare. Med min rutin och regelkunskap tror jag att vi kompletterar varandra bra.

Men dömde också några matcher med Joel Söderlund, en kille född -95. Han kan bli hur bra som helst. Seriös, tydlig och vågar dessutom ta för sig. Hans normala kollega Douglas Rodheim är också jätteduktig, så det ska bli roligt att följa deras utveckling.

*

Lite att notera från cupen:

Ett gäng ryska damer, Nauka, var på plats. De var mycket duktiga, tekniska och snabba. Och endast en av dem var nu över 40 år (alla brukade vara det förr i tiden), de övriga var födda -86 till -95. Kan vara framtiden vi såg.

Jag tycker att de höll klar division 1-klass i Sverige, men de var lite få, så de blev trötta på slutet av turneringen.

Men de vann trots allt.

Så med ryska vinnare får väl IMA byta namnet på cupen.

Till Sputnik Cup.

*

Jag tror också, men jag är inte säker, att den ryska lagkaptenen gillade IBF Borlänges lagkaptens bil.

När hon kom fram och hälsade sa hon nämligen:

- Good lack!

*

Det var också tur för det ryska damlaget att inte vinsten gav en prischeck.

Jag menar, ryskor som får en tjeck.

*

Några sa att dom skulle skjuta strömskott på uppvärmningen.

Det gick inte.

Dom hade ingen kontakt.

*

Som vanligt på cuper så sov Conny "Voltarenmannen" Törehed över. Denna gång hade han med sig Jonas Matsson, den sympatiske keepern från KAIS Mora, som kollega.

Dom fick äran att sova i det nya kombinerade nostalgirummet/gästrummet (se lite längre ner i inlägget).

*

Tog en makalös utvisning. I en makalös match.

Två minuter liggande spel.

På en straffskytt.

Har sett det på YouTube.

Men under 24 års dömning aldrig varit med om det själv.

Killen går fram, ramlar, och liggande raklång på mage försöker han vispa in bollen.

Allt hände i den där matchen.

Sekretariatet råkade släppa in en utvisad spelare för tidigt.

Som såklart gjorde mål.

Veva tillbaka, döma bort målet, förklara för ledare (som var mycket bra!), rätta till.

Puh.

Till råga på allt blir det ett matchstraff i samband med slutsignalen då en i det vinnande (!) laget helt plötsligt tittar på en motståndare som trampat snett och ligger ner, och sen drar iväg en hård backhand mot honom. Märkligt.

Som sagt, den matchen hade allt.

*****

Mike Danton.

Hjälte.

*****

Falu FK verkar ha vaknat till. Kul.

Bra för dalafotbollen som i övrigt har det ganska tungt.

*

Förutom Dalkurd då.

Shit, vad kul det är. Tänk om de skulle gå upp i Superettan.

Från sexan till Superettan på sju år.

Stort.

Åshöjdens BK-varning.

Bagarn och Elvan.

Det ni.

*

Och Brage går kräftgång. 0-5 senast, och massor av avstängningar och skador.

Hoppas man kan skruva ihop allt på nåt sätt och i alla fall fixa en kvalplats.

Brage behövs i Superettan också.

Ett gammalt klassiskt lag.

*

Och apropå Brage:

Han hade det ju inte lätt igår, min genomtrevlige och stämningshöjande arbetskollega Gerhard Andersson, som står i mål i Brage.

Och dessutom, så hade till råga på allt fikavecka på jobbet.

Så jag sa, och det kanske var lite elakt, men jag kan ju inte låta bli...

- Men det är ju lugnt med fikavecka för dig, Gurra. Du fick ju så mycket i kassen igår.

*****

I morgon är det SSL-premiär i Falu-Kuriren Arena.

Falun - Täby.

Med både herr och fru Nordström på plats.

Ska bli super(liga)kul.

Tur att barnen har snälla storebröder som ställer upp.

*

Och sen är det bara att vänta in damernas premiär i Elitserien.

Tror att Faluns damer har något riktigt stort på gång.

*****

Vilket är det vanligaste telefonsamtalet från kyrkan?

Collect Call

*****

Jag har fått ett eget nostalgirum (kombinerat med gästrum).

Där jag får ha alla mina (och det är verkligen många) saker från 70- och 80-talet.

Det är hur mycket som helst.

Jag är inte klar än.

Men det kommer att bli overkligt bra.

Jag har världens bästa fru.

Som tagit bort vägg, isolering, rör, satt igen hål och tapetserat.

Alldeles själv.

Hon är helt fantastisk.

*****

Det har varit fantastiskt att, som i gamla goda tider, kunnat följa US OpenEurosport.

Djokovic, vilken lirare.

Jag älskar tennis.

*****

Internet i skolan är väl bra.

Men det är ju inte bra om det är trådlöst i slöjdsalen.

*****

Dags att pyssla lite till i nostalgirummet.

Mumma.

*****

Kvällens låt: Moves like Jagger - Maroon 5 & Christina Aguilera

*****

Den som inte kan vad han vill måste vilja det han kan
/Nordström/

Inga kommentarer: