söndag 13 februari 2011

Framtiden kan vara här och Topp-tio-domarna genom tiderna


Men först:

Skyltar man inte vill se i matvaruaffären:

"Idag har vi billigt kött - vi har skurit ner personalen."

Eller:

"Lever endast i dag."

*****

Tre blytunga förluster för IBF Falun i helgen, två för damerna och en för herrarna.

Det kommer att bli oerhört svårt för damerna att nå slutspelet i år.

Det skulle i så fall vara första gången på de 18 år som föreningen funnits som man missar slutspelet på damsidan.

Jag har ju själv varit med som tränare/coach ett par av gångerna.

Herrarna kommer också att få kämpa för sin slutspelsplats, tror man måste bryta förlusttrenden snart.

Jag håller alla tummar.

Däremot ser det bra ut på herrsidan för IBF Falun Ungdom som nu bara är målskillnad ifrån en kvalplats till division 1.

*****

Herregud vad Melodifestivalen blivit dålig.

Pinsam helt enkelt.

Tror den spelat ut sin roll.

Tyvärr.

*****

Av olika anledningar (Världens Bästa Hubbe har haft ont samt haft en jävsituation) har jag dömt med två andra kollegor de senaste två helgerna.

En H3 vardera med Patrik Sjögren (född - 89) och Andreas Bengtsson (född -91). Båda mycket bra. Matcherna har flutit på jättebra.

Framtiden kan vara här redan. Jag skriver kan för att det ska vara så mycket som ska klaffa.

Men det tror jag att det gör.

Det är bra.

Då kan såna som jag, Världens Bästa Hubbe, Tomas "Silverminken" Pettersson, Jörgen "Var är min bil?" Andersson, Conny "Voltarenmannen" Törehed och några andra inom några år dra oss tillbaka med gott samvete.

Världen Bästa Hubbe fyller för övrigt år idag.

Stort Grattis!

*****

Sveriges bästa domare genom tiderna?

Ja, en lista vore väl kul.

Så därför kommer här en lista.

Över Sveriges bästa innebandydomare genom tiderna.

1) Håkan Nordström
2) Johan Råsbrink
3) Glenn Nylén
4) Pelle Hellberg
5) Ulf Rehnfeldt
6) Magnus Nordahl
7) Mikael Walkert
8) Roger Nyström
9) Göran Berg
10) Peter Bergestål

Och, ja, jag vet att jag är partisk. Men oavsett så rankar jag ärade broder Håkan högst genom tiderna.

Dels för att allt för många spelare, ledare, lag , kollegor och publik sagt det för att det inte ska stämma.

Dels därför att han helt enkelt varit bäst. Både regelkunskapsmässigt, och inte minst viktigt, som matchledare och psykolog.

Lika klar tvåa känns Johan Råsbrink.

Tror att det bara är han och brorsan som dömt SM-final på herrsidan med två olika kollegor.

Glenn och Pelle på plats 3-4 och Mange och Uffe på plats 5-6 beror bara på dagsform inom paren vem som ligger på vilken plats.

Walkert har alltid, oavsett vem han dömt med, varit väldigt bra.

Nyström och Berg var riktiga tuffingar utrustade med mycket humor.

Och "The Big Kahuna" Bergestål är nog den tuffaste domaren vi haft. Det fanns inte nån som inte hade respekt för honom.

Thomas Haglund, Mike Bengtsson, Roffe Nåmark, Janne Birkebo, Sven Hammerin, Glenn Boström, Tony Thuresson, Bjarne Wesenlund, Håkan Grahn-Gustavsson, Kalle Seiler och några till är väl de som kommer närmast efter på listan. Utan inbördes ordning.

Jag har dömt med nio av ovanstående.

Jag har ju i och för sig några SM-finaler själv.

Men lite coolt är det trots allt att jag dömt med nio olika SM-finaldomare.

Och lite stort.

*****

Det står numera 5,5 - 5,5 i frågesporten på jobbet. Tjejerna vid Runda Bordet vann den senaste.

*****

Nu är det snart dags att hänga en tvätt.

*****

Kvällens låt: Finally - CeCe Peniston

*****

Se inte bara utsidan, titta efter på insidan också
/Nordström/

1 kommentar:

Gyrot sa...

Jag har inte koll på de övriga namnen, men plats 1 är korrekt.