tisdag 1 februari 2011

Ouchterlony Special


Men först:

Dags att äta ett riktigt skrovmål.


*****

Jag har en vän.

En mycket god vän.

Som heter Henrik Ouchterlony.

Som numera bor i Göteborg, där han jobbar som lärare.

Men som dom flesta bara känner som "Lony"

Spelade i Aspeboda SK på det gamla goda 80- och början på 90-talet, och i Slätta IBK på 90-talet när jag var spelande tränare där. Sen har vi tränat Envikens IF och IBF Faluns damer tillsammans. Lony är mycket kunnig vad gäller innebandy. Han har också varit en duktig domare många år, snäppet under Elitserien.

Men framför är han oerhört rolig, helt galen ibland.

Och han kan uttrycka sig. Minst sagt.

Har ju tidigare släppt en hel del roligheter från min citatbok, 40 sidor med citat (grodor och kommentarer) från innebandyspelare under åren 1993-2003.

Jag bläddrade igenom den igen härom dagen. Roligt. Och upptäckte att Lony var med på var och varannan sida.

Med makalösa kommentarer.

Så jag var tvungen att göra en Ouchterlony Special.

Helt klart är.

Att ingen kan såga som Lony.

Håll till godo!

*

En bunt utan inbördes ordning:

- Jag kände mig som en tapet.

- Han hade ett leende stort som en bastuba.

- Jag blir så jävla arg, jag ska köra över en käring på ett övergångsställe.

- Läste du inte tidningen nyss? Hello Dumbo!

- Det var så jävla kallt så att igloona skulle frysa ihjäl.

- Jag ligger i sängen och är mätt som en hamburgare.

- Han är så nöjd så man skulle kunna få in en kastrull i munnen.

- Klubban var så bra. så att om jag köper en kan jag spela powerplay själv.

- Vägde massor och var lika bred.

- Jag skall döda min bilstereo.

- Jag skulle kunna gå på krossat glas för att få dricka hennes badvatten.

- Var är min cykelkorg? Jag ska dö i den.

- Gud, vad du är värdelös, din räka!

- Ditt rangel!

- Brilla!

- IQ valnöt!

- Din obalanserade nolltomte.

- Du är en trattkantarell.

- Du är en fransig dörrmatta.

- Han föll ihop som en djävla plockepinnpinne.

- Du ser ut som ett kebablock.

- Hur mycket kostar det att elda upp min bil?

- Jag hörde det där, jag ska yxmörda honom.

- Tänk dig intravenöst kaffe.

- Man behöver vädra hela ansiktet.

- Dom har öppet hus på ortopeden på lördag- (Helena Nordström)
- Per, då kan du gipsa ditt ansikte.

- Ja, jag hörde! Har du käkat studsbollar eller?

- Olyckan, det är jag det.

- Oj vad jag har vaxat bilen. Man kan åka skridskor på den.

- Den som inte ställer upp får inte vara med.

- Tänk dig Lony i rullstol. (Jörgen Andersson)
- Tänk dig Jörgen i gipsvagga.

- Är du född i Tvillingarna? (Jörgen Andersson)
- Du är född i onödan du.

Och så plats 10 - 4:

- Ääh! Han såg ut som ett suddgummi.

- Vilka fula byxor du har, Lony (bloggaren).
- Passa dig, annars ser du ut som en byxa i ansiktet snart.

- Jörgen, du är över på nåt vis.

- Han var som ett liggunderlag i en tromb.

- Nu ska jag köra över en kärring, en skitful.

- Är det Astrid Lindgren som gjort dig eller?

- Jag skulle köra över honom med en trimmad stridsvagn.

Topp Tre:

- Du är en varulv, en ful varulv.

- Jag skall mörda honom med en tops.

- Jag skall ta ut hans lever med en sked och sätta dit en legobit.

I REALLY love it.

*****

Oj, vilken stjärnsmäll IBF Faluns herrar åkte på mot Storvreta.

Det får inte bli 3-14 mellan fyran och femman i en högsta serie.

Och det fanns liksom inget motdrag. Målen bara ramlade in.

Hyfsat skönt för Brolle måste det dock ha varit.

Och Mika Kohonen visade återigen varför han bär epitetet Världens Bäste.

Vilket spelsinne. Vilka passningar. Vilka handleder.

Jag bugar.

*****

Inte nog med att Solsidan regerar.

Nu har även en andra säsong av Gynekologen från Askim startat.

Också det en underbar serie.

*****

Det är ju poppis nuförtiden att gamla sångstjärnor gör duetter eller skivor med nya yngre förmågor.

Kom att tänka på:

Om Lill-Babs och Dilba skulle bilda en grupp.

Skulle dom heta Dill-Babs då?

*****

Lite jobbnyheter:

Tyvärr (för oss och fotbollsförbundet) slutar Pär Jonsson (Hästhatarn) sin anställning som kanslichef på den 1 mars för att börja som chef på åklagarmyndigheten.

Kommer att sakna honom. Och våra oslagbara fikaveckor tillsammans.

Och önskar honom lycka till på nya jobbet.

Ny kanslichef blir ingen mindre än Stefan Jonsson (Malung).

En utmaning, kul för honom.

From one Jonsson to another.

*

Senaste frågesportomgången mellan Soffan och Runda Bordet slutade faktiskt oavgjort, 27-27.

*

24 mars smäller det, då är det jobbfest igen.

Efter förra succén med Tema Charterresa, har nu Husfestkommittén släppt denna gångs tema:

Besök på TV-huset.

Kan bli hur kul som helst.

*

Husfestkommittén är för övrigt ett riktigt toppensällskap. Vi kompletterar varandra jättebra. Alla hjälps åt. Det brukar bli, om man får vara osvensk, riktiga höjdarfester varje gång.

Och vi har fantastiskt roligt.

En liten presentation av Husfestkommittén (förutom mig själv då) är nog på sin plats.

Gunilla:

Tyvärr hittade jag ingen bild på henne, men hon jobbar ju på Orienteringsförbundet så det får funka med en skärm i stället.

Gunilla brukar vara bra på att hitta kläder och saker som vi behöver till festerna. Riktigt bra. Det finns nog ingen rekvisita hon inte kan få fram. Dessutom musikalisk.

*

Stefan (Malung):

Lever alltid upp varje gång det är kommittémöte - och fest. Sprutar ut idéer och blir alltid utsedd till kvällens bästa idé/person/klädsel osv. Går in för det stenhårt. Har varit Patrik Sjöberg när vi hade glamour- och kändisfest med extra låga sydda byxor och styltor, varit steward med egenhändigt gjorda avgångs- och ankomstskärmar på charterresefesten, hade fantastiska utstyrslar på 80-talsfesten (plyschoverall!) mm mm.

*

A-K:

Jobbar på Gymnastikförbundet. Drivande, har också många idéer och är även hon musikalisk. Tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna. Bjuder på (och är) sig själv i alla lägen.

*

Ulrika:
Jobbar på Korpen. Faktiskt helt ny i kommittén från och med i år. Oerhört entuastisk och har redan kommit med många bra idéer.

*

Maggan:
Fixar alltid med mat och all annan administration kring festerna. Tjejen vi kan tryggt luta oss mot när vi sprutar galna idéer och tankar. Oerhört bra på att göra skyltar, loggor, inbjudningar, helt enkelt sätta allt på pränt. Jobbar på Dalarnas Idrottsförbund.

Ett toppengäng!

*

Revansch på G:

Efter den försmädliga dubbelförlusten i tennis (då jag spelade som en 80-årig pensionär med ett ben, fel hand och simglasögon på) ska jag och Brage-Gurra spela mot Hästhatarn'/Malung i en "Davis Cup" i minitennis. Fyra singlar och en dubbel.

Då jäklar.

Men det kanske är bäst att spela om det först.

*****

Åt lunch idag med goda vännen Eva "#21" Rönn.

Alltid lika trevligt att träffas och prata dåtid, nutid och framtid.

Ingen dötid där inte.

*****

Dags att sortera lite papper.

*****

Kvällens låt: Dancing on my own - Robyn

*****

Det är ingen idé att gå någonstans om man inte vet vart man ska
/Nordström/

Inga kommentarer: