fredag 11 mars 2011

Dubbla slutspel väntar


Men först:

Det är lite roligt faktiskt.

Att en dykare är ledig, först när han blir upptagen.

Och att en rymdfärd inte blir av, förrän den blir uppskjuten.

*****

Dubbla slutspel väntar IBF Falun på vårkanten.

Herrarna tog sig samman och har börjat att hitta lite spel och flyt. Oavsett hur det går i sista matchen mot Linköping (grattis Heda för resten till att ha coachat fram laget till bästa nykomling någonsin) så har man slagit "personligt" poängrekord för klubben i SSL.

Johannes Larsson övertygar gång på gång som center, och Johan Rehn verkar ha hittat tillbaka till gammal god form. Hoppas att den ena trollkarlen, Jonas Adriansson, blir frisk och att den andra trollkarlen, Rasmus Enström, håller sitt trollspö i form.

Vilka får man möta? Warberg eller Storvreta är mitt tips. Jag tror inte AIK vill möta Falun nämligen.

Damerna tycker jag har gjort en riktigt, riktigt bra insats som tagit sig till slutspel efter den katastrofala inledningen. Det var inte lätt med gravida och skadade spelare och tappet av Sara Kristoffersson.

Lite av en bragd faktiskt.

Malin Dalbjer och Hannele Jansson har kommit tillbaka riktigt bra och är en stor anledning till att laget till sist lyckades ta sig till slutspel.

Men den största anledningen stavas C-a-m-i-l-l-a G-r-a-n-e-l-i-d.

Med sitt hjärta för klubben, sitt driv, sitt engagemang, sin glädje, och framför allt, sin kunskap har hon sett till att lyfta ett lag i spillror till ett lag som kan...gå rätt långt.

Jag känner ju "Kastrullen" privat och hon är en fantastisk människa som jag önskar all lycka.

*****

Jenny "Black Beauty" Magnusson har börjat blogga. Känner jag Jenny rätt så kommer det att bli väldigt roligt.

*****

I söndags dömde jag tre matcher (två H3 och en H4) med en riktig legend: Magnus "Mange" Nordahl från Sandviken. Som är en av Sveriges absolut bästa domare genom tiderna. Riktigt roligt var det. Vi domare som är av den gamla stammen och som hört till Sverige-toppen under många år har aldrig svårt att döma med varandra. Det är liksom bara att trycka på en knapp. Gick riktigt, riktigt bra. Och var kul.

Magnus berättade att det bara var en slump att han blev domare. 1989 tvingades alla lag i Gästrikland att utbilda minst ett domarpar. I laget som Magnus spelade i lottade man.

Vilken tur att han hade tur.

Mange.

*****

Jag har ju dömt med nio SM-finaldomare på herrsidan, lite stort. Det var så nära att det blev tio förra helgen.

Vi (Dalarnas IBF) arrangerade ju slutspelet i Newbody Cup (inofficiellt SM för pojkar/flickor 13-14-15 år) för femte gången. Arrangemanget blev för övrigt mycket lyckat. Ska återkomma till Newbody Cup i en kommande blogg.

Som vanligt i turneringar blev det dock domarbrist på den andra dagen så jag fick hoppa in och döma, fast jag egentligen inte skulle utan bara vara tävlingsledare/huvudansvarig.

Det var meningen att jag skulle dömt två matcher Med Johan Råsbrink, mannen-myten-legenden, och en av, enligt mitt tycke, Sveriges två bästa domare genom tiderna.

Men han hade dömt SSL innan, coachade Linköpings P15-lag och hade inga grejor, så han orkade inte. Förstår honom.

Men det hade varit fantastiskt kul.

Eller som Johan sa:

- Tråkigt egentligen, det hade varit fantastiskt roligt. Vilket legendpar!

Det var han som sa det.

Johan.

*

Det blev ändå en liten kultdömning: dömde två matcher med vännen-bjässen-legenden Jocke Lundberg som kallades in från sin numera hemort Gävle.

Jätteroligt att träffa honom. Och döma med honom.

*****

Nu ska faktiskt jag och frugan gå ut och äta och ta någon öl.

Alldeles själva. Ja, det är väl någon mer ute antagligen.

Men utan barn,

Händer inte så ofta.

Lovely.

*****

Kvällens låt: Everybody wants to rule the World - Tears for Fears

*****

Barndomen är en lycklig tid - efteråt
/Nordström/

Inga kommentarer: