tisdag 2 augusti 2011

Gamla tidningsurklipp, nummer 8


Men först:

För att förändra matchbilden slängde Per Mårts in några jokrar i spelet.

"Nu lägger vi på några extra kol grabbar!"

*****

Oj vad länge sen jag skrev ett inlägg. Inspirationen har varit...sådär.

Men nu är det dags.

*****

Semestern är slut, och man är uppe på jobbet igen.

Dock är det nästan bara jag, helt själv i hela Idrottens Hus.

Brage-Gurra brukar vara där till elva, sen är det tomt.

Ser fram emot när alla underbara arbetskompisar är tillbaka.

Apropå Idrottens Hus:

Under semestern har jag gjort tolv nya frågesporter, så då klarar vi oss november ut i alla fall.

Frågor om allt del 1-3, Frågor från Trivial Pursuit - för barn del 1-2, Röda Tråden del 3-4, Vilken kändis?, Vilket djur?, Vilken låt?, Vilken film? Vilken artist (bildfrågor)?

Är ämnena för hösten.

Nu får killarna i soffan skärpa sig, detta är ju sista säsongen innan vi flyttar upp till Lugnet.

*****

Det har hänt en del:

Först var jag med barnen på Crusing, till Lill-Filles stora förtjusning. Sen åkte jag hem med dom och tog med mig Helena ner i stället. Inte ofta vi kan gå ut tillsammans utan barn. Vi hann med några öl på två ställen faktiskt.

Glädjande nog träffade vi Pärlan, som egentligen heter Fredrik och hans sambo Lina och deras bebis Alva. Vi har haft mycket roligt ihop, Pärlan och jag. Kul att se honom.

Sprang även Daniel "Loverboy" Thunstedt, en av mina gamla underbara "extrasöner" från den fantastiska 74/85-kullen.

Tänk att man kan bli så glad av att träffa människor som betytt något för en.

*

Sen har jag och barnen åkt tåg från Falun till Dala-Järna (där Helena redan var), till Ellas stora glädje. Dock så spydde Lill-Fille (som tur var i en påse) på tåget i Borlänge. Men han repade sig när vi kom fram och vi hade ganska roligt när frugan visade oss runt i sina uppväxttrakter.

*

En av orsakerna till att det varit lite glest med bloggandet är också att jag, utan att veta vad jag satte igång, gjorde några listor med gamla 80-talslåtar på Facebook.

Det satte fart på Stefan "Lingon" Lindgren, Magnus "Persson" Fantenberg, Kari Lukkonen, Stefan Edberg, Lars "Brill" Friberg, GittanG och några andra.

Fantastiskt roligt i alla fall.

Nu kommer flera att göra listor (några har redan börjat).

Och tänk så många unga Facebookvänner som nu får ta del av 80-talets skatter. *ler*

Jag och Stefan Lindgren (som varit DJ!) diskuterade musik förr och nu. Jag frågade honom hur många av låtarna från 2000-talet som man om 30 år kommer att nynna på eller skråla allsång till (som fallet är med 80-talsåtarna idag).

Hans svar sa väl allt:

Hahahaha.

För övrigt ledde de små listorna till att några av oss gamla "innebandylegender" måste träffas och prata innebandyminnen, lyssna på gammal musik och inte minst, dra dåliga vitsar.

Eller som Micael Fasth sa:

Startblocken är monterade.

*****

Har läst ut Jeffrey Deavers senaste, Det trasiga fönstret.

Och Mari Jungstedts åttonde, Den farliga leken.

Men den absolut bästa var en som frugan köpte.

Morgan Larssons debutroman Radhusdisco.

Bara titeln säger ju allt.

Handlar om en persons uppväxt under 80-talet.

Så träffande. Så bra.

Alla som är födda på 60- och 70-talet kommer att känna igen sig hur mycket som helst.

Rekommenderas absolut.

Härnäst väntar Blå gryning av Ann Cleeves.

*****

Är löparbanan trasig?

Nej, den har Bernard Lagat.

*****

Dagens urklipp kommer från 1989.

Och handlar om uppgången, den riktiga, som precis startat.

Detta var säsongen då den första riksserien för herrar startade, dit Mora IBK och Vikarby IK kvalificerat sig.

Denna säsong fick vi också för första gången ha norra-södra i division 4.

Avesta IBK var nystartade för året.

Men hade ett problem.

Deras sarg skulle inte komma förrän efter nyår...

Så man fick spela sina hemmamatcher i Hedemora och Smedjebacken.

*

Vid den här tiden fanns det 28 föreningar i Dalarna.

Många fler än vad basketen, handbollen och volleybollen hade.

Redan då.

Och bara en förening färre än ishockeyn.

Vi vet ju alla hur det gick.

Självklart, mediemässigt och ekonomiskt är hockeyn fortfarande större än oss.

Men vad gäller antalet föreningar och spelare sopar vi banan med hockeyn idag.

*****

Min sidekick, Ryttarn, har börjat leverera rejält igen.

Vi kör några små semesterfunderingar.

Dagens Ryttarn:

Halva semestern avklarad, största frågan nu är: Hur ska jag klara av att göra ännu mindre dom följande två veckorna? Det blir inte lätt men jag tror jag är rätt man för jobbet.

Så var semestern över, bara att göra sig beredd på att slåss med sömnlösheten i natt och vakna i morgon och känna sig som ett asfalterat plommon flytande i en tunna tomatpuré.

3 timmars sömn i natt, sen upp och jobba. Första veckan efter semestern borde vara en ledig vecka.

*****

Nu ska jag försöka komponera någon mer Facebooklista.

*****

Kvällens låt: Take my Breath away - Berlin (Top Gun, 1986)

*****

Ta tankarna med dig till sängs, för morgonen är klokare än aftonen
/Nordström/

1 kommentar:

Gyrot sa...

"Första veckan efter semestern borde vara en ledig vecka." Med den borde Ryttarn hamna i någon citatsamling med fina pärmar. Oscar Wilde-klass på den.

Det sjuka är att jag träffade en kille igår som jobbade skift på Sandvik. Han hade exakt så. En vecka kvar på semestern och sedan började han med en ledigvecka.