tisdag 2 september 2008

Dam-VM - nytt försök

Vi kan vara stolta här i Dalarna, för vi har arrangerat ett innebandy-VM. Och det var jag faktiskt en av tävlingsledarna för. Lite osvenskt visar jag min bricka. Suddig bild, men ändå.


1999 spelades nämligen damernas VM i Borlänge, närmare bestämt i Kupolen. Som vi byggde (mest Borlängeföreningarna, men även ett antal andra funktionärer), grejade och fejade i ett Kupolen som då inte ser ut riktigt som det gör idag.

Så här såg ritningen över Kupolen ut:



*****

Minns också att vi tog fram ett riktigt snyggt matchprogram, nämligen detta:


Framsidan pryds av en av Dalarnas två största stoltheter (den andra är Peter "Lillis" Wallin, Mora), Lena "Biran" Birath.

Biran, som är en mycket god vän till mig, togs också mycket välförtjänt ut som en av backarna i All Star Team.

*****

Arrangemanget fungerade klockrent men idrottsmässigt gick väl luften ur tävlingen när Sverige överraskande och snöpligt fick stryk av Finland i semifinalen. En bronsmatch mellan Sverige och Norge var väl inte vad publiken väntat sig direkt. Och finalmatchen mellan Finland och Schweiz var väl inte direkt utsåld om man säger så...

*****

Stora publikfavoriter blev tjejerna från Australien som kom på nionde plats i VM. De var en liten trupp som betalat mycket själva men de var mycket charmiga och alltid glada och trevliga. Det var inget snack om vilka som regerade banketten i alla fall.

Så här i efterhand känner jag att vi borde spelat Svenne o Lottas Bang En Boomerang eller Trolls On a Kangaroo.

*****

Dalainslag i Sverige var Urban Jansson som var assisterande förbundskapten (Peter Persson var no1) samt spelarna Lena Birath, Camilla Granelid och Maria Söderström (även hon en mycket god vän till mig). Tyvärr blev Jenny Magnusson skadad innan VM, med henne på planen i den form hon var då så kanske det hade gått annorlunda...

I övrigt bestod Sveriges lag av:

Lena Schjölin, Anna Eklund, Nina Klasson, Katarina Tuominen, Pernilla Gunnskog, Helena Lindberg, Carina Rosell, Susanne Levin, Susanna Tuominen, Jessica Renberg, Åsa Karlsson, Hermine Dahlerus, Johanna Ekeroth, Åsa Fredin, Frida Lindberg, Sandra Persson och Malena Helmersson.

En hel del legender med där...

*****
bbb
Övrigt att notera tävlingsmässigt:

I Singapore spelade en mycket ung Jill Quek, som efter detta spelat lite här och där i Europa.

Som vanligt var Birgitte Lersbryggen otroligt bra men resten av Norge förutom Linda Kristiansen och nån till var för dåliga.

Att Anwar Samuelsson (dagens tävlingschef på SIBF) var förbundskapten för Singapores damer.

*****
bbb
Själv glömmer jag inte:

Patrik Schavon, tävlingsledare från SIBF, och hans minutiösa arbete och koll för att allt skulle fungera. Nån skylt kunde hänga lite snett eller nån kran kunde droppa. Skämt åsido, han var jättebra. Seriös!

Presschefen Micael Fasths (numera TV4) alla gapskratt åt mina dåliga skämt. Kul att nån uppskattar dom.

När jag inte släppte in Finlands president (i innebandyförbundet alltså, inte landets) i tävlingskansliet. Han hade ingen skylt. Hur skulle jag kunna veta det? Det kanske jag skulle vetat...

Ordföranden i Dalarnas IBF, Stig Pettersson, och hans sjungande i Kupolen varje kväll när alla gått hem. Vi undrade om han hade nån flaska Whisky gömd som han gick och tullade på. Inte ofta "Jesus älskar alla barnen" och andra liknande sånger studsade runt i Kupoen annars...

Min fika med Fröken Sverige. Beauty and the Beast, typ. Kommer inte ens ihåg vad vi åt. Konstigt.

Fredrik Larsson, dåvarande eventchefen på Kupolen, och hans proffesionella inställning till allt och alla. Gud så många arrangemang han fixade till Kupolen.

Och vad tomt det blev när VM tog slut. Men roligt var det!

*****

Har Bloggat och läst bloggar i drygt ett år nu. Om jag skulle ta ut ett All Star Team av bloggare skulle det se ut som följer, och ju mer jag tänker på det, så är dessa outstanding i IBS (InnebandyBloggSverige):

Målvakt: Limmet - Kan rädda vem som helsts dag när som helst med sin kunskap, sitt språk och sin positiva inställning.

Backar: Ingrid och Gittan - Styr säkert från bakplan, har kunskapen både om sporten och om språket, släpper inte nån förbi sig tack vare en stark integritet.

Center: Koppen - Varit med länge, stabil och lugn mellan yttrarna, blandar idrott, privatliv och humor i en härlig mix.

Yttrar: Gratjova och Selle - Två yrväder, man vet aldrig vad som kan hända, båda är offensiva och är mycket moderna i sitt språk, men ändå så att en gammal uv kan uppskatta det.

Coach: Sjöstrand - vågar ifrågasätta, vågar peta, vågar rosa, har alltid en åsikt, skriver mycket.

Hyfsat gäng, eller hur?

*****

Såg att två till rymt från Säter. Vete fan om man vågar döma i Skönvikshallen nåt mer. Uttrycket dårar i publiken skulle nog få en helt annan innebörd...

*****

Dagen D kryper allt närmare: På lördag är det 40-årsfest för min mycket gode vän Peter "Linken" Lindqvist. Talet är snart klart. Och jag har en bra present också. Tror jag. Legender som Målvakts-Ove, Trav-Idof, Lång-Larsa kommer också att vara där. Najs!

Men först väntar träning onsdag - träning torsdag - match fredag - dömning lördag. Och idag var det föräldramöte på högstadiet. Quite a week...

*****

Jag ska köpa vingar för pengarna och flyga ut över ängarna
/Nordström/

1 kommentar:

Mr Klister sa...

Tack och bock för den fina utnämningen!