tisdag 3 november 2009

En Ditten&Datten-blogg

Tre delar återstår i min lilla guide om Dalarnas innebandyhistoria: Borlänge, Falun och Mora/Orsa. Men dom är så stora så jag måste ladda lite innan jag droppar dom. Borlänge står på tur...

*****

Jag och Oskar var ute och dömde ikväll igen i Envikens nya innebandytempel, herrtrean, Enviken - Hedemora. Fortfarande imponerad över det fina bygget. Och Oskar växer för varje match: känner mig 100% trygg, 100% säker och 100% lugn när jag dömer med honom. Och roligt är det. Vi passar bra ihop, fast vi är så olika.

*****

Vad är detta? Jollys nya superblad? Unihocs nya vinnarmodell? Salmings nya reklampelare?



Nej, det är en banandelare!

Vilket Martin "Lill-Kupa" Holm meddelade på Facebook sju sekunder efter jag lagt ut bilden. Och förstörde därmed något som jag trodde skulle hålla på hela kvällen med en massa olika (felaktiga) förslag...

*****

Har ju bloggat i över två år nu, vilket gett drygt 420 inlägg. Har faktiskt, egocentriskt och kanske lite stöddigt osvenskt, bundit in mina alster. Det är nästan 1000 sidor blogg, så det blev fyra buntar...

P
Farmor & Farfar, som inte har dator, tyckte i alla fall det var kul och läsa. Dom blev lite stolta faktiskt. Och det kan ju vara kul att ha kvar...

*****

Nu är det snart jul, och då börjar väl alla artister släppa jullåtar. Men jag tänkte, kan man inte återvinna några gamla? Ett exempel skulle ju kunna vara Roxettes gamla dänga.

It (Jul)Must Have Been Love.

*****

I senaste numret av Innebandymagazinet är det, otroligt nog, en rätt så stor intervju med mig, "Magnus Fredriksson möter...".

Tycker faktiskt den blev riktigt bra, den summerar precis hur jag är tror jag. Det var roligt att läsa.

Jag känner mig oerhört stolt och hedrad, tack Magnus Fredriksson!

Magnus som har gjort oerhört mycket gott för innebandyn genom åren.

En riktig eldsjäl.

*****

Apropå stolt:

Tack Pelle Pop!

Du vet varför.

*****

Min kollega, regenten bland oss bloggare, Ingrid, hittade en rolig grej:

Detta är badet i Kiruna.


Som heter Simhallsbadet.

Nähä?

Oerhört roligt.

*****

Nästa vecka ska jag och kanslikollega Håkan på konferens, det är husfest på jobbet (i like) på fredag kväll, jag ska äta, som förr i tiden, kebablunch med min goda vän Eva "21" Rönn. Och inom den närmsta tiden så ska jag också försöka få till en liten pubkväll med CJ.

CJ som för övrigt på sin blogg påminde om en riktigt bra låt: Talking Heads And she was.

Den hade jag glömt.

En annan som påminde mig om något var Lars "Motown" Edström på jobbet (fotbollsförbundet). Han påminde mig om Prefab Sprouts album From Ashbury to Langley Park.

Ett mästerverk.

*****

Det var ju Halloween i helgen. En bunt ungar kom och ringde på under lördagskvällen. Men dom var så ledsna när dom gick. När jag öpppnade skrek dom:

- Bus eller godis!?

Jag tog såklart godiset.

*****

Oj vad jag laddat från CDON:

Tre böcker av Jo Nesbö (Smärtans hus, Frälsaren, Fladdermusmannen), en Ian Rankin (Rebus sista fall), en Håkan Nesser (Berättelse om Herr Roos), en Åsa Larsson (Tills dess din vrede upphör) och en Henning Mankell (Kinesen).

Dessutom, ett antal kult-DVD från 70- och 80-talet: Skönheten och Odjuret (med en lysande Ron Pearlman) säsong 1, Falcon Crest säsong 1, Mork & Mindy säsong 1 och SMASH!, hela serien.

Och så Lost 4 (jag ligger lite efter, som vanligt).

Jag vet vad jag har att göra ett tag framöver i alla fall.

*****

Apropå Facebook: Jag sa ju en gång att jag aldrig skulle gå med. Sen blev det så i alla fall, eftersom jag ville se hur många vänner jag kunde få eftersom jag känner och har träffat så många människor.

Jag ångrar inte en sekund att jag gick med.

Enda villkoret (för mig själv) var att jag skulle ha haft någon form av relation till eller att ha träffat alla "vännerna". Inte bara samla ihop en massa för att ha dom. Förutom några av bloggarna då, men dom är ju lite speciella.

Jag har, i skrivande stund, över 520 vänner.

Barndomsvänner, gamla klasskamrater från högstadiet, gymnasiet och högskola, domarkollegor, spelare man tränat och spelat med, vanliga vänner, arbetskollegor, folk man träffat, badmintonvänner, fotbollsvänner, innebandylegender och en massa andra.

Det är så jädra kul.

Ett perfekt sätt att ha kontakt med människor som man aldrig annars skulle ha tid med. Vilket är synd, för vänner är det bästa man har. Men Facebook är i alla fall ett bra sätt att komma ganska nära.

Och så kan man ju droppa en massa skämt och kommentarer också...

Eller som en vän sa: Inte ens Facebook är säkert från dåliga oneliners längre...

*****

Nejdå. Barnen fick jättemycket godis.

*****

Apropå vänner:

Nedanstående bild är inte publicerad på bloggen tidigare:

Laget 49 Fingers.

Som deltog i den berömda Nattraiden (världens största småmålsturnering, dygnet runt) i Borlänge, jag tror det är 1987 eller 1988.

p

Christer "Chrille, Falun" Sundin, Bengt "Bengan, Finger-Bengt, Fighting Spirit" Pettersson, Lars-Erik "Larsa" Håkansson, Per "Porre" Fagerström och Thomas "Kemahl" Sundin.

Vilka legender.

Vilka fantastiska vänner.

Love You!

*****

Det här blev ett ganska varierat, kanske lite rörigt - men kanske lite annorlunda - inlägg. Såna kan också vara kul ibland. Liksom ingen röd tråd men hänger ihop ändå på något vis.

Ööö...

Nu är det dags att gå och knyta sig. Varför säger man så egentligen? Märkligt. jaja, jag har i alla fall inget rep. I morgon (läs idag) fyller jag år. Alldeles för många. Så det är väl bäst att man är någorlunda utvilad.

*****

Kvällens låt: Lyssna till ditt hjärta - Friends

*****

Riktiga vänner är sådana som inte bara står kvar även i motvind, utan också ger dig vindskydd
/Nordström/

1 kommentar:

Unknown sa...

Måste bara säga att din blogg är guld. Är född 1992 men får en underbar bild i huvudet från alla historier och allt som ni gjorde i Falu IBK under 80-talet. Älskar innebandy som dig och den här bloggen förgyller min dag. Fortsätt med dina oneliners och allt komiskt och alla flashbacks jag skrattar lika mycket varje gång.

Mvh Christian Westerberg från IBF Borlänge