lördag 14 november 2009

Heja Mora!

Oj, nästan en vecka sen jag skrev sist. Men för att citera Stefan Sauk:

"de e mycke nu..."

Det är med glädje (självklart, jag är ju mas) jag kan konstatera att KAIS Mora IF:s damer fortfarande leder Elitserien efter en viktoria med 8-2 idag. Ett ungt hungrigt lag som fått spela ihop sig i några år och som har en tydlig spelidé. Och som leds av två gamla rävar från den goda tiden på 80- och 90-talet: Roger Jonsson och Micko Holback. Dom vet verkligen vad dom sysslar med.

Och saken blir inte sämre av att det unga herrlaget i KAIS Mora också går riktigt bra. Dom leds ju av Peter "Lillis" Wallin, en av de största legenderna vi har i Dalarna. Han är ju också en kvarleva från tidigt 80-tal. Men otroligt kunnig.

Och ungdomslagen i föreningen gör rent hus var dom än kommer.

Så roligt. För Mora. För innebandyn i Dalarna.

Helt ärligt och från hjärtat.

Fast jag är från Falun.

*****

Jag och Oskar var ute i Templet i Enviken och dömde igen, en herrtrea. Det blev en ganska händelserik match, men ändå under schyssta former. Enviken har fått en riktigt stor och lokal publik som börjat att följa dom, vilket är roligt. Innebandyn behöver allt, inte kanske uppsving, men kanske "tillbakasving" man kan få.

*****

Det var ju husfest på jobbet igår (lugn, jag drack en öl till maten, en cola ute och åkte hem tjugo över tolv så ingen reagerar på att jag hade dömning idag).

Vi hade som vanligt trevligt med mingel, tävlingar och god mat, denna gång utomordentligt lagad på plats av Tommy "Bajen" StafSISU. Vi brukar ju ha teman på våra fester och denna gång var temat pubkväll så vi blev inte kvar så jättelänge. Men kul hade vi. Vi har en otroligt skön stämning på jobbet, många bra människor finns det.

Vi firade också en riktigt legend inom SISU och DIF, Bertil Eek som hade fyllt 60 i somras. Han fick lite blommor och vin och så där.

*

Och så fick han ett litet tal av mig.

Som bland annat, ganska förkortat, innehöll det fakta att han varit landslagsman i vattenskidor.

Det passar ju bra, eftersom det är en sport som det är bra att vara efter i.

Och att han legat i flygvapnet.

Vattenskidor och flygvapnet är för övrigt en bra kombination.

Man ska ju plana ut i båda.

Han gillar båtar och motorcyklar - Skepp o Hoj.

Varit politisk aktiv, men inte religiös. Och gillar, som sagt, motorcyklar.

Alltså inte Hosianna, Davids son.

Utan snarare Harley, Davids son.

Han har också varit ute och rest mycket.

Kebnekaise. Där var det toppen.
I Qatar. Utan att få magqatar.
Rhodos. Får ofta frågan: Råd oss...

Sen har han varit i Sydafrika.

Vilket påminner om ett gäng där som anföll en man med kniv och skulle börja skära i honom.

Men dom slutade.

När dom såg att det var Nelson man dela.

*

Vi gick som sagt ut på lokal efter trevligheterna uppe på jobbet, och där strålade vi samman med frugan med kompis Lisbeth. Precis innan vi skulle gå hem kom en av mina allra bästa vänner fram. Jessica "Tate" Hedberg. Hon var ute med några tjejkompisar. Ur-IBK:are och en i den innersta kärnan i Norslundsgänget. Otroligt kul att träffa henne, det var länge sen.

Ibland glömmer man av hur viktigt och värdefullt det är med riktiga vänner.

Och hur lätt det är att försumma dom, om man inte tänker sig för.

*****

Italien presenterade sin trupp till träningslandskampen mot Sverige i fotboll.

En av spelarna hette - Galoppa.

Det var verkligen något i hästväg.

*****

Jag och jobbkollega Håkan F var ju på konferens onsdag-torsdag för konsulenter och kanslister ute i innebandysverige. Men inte på Bosön som jag yrat om utan i Sollentuna. Nåja, bodde på Scandic Star. Själva konferensen var väl sådär. Kul att träffa lite gamla uvar som Anwar Samuelsson, Arre Hiettanen, Johan Råsbrink, Anders Mörk och så lite nytt folk förstås.

Men det var ingen gemensam aktivitet på kvällen som det brukar vara, det var tråkigt. Vilket innebar att jag gick upp på hotellrummet kl 21. Och somnade 22. Vilket var skönt i och för sig.

Förr i tiden brukade ju jag hålla lite tal och droppa en massa roliga (dåliga) kommentarer på dom här träffarna.

Men nu var det ingen vits.

*

Kommer ihåg en konferens, måste ha varit i slutet på 90-talet, när vi var på Spa-hotell i Nådeldal i Åbo, Finland. Det var roligt. Många legender från distrikten och SIBF var med.

Då höll jag ett litet avslutningstal som dom pratar om än idag. Och när jag kom hem faxade jag ut (det gjorde man på den tiden, ett av inslagen på konferensen var faktiskt internet!) lite reflektioner till alla som var med.

Ett litet urval:

"Stefan Fridén skulle bli en bra basketdomare med tanke på hur han kastade upp på torsdag kväll"

"Tyvärr hade ju Stefan Fridén bokat plats på fel båt, MS Salmonella. Han skulle nog även ha handlat i Lax-Freeshopen"

"Göran Berg önskar ett namnbyte från Internet till Intelätt"

"Fredrik Rohde från RF försökte lära oss IT, men det var ingen som kopplade"

"Från grupparbeten meddelas att (vi hade djurnamn på grupperna): Zebrorna tyckte att det var långrandigt, girafferna fick ont i halsen, noshörningarna fick ett horn i sidan till konferensledningen, elefanterna gick bet, hyenorna tyckte att det var skrattretande. Det vill säga, allt var rena rama cirkusen!

Jag kunde redan på den tiden.

*

Det roligaste på den här konferensen var en liten anekdot från Per Swing (som hette Bengtsson förut), som jobbar på Södermanlands IBF. Per har jag varit tränare för då han spelade i Enviken under sin högskoletid i Falun.

Han har ju alltså gift sig och bytt namn från Bengtsson till Swing. På en annan konferens hade en kollega frågat om han kunde spela golf och om han inte skulle bli golfinstruktör. Per hade undrat varför då? Kollegan svarade:

- Då kan du ta betalt per sving.

Makalöst roligt. Världsklasshumor.

*****

En av mina vänner, Tomas Lind, skrev en riktig NordströmFB:

"Reagerade på en sak när jag stekte fläsk i dag. Det stod på paketet att det var lättrimmat, men inte fan vet jag om det är lättare att rimma på ordet fläsk jämfört med något annat ord."

I'm lovin it!

*****

Ella, sexåringen, kom fram med ett papper och: pappa, jag har börjat att skriva på en låt. Så sjöng hon:

Om du tvivlar
Om du tvekar
Om du är snäll mot mig
Så är jag snäll mot dig

Imponerande.

Hon skulle fortsätta i morgon sa hon.

STIM-pengar!

Ålderdomen är räddad.

*****

Dagens Ryttarn:

"Jag har planerat att leva för evigt...än så länge går det enligt planen"

"Så där ja, verkar som man klarat sig undan ett år till, ingen som ringt och gratulerat på fars dag"

*****

Kvällens låt: Smile - Atomic Swing

*****

Det som läggs ut i tö, försvinner i snö
/Nordström/

Inga kommentarer: