onsdag 6 januari 2010

Hjulafton

I samband med SSL-matchen mellan IBF Falun och Storvreta spelades en intressant match.

I rullstolsinnebandy.

Mellan IBF Faluns duktiga lag i rullstolsinnebandy, som tagit brons i SM, och ett lag med gamla IBF-legender. Som sagt, rullstolslaget i IBF är mycket bra och vad jag förstod så fick inte legenderna låna bollen speciellt mycket.

Det närmaste var väl när Adam Grane fick ett skott i huvudet.

Jag har kommit över lite bilder (läs: stulit på Facebook) från matchen.

*

Först ut är Camilla Granelid, Kastrull-stol-en, numera kallad. Världsmästarinna.

Men varför ligger klubban där?

Ska man inte ha den i handen?

*

En glad Martin Kruse, en av Bröderna Talk (som i prat, inte puder), okontrollerat på väg in i sargen.
p
Precis som när han spelade vanlig innebandy.
p
*
p
Min mycket gode vän, Maria "Söder" Söderström, in action.
p
Även hon världsmästare. Hade en mycket tuff och intensiv stil när hon spelade, och låg ofta ner på mattan.
p
Skönt för henne att få sitta under spelet och ha någonting att hålla i.
p
*

En till riktig legend. Adam Grane. Världsmästare och svensk mästare. Har haft fördelen att träna honom som junior i fem år OCH spela i samma femma som honom i Falu IBK. Fast då var han back.
p
Adam har SM-medaljer i friidrott och gymnastik. Och var väl nära pojklandslaget i fotboll. och duktig i bandy. Och så vidare. Och så vidare.
p
Fast här hade han det lite tuffare.
p

*
p
En av mina absolut bästa vänner, Peter "Linken", "Farsan" Lindqvist. Min kedjekompis under sju säsonger i Falu IBK. En magisk målskytt och född till center, vilket är få förunnat.
p
Var med och spelade nån liknande match för ett antal år sen, då var han kung.
p
Nu var det nog lite mera åt narr-hållet.
p
Verkar som han fastnat, och inte kan komma nånstans.

*
Och till sist. Så klart. Vem, om inte Tom Wester.
p
Målvakten. Mannen. Myten. Vännen. Superlegenden.
p
Som tydligen inte tog typ ett enda skott.
p
Och nu får alla i rullstolslaget ursäkta, inget illa ment, men:
p
Detta borde annars ha passat honom som handsken.
p
Eftersom har en målvaktsstil som ser ut som om att han sitter i rullstol.

p
I och för sig, han kunde ju inte sitta på sin ena hand som han brukar, det skulle väl ha gjort för ont att ha fingrarna under hjulet.
p
*
p
Vill passa på att önska rullstolslaget (det riktiga så klart) lycka till i nästa SM. Måste väl bara skaffa sig lite tuffare träningsmotstånd först...
p
*****
p
Och 1:50 fick brons i alla fall i JVM.
p
*****
p
Alltså, minus 30 grader. Nu får det faktiskt räcka. Det är inte roligt längre. Gick från busshållsplatsen och hem idag.
p
Jag trodde jag skulle dö. Allvarligt.
p
*****
p
Apropå Falu IBK: nu är det klart. 25-årsjubileumet blir den 28-29 maj. Tänk att det var 1985 vi startade innebandyn i Falun. Jag hoppas på lika stor uppslutning som vid 20-årsjubileumet, då 55 kom och 100 hörde av sig (av 128). Många riktiga innebandylegender kommer nog att finnas på plats.
p
Håller på att leta och ragga adresser för fullt.
p
*****
p
Har följt diskussionen om Alexander Egebrants påhopp på Peter Sjögren i Warberg. Åsikterna har varit allt ifrån två minuter, fem minuter, matchstraff och olyckshändelse. Alex har alltid spelat och spelar tufft, ibland över gränsen.
p
Och om jag bortser från att jag känner Alex och tycker att han är trevlig, och att jag dömt med honom ett par gånger, och tittar på händelsen i ett rent objektivt perspektiv så är det faktiskt så här:
p
(Och nu talar jag utifrån 25 års erfarenhet inom innebandyn, som spelare, ledare, publik, förälder, anställd på DIBF men framför allt som domare och medlem i olika regel- och bestraffningskommittéer.)
p
Det är ett solklart matchstraff. Med ett antal matchers avstängning. Oprovocerat våld, dessutom mot huvudet. Klubba och händer på en utspelare skall inte vara på den delen av en målvakt. Dessutom, att riva av hjälmen så där hårt kan rendera nackskador, nu var det tur att det gick bra. För alla parter.
p
Men som sagt, det gäller att skilja på vad man gör och vem man är. Och jag pratar bara om händelsen och bestraffningen, inte personen.
p
*****
p
Medan jag sitter här och bloggar så tittar Helena och två av barnen på den där läskiga reklamfilmen för Scan.
p
När lammen tystnar.
p
Har gett dom lite glass och varma bär i alla fall.
p
*****
p
På bussen igår på väg till jobbet träffade jag en gammal kompis, Kenneth (som vunnit SM och spelat EM i curling för övrigt). Kenneth som jag lekt med sen jag kunde gå och som jag gick i samma klass som till och med nian. Det var fantastiskt roligt att prata lite. Vilka minnen som väcktes.
p
Man glömmer alldeles för ofta av de (bästa) kompisarna man hade när man var liten/yngre. Tyvärr, för tänk vad roligt man haft med dom. Och vad mycket dom betydde.
p
Kenneth, Johan, Anders, Mia och Svante:
p
All cred till Er!
p
*****
p
På söndag ska äntligen jag och Hubbe få blåsa igen, en herrtrea. Ska bli kul!
p
*****
p
Den 12 februari händer det nåt.
p
Då ska vi ha grabbkväll uppe på jobbet på Dalaidrottens Hus.
p
Spela STIGA hockey- och fotbollsspel, förhoppningsvis basta, köra bilbana, titta på klipp med Galenskaparna, Killinggänget, Stefan & Krister och Nöjesmassakern, lyssna på Hassan och Lindeman, ha en frågesport om sport (inget ont om dom, och det är jättetrevligt när vi har fest tillsammans, men nu kan vi äntligen ha den när tjejerna vid runda bordet inte är med), lyssna på hårdrock, äta pizza och dricka nån öl.
p
Så där riktigt grabbigt.
p
Brage-Gurra, Lasse Motown, Bossen, Malung, Hästhatarn, Maratonmannen, Bärra-hem-Berra, Ankan & Ekan, TruppeStaf och kanske en och annan till kommer nog att se till att det blir jättekul.
p
Det vet jag.
p
*****
p
Nu ska jag nog facebooka lite.
p
*****
p
Kvällens låt: Holiday - Scorpions
p
*****
p
I jymden kan ingen höja dej gjåta
/Nordström/

Inga kommentarer: