lördag 9 januari 2010

Sten, Sax, Påse

Jag och världens bästa Hubbe (till och med bättre än den i Bumbibjörnarna, om än knappt) var till Hedemora idag och dömde två matcher, en H3 och en D3. Det gick bra. Som vanligt. Två saker var extra roliga:

1) I herrmatchen begärde det ena laget mätning på en klubba i andra laget. Den var riktig, så då blev det U2 på kaptenen i det mätande laget i stället. Men då gjorde dom mål i numerärt underläge. Dubbelt HaHa.

Om man begär mätning och den är riktig...

Är det sånt som kallas dålig klubb-känsla?

och

2) I dammatchen spelade Karin Karlsson, Även känd som "KK", i Hedemoras damlag. En av de trevligaste människorna som kommit från södra Dalarna och som jag haft fördelen att träna i IBF Faluns damer.

Och i morgon väntar en ny H3 i Borlänge.

*****
Otroligt nog, så visades på Eurosport häromveckan VM i:

Sax, Sten, Påse!

Märkligt.

Man kan tydligen ha VM i allt.

*

Undrar vad det krävs för domarutbildning?

*

Om jag tar påse, och motståndaren sax.

Då är det ju klippt för mig.

*

Och man kanske kan få påssjuka.

*

- Tror du att du vinner?
- Ja, jag är stensäker.

*

Så skulle man ju kunna ha olika discipliner, för att få det lite mer varierat:

Papperssax, tygsax, häcksax.

Gallsten, gråsten, slipsten.

Plastpåse, papperspåse, hundpåse.

*

Fast förr måste det varit svårt, till exempel på stenåldern.

Jag menar, då var ju inte saxen och påsen uppfunnen:

- Ett... Två... Tre!
- Fasicken också, oavgjort IGEN!

*****

Otroligt rolig kommentar vid fikat på jobbet igår (läs fredag). Satt faktiskt vid runda bordet, tjejernas bord. Vi diskuterade idrottsstjärnor och pengar. Vi kom in på skidskytte och Helena Jonsson. Då säger Marie på skidförbundet:

- Ja, hon lär väl tjäna lite kulor nu.

Humor.

Annars får hon väl gifta sig med en rik patron.

*

Sen kom vi in på den nya cykelvelodromhallen som man håller på och bygger i gamla Scaniafabriken i Främby. Per "Hästhatarna" Jonsson på fotbollsförbundet sa:

- Ja, vi får väl hoppas att verksamheten går runt för dom.

Öö...vänta få se nu...Velodrom...gå runt...

Jo, det borde den väl göra.

*

Sen kom vi in på Björn Ferry och hans sambo Heidi Andersson. Armbryterskan ni vet. Från Ensamheten. Världens coolaste ortsnamn.

Undrar vad dom gör på kvällarna? Löser korsord kanske?

- Ferry: jag kan inte stava!
- Heidi: jag tror jag får ett bryt...

Sen är det ju lite roligare för henne, trots allt.

Hon har brutit arm, och det är okej.

Han däremot, bröt ju ett nyckelben för ett tag sen.

*****

Apropå Hedemora. Bakom en tjockmatta hittade jag en boll från ett av mina målskott som låg kvar sen slutet på 80-talet.

Alla vet ju att skottet var mitt farligaste vapen när jag spelade.

*****

Facebook?
p
*****

Nu ska jag ladda inför morgondagens dömning. Kanske läsa några kapitel i en Jo Nesbö-bok. Har läst fyra av hans sju böcker. Har dock läst dom i lite fel ordning. Har nummer ett, fyra och sex kvar. Nåja. Dom är bra i alla fall.

*****

Kvällens låt: Brothers in Arms - Dire Straits

*****

Always look on the bright side of life
/Nordström/

Inga kommentarer: