onsdag 1 december 2010

Innebandylegender 59: #21


Men först:

Läste att pirater i Somalia kapat en båt igen.

Är inte det dumt?

Jag menar, om man kapar en båt, då sjunker den ju.

*****

I måndags fyllde äldste sonen 20 år.

Herregud, vad tiden går fort.

Det bör innebära att jag är rätt så gammal.

Tom i full fart med att skära sin bröllopstårta.

*****

Nils Ekman fick fem matchers avstängning för sin idiotgrej.

Patetiskt.

Borde fått 25 minst.

*****

Hade friskvård idag.

Spelade tennis.

Jag och Gurra, Brages superkeeper, mötte "The Jonssons", Stefan och Pär (även kända som Malung och Hästhatarn') också på fotbollsförbundet, i dubbel.

Gud så dåligt det gick. Stackars Gurra. Med en sån medspelare.

Lobben satt, serven okej, volleyn bra, den slicade backhanden okej.

Men typ en av 100 oslicade forehands rätt, det var katastrof.

1-6, 6-7, 2-6.

Siffror som talar sitt tydliga språk.

Eller egentligen var det väl bara första set som var uselt. I andra hade vi 6-5 och 30-30, så vem vet om vi knipit det.

Men ändå.

Här ser vi det (glada) vinnande paret, The Jonssons (nej, dom är inte släkt).

Hästhatarn och Malung.

*

Här är min dubbelpartner i stretchartagen efter matchen.


Gurra.

*

Och här är en bild på mig.

Kände mig som en sån i alla fall då och då.

*

Efter matchen blev det mat på Gästabudets matsal (även kallad Skitiga Duken), deras underbart goda Lasagne i hämtlåda (typ 1 kg).

En mycket trevlig förmiddag och lunch i trevliga arbetskamraters sällskap.

Trots förlusten.

*****

Kvällens Innebandylegend, nr 59 i ordningen, är en glad och sprallig tjej. Som jag dels varit tränare för i IBF Faluns damer men som även är en mycket god vän.

Bollnäs stolthet.

#21

Eva Rönn.

Duktig innebandyspelare. Bra pådrivare. Kan få vilket omklädningsrum som helst att trivas. Har gjort rätt så många säsonger i elitserien med en bunt medaljer. Tror även hon gjort några landskamper, i alla fall läger.

Hon är även en hejare på att trolla också. På riktigt, inte bara på innebandyplanen.

Dags för Eva!

*****

Innebandylegend nr 59: Eva Rönn


Vilket är ditt fullständiga namn?

Eva Kristina Rönn.


Har du något/några smeknamn?

Rönn, Rönning.


När och var är du född?

Född i Bollnäs den 14 augusti 1976.


Hur och var bor du idag?

Bor i en trivsam lägenhet i Falun.


Har du någon familj?

Min Golden Retriever Nilo, samt mamma, pappa, en bror och en syster i Bollnäs.


Vad kör du för bil?

Just nu en Passat.


Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?

Jag gick handel och kontor på gymnasiet (varför undrar jag fortfarande).

Högskolan: Läser just nu 5:e terminen av 8. Kan därefter titulera mig som lärare i idrott & hälsa samt specialpedagogik.


Vad arbetar du med idag?

Jag studerar och jobbar på Lugnets Äventyr. Extraknäcker även som målare.


Har du några fritidssysselsättningar?

Skidåkning, cykling, min hund (tränar jakt & agility), friluftsliv, vänner och fikaupplevelser.


Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?

Har idag ingenting med sporten att göra. Stundom åskådare i Falu Kuriren Arena.


Har du haft någon förebild inom innebandyn?

Ingen förebild direkt men när jag var liten tyckte jag att Jonte Kronstrand var grym!


Vilken är din moderklubb?

Hertsjö MIF, Bollnäs.


Har du spelat i några andra klubbar?

Ja det har jag faktiskt, IBF Falun, Södertälje och Balrog.


På vilken plats i laget spelade/spelar du?

Började som forward, avslutade som back.


Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?

Styrka - förlorade praktiskt taget aldrig en tekning. Svaghet – förlorade en och annan SM-final.


Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?

Jajjemen! Jag har skurit/skalat frukt, blandat sportdryck, masserat ömma innebandykroppar, skött statistik och ansvarat för värdeväskan. Men inte i samma match så klart, så kompetent är jag inte.


Har du några meriter?

Nej, inga speciella. Jag har tunnlat Viktoria Silvstedt när hon tränade med oss i Hertsjö, men det är ju knappast någon merit. Snarare tvärtom!


Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?

De bästa och starkaste minnena är de gånger man tillsammans som ett lag stått som segrare i en viktig och tät match, det är en speciell känsla. Ett år slog Falun ut Rönnby i slutspelet och jag lyckades avgöra i sudden death. I tidningen stod det med stor, fet text ”Rönn sänkte Rönnby” ett bra minne.


Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?

Det är svårt att bara utse ett minne, så jag väljer ”bad taste-träningarna” med IBF Falun. Det är en träning där du helt enkelt klär dig i ”bad taste- kläder”, och träningen består av annorlunda sporter, dansuppvisningar och lite naket (det sistnämnda förekom ideligen när Pörnie, Gabby och Jenny Magnusson var med). Makalöst roligt och minnesvärt.


Har du utövat några andra sporter än innebandy?

Ja det har jag, i stort sett de flesta sporter på ett eller annat sätt. Nästa år, 2011, är min målsättning att genomföra en svensk klassiker.


Och så ett antal frågor med favorit-:


sport (förutom innebandy): Sporten med André Pops.


lag: Bollnäs GIF, bandy.


semesterort: En ort med snötäckta berg.


film: Grunden Bois.


TV-serie: Följer inte en enda serie, så jag säger pass.


70-talsprogram: Fem myror är fler än fyra elefanter.


80-talsprogram: Hajk och vi i femman.


90-talsprogram: Twin Peaks.


bok/författare: Rolf Wirhed.


färg: Blå.


mat: Mamma Elsies ”lax de´ lyx” (som mamma kallar den.)


dryck: Must. Påsk eller jul spelar ingen roll.


artist: Oavgjort mellan Michael Jackson & Robbie Williams.


låt: Omöjligt att välja en, beror till stor del på tillfället.


Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?

Funderar på syftet med frågan eftersom man är ganska begränsad på en öde ö. Beror helt och hållet på årstid och hur länge jag ska vara där. Men förmodligen blir det snorkel, cyklop och simfötter.


Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?

Jag skulle ta med mig Johanna Enström, Sergio Ramos och Lionel Messi. Johanna skulle även ta med sig en beachvolleyboll.


Har du något motto/citat/ordspråk?

Må gott genom att göra andra gott.


Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?

Jo, en lite lustig episod var när vi med Falun var upp till Boden för att spela match. Boden var just då kända för en rad olika och annorlunda frislagsvarianter. Jag, Kastrullen och en okänd stod i muren när frislaget slogs. Bodenspelarna sprang kors och tvärs åt alla håll, till slut nöp jag bollen och sprang mot mål samtidigt som jag hörde Kastrullen ropa efter mig ”BRAAA … köööööör… du är friiiii! Därefter blåser domaren i pipan och visar ut mig 2 minuter för felaktigt avstånd eftersom jag tog bollen utan att de ens spelat igång den. Man kan säga att jag svalde hela betet, linan och halva spöt’!


Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Ja det har jag, trots att jag inte är så känd. Men kom ihåg att de tar fort slut alla dagarna, så var rädd om dem! För livet är inte dagarna som passerar, det är dagarna du minns!


*****

Vi har haft mycket roligt ihop. Ofta med galningen Pernilla "Pörnie" Forsell, Maria "Söder" Söderström" och Pärlan, som egentligen heter Fredrik. På Harry's eller gamla legendariska Shopen när det var tacoskvällar med karaoke (då Jenny "Blackie" Magnusson sjöng). Rätt så många kebaber har det blivit också på den klassiska Falugrillen.

Eva med Nilo.

Och nåt annat oidentifierbart.

*

Räddade Eva en gång då hon var jagad efter stängningsdags på krogen av en efterhängsen (no name) tränare i Faluns herrlag.

Höll handen och låtsades vara ett par hela gågatan i stan tills han gav upp.

Man måste ju ställa upp, eller hur?

Minns också att jag en gång när vi såg på film frågade om Eva var pömsig (vilket betyder trött på dalmål, för er som inte vet det).

Eva bara log.

Pömsig betydde tydligen nåt helt annat på Bollnäs-mål...

Finns också en vansinnigt rolig historia om när jag och Pärlan, som egentligen heter Fredrik, skulle hjälpa Eva att flytta. Men den har jag dragit två gånger här på bloggen, så den får ni leta på själva.

*****

Koppen har gjort ett inlägg igen! Love it!

*****

Tittade lite på Text-TV och resultaten från Europe League i fotboll.

Såg att Scocco gjorde mål för nåt lag.

Jag trodde han gjorde musik?

Och att en som hette Degen gjorde mål i en annan match.

Degen målskytt.

Är det det som kallas brödkasse?

*****

Dags att coola ner, mysa lite med gumman (som ikväll bakat lussebullar, hon är outtröttlig), ta en kopp te, och sen läsa lite i nästa Läckberg-bok.

*****

Kvällens låt: Let Me Entertain You - Robbie Williams

*****

Det är roligare om man har kul
/Nordström/

Inga kommentarer: