fredag 10 december 2010

Innebandylegender 60: Lasse Granqvist


Men först:

Det finns ju Europatouren och PGA-touren (USA) i golf.

Men varför finns det inte Afrikatouren?

Jag menar, vilka möjligheter.

Vilka banor.

Varmt och gott.

Men i och för sig.

Tänk er deltävlingen i Sahara:

- Jävlar, i bunkern igen!

Eller:

- Fan, i vattnet, mitt i oasen.

- Det är lugnt, det var inget vatten. Det vara bara en hägring.

Eller:

- Kom igen, caddien. Nu tar vi golfkamelen till nästa hål.

Och har man tur när man borrar upp hålen, kanske det kommer olja.

*****

Häromdagen ringde Andreas Lundmark, IBF Faluns herrtränare, och undrade om jag kunde döma en internmatch dom skulle spela. Den förra hade nämligen gått väldigt hett till och han ansåg att det var tvunget att ha domare.

Det är klart att den gamle "rensardomaren" ställde upp då.

Har aldrig bangat på någon uppgift. Oavsett svårighetsgrad, nivå eller omständigheter. Vet att det finns många domare som vägrar döma själv. Jag tycker bara att det är kul och utmanande, då får man verkligen fokusera.

Det var fantastiskt roligt. Trots att jag dömde ensam gick det väldigt bra. Tydligt är att gubben hänger med hyfsat på den nivån än. Släppte på, mycket fördel, använde mycket snack och spelarna köpte nivån. Blev lite tufft sista fyra-fem minuterna, men det ska väl vara så på den nivån. Tog några utvisningar, dock inte för några större elakheter.

Tror de flesta spelarna var riktigt nöjda.

Eller som en spelare sa:

- Fasen, du var ju bättre än de flesta av SSL-domarna vi har haft.

Det var väl ett gott betyg, eller?

Som sagt, gubben kan än tydligen.

*****

Vi har köpt ett löpband.

Känns märkligt.

*****

Kvällens Innebandylegend är inte en legend bara i innebandy. Han är en riktig legend inom sportens värld överhuvudtaget.

Den överlägset bäste kommentatorn vi har - i både ishockey och fotboll.

Lasse Granqvist.

Mannen som kan göra varje match till ett konstverk genom sitt språk, sin inlevelse och sin esprit.

Jag känner Lasse sen länge.

Vi har varit på några kurser och SIBF-träffar ihop.

Och lika suverän som han är i rutan och i etern, lika ödmjuk är han bredvid.

Alltid med humöret på topp.

Han har gjort mycket gott gör innebandyn i Sverige och i Stockholm, även om han alltid hållit en låg profil.

Lasse var även en mycket bra domare en gång i tiden.

Med sin karakteristiska röst, sin mimik och sina gester var han en fröjd att se.

Vi dömde en match ihop i Universalen i Karlstad en gång för länge sen, i den legendariska Stjärncupen.

"Nr 10, två minuter på en MYCKET tydlig otillåten markering!"

Jag skrattar än.

Nr 60 är alltså en riktig legend, på alla vis. Här kommer han.

*****

Innebandylegend nr 60: Lasse Granqvist



Vilket är ditt fullständiga namn?

Lars Ivar Granqvist. Ivar efter farfar, som var busschaufför i Solna och Stockholm.


Har du något/några smeknamn?

Gran, Granen eller Grana.


När och var är du född?

Karolinska Sjukhuset i Solna den 25 oktober 1967 klockan 02.37.

Hur och var bor du idag?

Hyreslägenhet i Huvudsta i Solna. Jag har faktiskt bott i Solna hela mitt liv; först på Backvägen vid gamla Sporthallen, sedan på Gustafsvägen i Hagalund, Västra Vägen, också i Hagalund, för att nu bo i Huvudsta. Kuriosa är att den gamle fotbollslegendaren Kurre Hamrin under sina ungdomsår bodde i samma hus.

Har du någon familj?

Mamma, pappa, storasyster och storebror. Fyra syskonbarn. Jag är fadder till Sofie, min systers äldsta dotter. Hon blev mamma för ett år sedan. Jag är ensamstående (anses ofta vara gift med mitt arbete).


Vad kör du för bil?

Volvo S80, Diesel. 205 hk. Fantastisk bil.

Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?

Tre årig ekonomisk linje. Anledningen att jag sökte den från början var att man kunde välja bort matematik efter första året. På ekonomisk linje... En aning lustigt. Jag gick ut skolan med 4,9 i snittbetyg (på den tiden förstod man betygssystemet...). Efter en termin Engelska på Stockholms Universitet kom jag in på Journalisthögskolan, där jag slutförde utbildningen 1988.

Vad arbetar du med idag?

Jag är egenföretagare i mediabranschan. Jag jobbar via mitt bolag, Granqvist Production i huvudsak åt Canal +. Tillsammans med kollegan Tommy Åström arbetar vi i Lars Tommy AB åt Sveriges Radio. I våras fick jag förmånen att vara med och starta ett produktionsbolag i mediabranschen tillsammans med Jens Fjellström och Tommy Åström. Bolagets namn är inte klart ännu. Just nu heter vi "JLT" men det påminner tydligen för mycket om Jönköpings Läns Trafik...


Har du några fritidssysselsättningar?

Under nästan hela livet har jag funnits med i och runt innebandysporten. Som hedersledamot i Svenska Innebandyförbundet är jag ju egentligen förbundsmänniska. Å andra sidan är mina år hos Stockholms Innebandyförbund, där jag landade som hedersordförande, något som gör mig till distriktsmänniska. Fast i grunden kanske vi alla är föreningsmänniskor. Jag var en av tre initiativtagare till innebandyn i Solna 1985. Den klubben är idag (sedan 1996) AIK, där jag för dagen sitter med i Sportkommittén. Skratta inte nu, men jag kassas "Senior Adviser", kanske är det det allra tydligaste ålderstecknet...

Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?

Nej. Dessvärre dömer jag inte heller längre. Under flera säsonger dömde jag i distriktet med Lennart Bresky, Göran Berg och Tomas Eriksson. Bland flera!

Har du haft någon förebild inom innebandyn?

Många. Stefan Kratz för sin överblick och sitt sunda förnuft. Göran Berg för passionen och närheten. Per Jansson och Tomas Eriksson för deras sätt att lyfta innebandysporten dimensioner. Roger Nyström för glädjen Eric Huijsers för att vara rakryggad. Idag är det Erik Bjerlestam och Lars Ekholmer för att de är en blandning av allt.

Vilken är din moderklubb?

IBK Solna, bildat 14 november 1985 som IBK Legenderna.

Har du spelat i några andra klubbar?

Nej. jag lirade 50 matcher och svarade för 38 poäng. Nu kom jag förresten på ett smeknamn till. Jag var center och låg och blockerade allt i "mittzon", eftersom jag är lång och planen var liten (32x16). Jag kallades för bläckfisken.

På vilken plats i laget spelade/spelar du?

Center.

Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?

Som spelare var jag knappt medioker. Som ledare är jag entusiastisk, lösningsinriktad och otålig.

Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?

Se förbunds och klubbuppdragen ovan. OBS! Jag ser mig verkligen INTE som en spelare värd ens en parentes i historieböckerna om innebandyns framväxt i Solna. En anekdot är att vi tre som bildade IBK Solna var oroliga för att de första riktiga tränarna klubben skrev kontrakt med skulle kräva för mycket av vår kondition. I deras avtal skrev vi in att "endast konstruktiv träning med klubba och boll får förekomma". Året efter slutade vi, alla tre...

Har du några meriter?

Var lagledare för IBK Solnas första juniorlag, när vi tog silver i DM typ 1992 eller 1993. Fungerade som överledare för Stockholms Distriktslag under ett gäng år. Där blev det också en del segrar.


Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?

När AIK gick upp i Elitserien den 26 mars 2000 efter förlängningsavgörande i Skellefteå. Dessutom SM gulden 2006 och 2009. Även de tre Europacupgulden som inramas av SM gulden är värda att minnas.

Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?

Se ovan...


Har du utövat några andra sporter än innebandy?

Skojar Du...? Jag kunde bara stanna åt ett håll när vi åkte skridskor, så fallen blev rätt många. jag hamnade i snövallen och refererade matcherna i stället. I fotboll gjorde det för ont att nicka, så där la jag också av...

Och så ett antal frågor med favorit-:


sport (förutom innebandy): Ishockey och fotboll.


lag: AIK Innebandy.

semesterort: New York.

film: När lammen tystnar. (Sagolik slutreplik i "I’m havin´an old friend for dinner".

TV-serie: Kommissarie Morse.

70-talsprogram: Fem myror är fler än fyra elefanter.

80-talsprogram: Razzel.

90-talsprogram: Pass.

bok/författare: Senaste lästa var Henning Mankell, så jag svarar så.

färg: Blå.

mat: Svensk husmanskost i alla former. Exempelvis fläsk med löksås.

dryck: Öl. Kilkenny eller Guiness. Eller Tjeckisk lager.

artist: Radiosportens band som användes i sändningarna på 90-talet.

låt: Heaven is a place on Earth - Belinda Carlisle.

Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?

Mat, dryck och Iphone.

Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?

En fartygskonstruktör, en kock och en kompis.

Har du något motto/citat/ordspråk?

Hårt arbete ger framgång.

Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?

Förhoppningsvis något i den här intervjun...

Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Bygg Din uppfattning på det Du vet, inte på rykten och skvaller. Att tycka är bra; att tänka och tycka är trovärdigt.


*****

Vi hade även ett annat smeknamn på Lasse:

Stävja.

För hans bestämda, tydliga och något yviga stil.

Men det var sagt med kärlek.

*****

Jag hade Lasse som domarobservatör en gång i tiden när jag gjorde comeback i Elitserien. Då hade jag inte dömt Elitserien på 1,5 år. Och det var inte vilken match som helst. Derby i Torvalla, Haninge - Balrog, på den tiden båda var storlag av den typ som inte finns i innebandyn idag. Jonte Kronstrand, Brolle, Christian Hellström, you name it, alla var med.

Det var en tuff och tät match som slutade 2-2.

Jag visade ut Balrog två gånger för protest.

Efter matchen sa Lasse, med den typiska Granqvistska inlevelsen:

"Här har Balrog gjort som dom velat med domarna hela säsongen, och så kommer du tillbaka efter 1,5 år och visar ut dom två gånger för snack. Jag har bara ett ord att säga:

Världsklass!"

*

Under samma Stjärncup när Lasse dömde en annan match så klagade ena laget på att bollen var trasig fast den inte var det. Till slut tröttnade Lasse och gick till seket, och när det var någon meter kvar kastade han bollen till personalen, och sa sen högt och tydligt:

- Får jag en ny boll!

Sen gick han jättenära sekbordet och viskade:

- Får jag tillbaka samma boll!

Sen kastade han ut den på planen.

Och log.

Typiskt Lasse.

Jag vet att hans kollega, tror det var mannen-myten Svenne Hammerin (dom dömde ihop då) hade väldigt svårt att hålla sig för skratt.

Lika svårt som Lasse (och vi andra) hade att hålla sig för skratt när militären på I2 (?), regementet där vi bodde först vägrade släppa in Svenne för att dom trodde att han var spion.

*****

Final i innebandy-VM.

Jaha.

Jag vet inte om jag är alltför negativ, men det är så ointressant.

Och jag är ledsen, men det tycks som att nästan alla innebandyspelare är stöpta i samma form nu för tiden.

Bistra miner, långa, stabila, muskulösa - ser ut som dom har gymmat rätt länge - och såååå tråkiga.

Det är ingen fart på innebandyn längre i Sverige.

Tycker att finnarna spelar ju betydligt roligare, tekniskt och har ett spel som mer liknar det sätt som gjorde innebandyn till en stor sport.

*****

Tittar faktiskt på Idol - igen. Måste säga att Minnah ger Jay en rejäl match. Det trodde jag inte.

*****

En av mina bästa vänner (genom tiderna, även om vi inte umgås nåt just nu), Pärlan, som egentligen heter Fredrik, ska bli pappa.

Vi har haft oerhört mycket roligt tillsammans.

Jag är oerhört glad för hans skull och önskar honom och hans Lina all lycka!

*****

På lördag och söndag väntar två H3:or med Världens Bästa Hubbe. Om ingen av oss blir sjuk förstås. Både på Ellas skola och Filles dagis frodas magsjukan. Och Hubbe har jobbat som en galning på slutet och är sliten.

*****

Nu ska jag umgås lite med frugan, världens bästa, i soffan.

*****

Kvällens låt: Uptown - Womack & Womack

*****

If loving you is wrong, i don't wanna be right
/Nordström/

2 kommentarer:

Anonym sa...

Undra om JeLaTo är för likt det italienska ordet för glass och ger associationer (sp?) åt fel håll.

//Erra

Per Nordström sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.