fredag 13 maj 2011

Innebandylegender 63: Magnus Augustsson



Men först:

Hålla motståndarna i schack.





*****


En blogg på dagtid. Det var flera år sen.


Är nämligen hemma med Lill-Fille idag.


Dagis är stängt.


Mysigt.


*****


Veteranturneringen (vars officiella namn är Faluspelen 2011 - Nostalgi-DM) är toknära.


Lördag morgon 09:00 smäller det.


Programblad, priser, domare, bygg-, sek- och städpersonal och annat är klart.


Ska bli så makalöst kul att träffa alla gamla legender igen.


*****


Nu är äntligen länken komplett.


De tre bästa herrspelarna genom tiderna i innebandy har svarat på frågorna i intervjuserien Innebandylegender.


Jonte och Murt är redan avklarade. Och nu äntligen har Aga lämnat svaren.


Precis som de andra två hade (har) Magnus ett oerhört spelsinne. Dessutom spelade han innebandy i fart och inte stillastående som det är ofta är idag. Alla dragningar, passningar och skott kom i rörelse.


Har dömt Magnus ett antal gånger förr, och träffar honom lite då och då på turneringar genom hans arbete på Klubbhuset.


Magnus är en mycket trevlig person. Alltid glad.


Och som sagt, en av de absolut bästa genom tiderna och en spelare/ledare/människa som betytt oerhört mycket för innebandyns utveckling och status idag.


Aga förbjöds i Sverige 1958.


Hoppas aldrig att någon förbjuder Aga att beträda en innebandyplan.


Här kommer han!


*


Innebandylegend 63: Magnus Augustsson


Vilket är ditt fullständiga namn?
Kent Magnus Augustsson.

Har du något/några smeknamn?
Aga.

När och var är du född?
1974 i Göteborg.

Hur och var bor du idag?
Hus i Landvetter.

Har du någon familj?
Sambo och 2 barn.

Vad kör du för bil?
Peugeot.

Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?
Jag gick 2-årig målarlinje.

Vad arbetar du med idag?
Idag är jag delägare i Klubbhuset som är en innebandybutik i Göteborg. Vi har även butik i Karlstad och samarbetsbutiker i Warberg och till nästa säsong i Falun.

Har du några fritidssysselsättningar?
Innebandy blir det även på fritiden då jag startat en förening i Landvetter som heter "Landvetter Wings".

Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?
Jag spelar i Wings som lyckats klättra upp till 3:an. Där sitter jag även i styrelsen.

Har du haft någon förebild inom innebandyn?
Jag har inte haft någon idol inom Innebandyn men Lockerud som lag var imponerande.

Vilken är din moderklubb?
Pixbo Wallenstam.

Har du spelat i några andra klubbar?
Älvstranden, Landvetter Wings och lite i Lindome.

På vilken plats i laget spelade/spelar du?
Forward när jag spelade förr men nu har jag gått ner som center.

Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?
Min styrka har alltid varit spelförståelsen. En sak som var min styrka och svaghet var att jag behärskade det mesta men inte var bäst på något.

Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?
När jag slutade spela blev jag tränare i Älvstranden året efter och var där i 2 säsonger. Sen tränade jag Pixbo i 2 år.

Har du några meriter?
Årets spelare
EM-guld
EM-silver
1 SM-guld
3 VM-guld
En del silver och brons + lite annat.

Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?
SM-guldet var grymt skönt då det var min sista chans.

Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?
När jag var tränare för Pixbo och gick till final.

Har du utövat några andra sporter än innebandy?
Fotboll.

Och så ett antal frågor med favorit-:

sport (förutom innebandy): Fotboll.

lag: Gais.

semesterort: Mexico.

film: Pass.

TV-serie: Följer inga serier.

70-talsprogram: Pass.

80-talsprogram: Pass.

90-talsprogram:
Pass.

bok/författare: Läser lite.

färg: Wings blå.

mat: Grillat.

dryck: ÖL.

artist: Ulf Lundell.

låt: Isabella.

Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ?
Telefon och 2 batterier.

Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?
Wings styrelse.....skulle bli gjort en del då.




Har du något motto/citat/ordspråk?
En dålig ide är bättre en ingen ide alls.
Inget är omöjligt.

Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?


Pass.

Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?


Pass.


*****


Magnus har hyfsat med meriter...


Lite roligt att han säger att han var hyfsad på det mesta men inte bäst på något. Mm, han var ju rätt "hyfsad"...


Jag är för övrigt helt övertygad om att en kedja med Aga, Murt och Jonte tre skulle ställa till det för en hel av försvaren i SSL än idag.


*****


Nu är gumman i farten igen. Ny trapp, ny trall under balkongen och nytt tak till altanen är på G.


Hon är otrolig.


Så duktig.


Själv får man som vanligt bära, kasta grejer, sköta markservic, badda pannan och kanske möjligen skruva i nån skruv eller slå i nån spik.


Men jag klagar inte.


*****


För att travestera Askungen:


Vad är väl ishockey-VM?


Ishockey-VM kan vara...alldeles trist...och alldeles tråkigt...och alldeles...tråkigt.


*****


Fast Victor Fasth är makalöst bra. Han är nog fast som förstemålis ett par år framåt nu.


Fast...det beror i och för sig på om han kommer loss från NHL nästa VM eller om han blir fast där.


*****


Det är fortfarande ganska gött att ha Liverpool FC och IFK Göteborg som favoritlag.


Det går bra nu.


*****


För övrigt är det nog snart dags att införa föräldrakontroll på ungdomsidrott.


Bedrövligt hur en del beter sig.


Jag förstår inte.


Och mest synd är det så klart om de barn vars föräldrar beter sig.


*****


Hmm. Regn idag. Tråkigt. Bortskämd nu med sol och varmt i nästan en vecka.


*****


SAGA är för övrigt ett oerhört bra band som min gamle vän Torsten "Totte" Andersson introducerade mig till.


Tror jag måste plocka fram de gamla vinylplattorna med dem.


*****


Nu tror jag att jag och Lill-Fille ska bege oss mot stan och äta på (relativt) nyöppnade MAX.


Sen kanske det blir en tur till Myrorna. vet aldrig om man kan hitta nåt fynd från 70- eller 80-talet.


*****


Dagens låt: Sunshine after Rain - BWO


*****


Man badar aldrig två gånger i samma flod


/Nordström/

Inga kommentarer: