tisdag 15 maj 2012

Två roliga telefonsamtal och en himla massa annat


Men först:

Sverige avgjorde matchen i tom kasse.


*****


Det var ett tag sen nu, men har förut fått två ganska roliga telefonsamtal.


(Jag har i och för sig fått många roliga samtal genom åren)


*


Det första måste ha varit nån gång i mitten på 90-talet.


Jag sitter på kansliet som då låg vid Koppartorget.


Det ringer, och jag svarar:


- Ja, det är Per.


- Hello, you have a collect call from Tanzania. Will you take it?


- Yes.


Kopplingston. Mycket sprak.


- Hello!


- Hello, this is Per.


Lång tystnad. Mycket sprak.


Oh sorry, wrong number.


Hm.


Jag som sett fram emot att få testa mina kunskaper i Swahili.


*


Det andra var i  mitten på 2000-talet nån gång.


Ringde i mobilen.


Jag svarar.


- Hej, det är Per.


- Ja, tjena, det är Tomas Ledin!


Jag blev tyst.


Fast det var inte den Tomas Ledin.


Utan en domare som ville komma till en cup.


Men rätt kul ändå.


*****


IBF Faluns herrar ser ut att få ett riktigt kanonlag nästa säsong.


Senast att ansluta är Jonas Svahn från Dalen.


En supervärvning.


Riktigt duktig, men kan ändå utvecklas ännu mer.


Och dessutom en toppenkille.


Det innebär att man har sex spelare som var med i senaste landslagsturneringen (Björk-Larsson-Rudd-Carlström-Enström-Svahn) och ytterligare fyra med A-landslagsmeriter (Rehn-Hajo-Adriansson-Nilsson) plus två som spelat i U19-landslaget (Carlgren-Parsjö-Tegnér).


12 spelare som varit med i landslagssammanhang.


Sjukt.


Snacka om bredd på toppen.


Får alla vara friska kan jag inte se något lag förutom Storvreta som skulle kunna utmana.


*


IBF:s damer verkar däremot ha det lite tuffare.


Malin Dalbjer och Emma Lundmark har redan slutat, och Sara Kristoffersson är på väg till KAIS Mora igen.


Och just nu står man utan tränare.


Jag tror Stefan Lindgren hade varit ett kap.


Camilla Granelid kan bli det.


Glädjande nog så har båda tvillingparen Hansson och Lindgren skrivit på för (minst) två år (tror jag).


*****


Smörsångare.




*****


Efter att ha dömt finaler i senior-SM, junior-SM, pojk- och flick-SM, distriktslags-SM, Högskole-SM, gymnasie-SM, högstadie-SM, Korp-SM, Telia-SM, Posten-SM, Polis-SM och säkert nåt -SM jag glömt, kunde jag förra helgen (läs 4-5 maj) lägga till  ytterligare en SM-final på kontot.


Nämligen i rullstolsinnebandy.


Det var roligt.


Och lite annorlunda.


Imponerad av både teknik och tuffhet.


Samtidigt som de hade respekt för varandra i närkamperna.


Jag dömde med Johan Forsström från Borlänge.


Det gick bra, jag tror vi skötte oss. Det verkade så i alla fall.


Det var lite svårt att komma ihåg bara att man skulle hämta bollen åt spelarna när den gick över sargen.


Där stod man som ett fån ibland (som vanligt då).


Och efter ett tag sa jag efter en blåsning.


- Japp, då rullar vi igång killar!


Shit, tänkte jag, vad sa jag nu då.


Men dom var vana.


Och det var ingen fara att skämta om det heller tyckte dom.


Så därför:


Om Uppsala skulle haft ett lag med i SM.


Borde inte dom hetat Stolvreta då?


*****


Några dagar senare var det dags igen. Den årliga bataljen mellan de två innebandygymnasierna i Dalarna, Lugnetskolan och St Mikaelsskolan.


Fem matcher med efterföljande straffar (tre vardera). Vinst i matcherna gav två poäng, vinst i straffläggningen 1 poäng.


Inför sista straffläggningen var ställningen 7-7 i poäng.


Vansinnigt spännande.


St Mikaelsskolan drog till slut det längsta strået.


Och snacka om legender i båset:


I Lugnetskolans bås fanns Lena Birath och Camilla "Kastrullen" Granelid och i St Mikaelsskolans bås stod Peter "Lillis" Wallin.


Så mycket innebandykunnande har det nog aldrig varit samtidigt på sån liten yta i FK Arena.


Jag dömde matcherna med Julie "Jullan" Williams, en av våra bästa kvinnliga domare.


Hon är riktigt duktig.


*****


Kan strejkbrytare också gå ut i strejk, och vägra strejka?


Hur blir det då?


******


Frugan fick ett sånt där ryck igen förra veckan.


Bakade 42 kanelbullar, 42 vaniljbullar, 2 sockerkakor, skurna chokladbröd och ostfyllda köttfärsbiffar.


Bara sådär.




Hon är fantastisk, gumman.


*


Och prinsessan Ella ville inte vara sämre.


Så hon gjorde vaniljmuffins och chokladmuffins.




Går i mammas fotspår.


Så klart.


*****


Ishockey-VM rullar på.


Lite roligare än vanligt. Lite bättre spelare med än vanligt.


Men riktigt dåliga domare.


*


För första gången på hundra år så vann inte Zlatan ligatiteln med sitt lag.


Men skytteligan.


Igen.


Andra gången i Serie A.


28 mål. Stort.


*


Och tronskiftet blev ett faktum. Bästa laget i Manchester heter inte längre United, utan City.


Vilket glädjer Stefan Edberg (inte tennisspelaren, den riktige) oerhört.


*


EM-truppen uttagen.


Tyvärr ingen John Guidetti.


Tråkigt. Hade nog blivit en kul joker.


*****


"Vi tackar motståndarna med en varm applåd!"


Varför är det aldrig någon som tackar med en kall applåd?


*****


Och Christian Olsson lägger av.


Trist.


Men väntat.


Undrar hur mycket han hade vunnit de senaste 6-7 åren om han fått vara frisk?


*****


Mästarnas Mästare är ett riktigt, riktigt bra program.


Ett av de få som jag följer regelbundet.


Magnus Wieslander. Vilken lirare.


Pernilla Wiberg. Vilken drottning.


Stefan Schwarz. Gud.


*****


Vilken gammal amerikansk skådis virkar och stickar mest?


James Garner.


******


Husfest på jobbet väntar snart.


Nästa fredag (läs 25 maj)


Ska, som vanligt, bli hur kul som helst.


*****


Men först är det dags för AXA Floorball Cup (gamla Viking Line Cup).


För en gångs skull ska jag inte vara tävlingsledare, inte domaransvarig eller något.


Bara döma.


35 matcher på fyra dagar.


Hoppas Nordströms gamla kropp håller för det.


Enda trösten är väl att min kollega är ännu äldre.


Som vanligt dömer jag med Conny "Voltarenmannen" Törehed.




Och som vanligt ska han sova hos oss.


Ska bli kul.


*****


Har så svårt att komma ut från rummet på jobbet nuförtiden.


Säsongen 12/13 står ju för dörren.


*****


Nu är det dags att stänga ner här, ta en dusch och förhoppningsvis somna.


*****


Kvällens låt: Intuition - TNT


*****


Ingen kan göra allt, men alla kan göra något
/Nordström/

Inga kommentarer: