tisdag 16 februari 2010

Ett kul mail, lite namnreflektioner och så ett GULD!

Det kom ett mail.

Från Anders "Tjadden" Jadewall, gammal idrottslegend i staden. Tjadden som spelat i klassiska BIK Lugnet. Som tyckte det var härligt att se den gamla "Bulldozerbilden" på laget. Och som berättade en otroligt rolig anekdot från den gamla goda tiden.

En historia som kännetecknar både BIK Lugnet och innebandyn så himla bra.

Håll till godo!

*

Tyvärr blev inte min innebandykarriär så lång.

Kommer så väl ihåg en händelse som fick mig att ta en ofrivillig vila.

Det var i lilla gymnastiksalen under gamla receptionen på Lugnet. I en närkamp gick mitt korsband av. Vilken smärta. När jag ligger där mitt på golvet och väntar på ambulans med jordens värk sägre en "vän":

- Fan grabbar... vi har ju för i helvete betalt hyra för salen!

Vad gör dom?

Jo, ställer ut de låga bänkarna som finns runt mig i en fyrkant och fortsätter lira...Skön humor.

Tjadden

*

Makalöst roligt.

Så typiskt. Så kaxigt. Så innebandy.

Definitivt så "det var roligare förr"

En annan kommentar som Tjadden skrev var:

"Det var många gånger man fick smaka ribbstol kan jag meddela"

Också ett oerhört roligt uttryck.

Smaka ribbstol.

*****

Satt och tittade på lite OS igår. På herrarnas 15 km längd. Synd om en heroiskt kämpande Hellner. Jag trodde helt ärligt att han avlidit. Bra inställning dock. Go for Gold!

Däremot dök det upp ett fantastiskt namn.

En av åkarna hette - Ben Sim.

Hade inte han valt fel sport?

*

Och jag vet också vilken åkares fru som inte blir med barn.

P Piller Cottrer.

*

Han som vann 15 km, schweizaren Dario Cologna, har en brorsa i parfymbranschen.

Eau de Cologna.

*

Finns egentligen bara två ord för att beskriva Charlotte Kalla:

Charlotte Kalla.

*****

Ikväll sänds en dokumentär om mannen som levde väldigt nära Grizzlybjörnar. Och som, trots att han var vän med dom, ändå blev typ uppäten.

Jag vet vad han gjorde för fel.

Hans ide-handlingar hade gått ut.

*****

Ett underbart nam dök upp i dag på damernas skidskytte i OS:

Sara Studebaker.

Studebaker är ju ett klassiskt gammalt amerikanskt bilmärke, med anor från tidigt 1900-tal.

Finns några fler vackra idrottsnamn:

Erica Morningstar, simmerska från Australien

Thomas Morgenstern, backhoppare från Österrike

Vagner Love, fotbollsbrasse

Katarina Timglas, svensk hockeyspelerska

Några coola:

Amerikanska fotbollstjejerna Shannon Boxx och Hope Solo

Bobby Hjelte, innebandylegendar

Däremot är det kanske inte så kul att heta

Pitbull (brasiliansk fotbollsspelare)

eller

Herbert Pök (österrikisk hockeyspelare)

*

Från idrottsboken 1998 hämtar vi några "idrottsnamn du inte trodde fanns":

Jean Jacques Misse-Misse (fotboll, Kamerun)
Alla Super (freetyle, Ukraina)
Kent Kotte (badminton ledare, Sverige)
Gordon Langballe (fotboll, Sverige)
Milton Ryttarbris (bilsport, Sverige)
Ofisa Ofisa (tyngdlyftning, Västra Samoa)
Jocke Småfisk (squash, Sverige)
Ko Kasse (rallycross, Holland)
Bertel Storkrubb (häcklöpning, Finland)
Anna Smashanova (tennis, Israel)
Jill Rutten (fotboll, Sverige)
Hans Halt (speedskiing, Sverige)
Janos Panik (skidskytte, Ungern)

Det är roligt med skoj.

Och verkligheten överträffar ju då och då dikten.

*****

Just nu tittar jag samtidigt, som jag bloggar, på ett vansinnigt spännande skidskyttelopp där Björn Ferry skjutit som en gud och åkt ännu bättre och åkt upp sig från åttonde plats och leder, och dragit ifrån, och leder överlägset.

Och där åker han över mållinjen och tar SVERIGES ANDRA GULDMEDALJ på två dagar!!!

OS-guld "live" i bloggen, det är minsann inte dåligt.

Och Björn Ferry är för resten också ett ganska coolt namn.

Och att hans hemsida heter Ferry Tales gör ju inte saken det minsta sämre.

*****

Nu ska jag plocka ur en tvätt. Igen. Inte samma tvätt alltså.

*****

Kvällens låt: Gold - Spandau Ballet

*****

Det vi gör för våra medmänniskor gör vi också för oss själva
/Nordström/

Inga kommentarer: