måndag 8 februari 2010

Korpiaden, Gotcha! Koppen & så en favorit-i-repris

Helgen som gick var ju full av dömning, fem matcher. Glömde skriva att jag även hann med att döma tre matcher (visserligen bara 2x1o minuter, men ändå) i Korpiaden. Korpiaden, som är SM för amatörer, gamlingar och föredettingar typ. Arrangeras i Falun i en mängd olika sporter.

*

Tävlings- och projektledare för hela Korpiaden är Jenny Magnusson, god vän och före detta elitspelare i IBF Falun och landslaget. Hon gör ett kanonjobb med arrangemanget.

Som tävlingsledare för innebandyn verkade Rasmus Elb, också gammal innebandyspelare och domare som jag både varit tränare för och dömt med. Han brukar hitta hem en gång per år till detta.

*

Många gamla innebandylegender hann jag se kunde den korta tid jag varit på Lugnet. Peter Zinders, tidigare division 1-spelare i Ludvika och Smedjebacken och Hans "Basse" Linder som jag tränat i Slätta IBK var med i ABB Bonebreakers. Andreas Möllersten som spelat i IBF Falun och Hedemora bl a dök upp på läktaren. I Posten spelade gamle Falu IBK:aren Staffan Kyhle och Tiskenlegenden Kjell "Kjelle" Andersson.

*

Två lag stack ut lite extra:

Festarrangören, som bestod av ett lag som lätt skulle tillhöra toppen i division 3.

I alla fall om matcherna var 2x10 minuter.

Och inte 3x20 minuter effektiv tid *ler*.

Bland annat deltog kultspelare som Henrik "Henke" Lundqvist, Johan "Federer" Plyhm, Johan Wallner, Anders "Nisse"Pettersson, Micke "MC" Carlsson, Jonas "Pone" Wahlberg, Andreas "Fahlis" Fahlkrantz och några till.

Rätt mycket kunnande och rutin där.

*

Ett annat lag som inte var ett "vanligt" korplag var laget "Snyggare än någonsin".

Ett gäng tjejer (eller numera mogna damer) med ett antal landskamper och matcher i Elitserien på kontot.

Eller vad sägs om bland annat Lena "Biran" Birath, Malin Karlgren (fd Östner), Camilla "Kammen" Magnusson, Cattis Henniger, Anna "Tele" Teledahl, Anna "Linkan" Sjöberg, Lena "Sellis" Sellström och så har jag säkert glömt några.

Ett lag med klass kan man säga.

Coach (hon har problem med sin rygg)var en av mina bästa vänner, Jessica "Tate" Hedberg, en av ur-IBK:arna och en i den allra innersta kretsen i Norslundsgänget. Alltid fantastiskt roligt att träffa henne.

*

Ett lag var inte så bra i en match jag dömde. Det ramlade väl in ett och annat mål. På slutet sa en spelare:

- Grabbar, vi får inte förlora med dubbelsiffrigt!

Underbart.

En sa också:

- Domarn, är det nedsläpp nu?

*

Sen finns det ju dom där, som alltid ska veta bäst. Eller tror att dom vet bäst. Ska ha sista ordet. Och liksom inte kan erkänna att dom själva gjort fel.

I första matchen (tilläggas skall att man dömer ensam) sköt en spelare jättehögt över. Ingen motståndare var i närheten. Jag dömer såklart inslag åt försvarande lag.

Då kommer det en lite äldre herre förbijoggande och säger:

- Bollen tog på en fotknöl (!), men det kunde ju inte du se.

Lovely.

*

Apropå siffror: Basse, som spelade med i ABB Bonebreakers, har varit med några år. Ett år hade han ingen tryckt siffra utan en tejpad sådan. Men den lossnade, knölade och trasslade. Till slit kom han fram till mig och sa:

- Per, är det okej om jag har siffran i fickan?

Otroligt roligt.

*****

Bloggkollegan, Pixbotränaren Mikael "Koppen" Lindqvist fick jag dit rejält på Facebook.

Vet ni varför han inte kan vara med i SM i kaffedrickning?

Han skulle ju bli diskad.

*****

Tänkte köra en liten favorit-i-repris. Dels för att dom är så roliga, dels för att det kanske är ett antal bloggläsare som tillkommit efter dom släpptes.

Vad yrar jag om?

Jo, en samling citat/grodor sagda av innebandyspelare åren 1993-2003 som jag samlat i ett litet (40 sidor...) häfte.

En som älskar dessa är Henrik "Henkan" Olsson, back i IBF Falun och en i den fantastiska brödraskaran Olsson (Anky och Freak är de andra två) som gett så mycket för IBF Falun.
Henkan
är för övrigt en mycket sympatisk kille.

Så här kommer ett urplock av de roligaste och konstigaste citaten.

Njut....

"När jag var liten hade jag en låtsaskompis som hette Edit och som bodde i väggen"

"När jag klev ur bussen blåste det så mycket så då trodde jag det skulle komma en sån där torped"

"Jag skulle vilja gå på fotboll ikväll nu när jag är så snygg i håret"

"På vänster dräktarm och på vänster uppvärmningsjacka"

"Då joggar vi ner två varv, två tuffa varav ett är lätt"

"Idag skall vi ha lätt träning, men hård och intensiv"

"Om man nickade den bollen så skulle huvudet bli nertryckt på axlarna..det är det ju i alla fall i och för sig"

"Han har en skriftlig varning och två muntliga, i alla fall två uppskrivna muntliga"

"Oj, där kunde han fått sin tredje trea av domaren"

"Går mina skott in blir det mål"

"Han halkade och slog golvet i marken"

"Han var ganska stor för att vara så liten"

"Det är mindre kvadratmeter i den här hallen"

"Du är blind och jag är döv då blir vi dövstumma"

"Du är så smal så du skulle få plats på tre stolar"

"Krockkudde kan vara bra att ha. Eller skumgummibil"

"Jag skulle tappa bort mig själv om jag inte satt ihop"

"Nu sitter jag för långt fram, och egentligen för långt bak också"

"Hon bröt en fot i benet"

"Målvakten läste spelet ... tyvärr var han analfabet"

"Jag är så fruktansvärt förkyld i näsan"

"Mamma, nej, jag menar Thomas"

"Kan ni skynda er för jag måste ha lite bråttom"

"Vi hade ingen vilja, de var mer villiga än oss"

"Jag har några blommor som inte har dött fast jag inte har tvättat dom"

"Och detta iförd endast bar överkropp"

"Flytta på dig, annars är du död när du går härifrån"

"Jag skall mörda honom med en tops"

"Jag skall ta ut hans lever med en sked och sätta dit en legobit"

"Det var så jävla kallt att igloorna skulle frysa ihjäl"

"Dom har ju tjugo tjocka Gudrun på backen"

"Du är en varulv. En FUL varulv"

"Har du läst klart tidningen eller ska du flytta in i den?"

"Han var som ett liggunderlag i en tromb"

"Jag hade tagit av mig tröjan om jag inte haft så många magar"

"Det gick inte så bra. Dom förlorade med uddavinsterna"

"Vi låg under med 2-2"

"Vi har tappat underlägen förr, killar"

"Nu måste vi vinna grabbar, annars förlorar vi"

"Vi kvitterade till 15-1"

"Domarn, kan du bli utvisad?"

"Det är bättre att hålla nollan än att vinna med 100-0"

"Då samlas vi under sargen"

"Spela inte så sterilt, tjejer"

"Klockan skittidigt på morgonen"

"Om någon av er skjuter en tjej över sargen, får ni hämta den"

"Ni rundar backen och blir en kon"


Bäst:

"Nu går vi inte ut och underskattar dom där, vad dom nu heter"

For you Henkan.

Vi har spelat ihop, jag har tränat honom, har spelat minitennis mot honom och dömt honom. Så vi har haft en del gemensamt.

Till skillnad mot nu.

Han är ihop med en som klipper häckar.

Själv sitter jag mest och häckar.

*****

Nu ska jag krypa till kojs. Kan man göra det fast man inte är i en båt?

*****

Kvällens låt: Under the boardwalk - Bruce Willis

*****

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet
/Nordström/

1 kommentar:

Innebandy Enligt Mig sa...

Hej kollega!
Vilka underbara citat, många oslagbara. Tack för det, jag behövde le.