söndag 21 februari 2010

Falun - CaperioTäby, lite OS och en bunt dömningar

Var på SSL igår (läs lördag). IBF Falun - Caperio Täby. Som slutade 7-8. Märkligt hur ojämna Falun är. Från match till match, från period till period. En lysande förstaperiod följdes av två betydligt sämre. I spel fem mot fem tror jag dock man spelade 6-4. Däremot har man inte råd att dra på sig onödiga utvisningar hela tiden. En tvåa när redan har en spelare utvisad och fått frislag MED sig, och en tvåa för protest i båset.

Klantigt. Osolidariskt mot laget.

Täby har en hel del sköna lirare. Hyvärinen, Jämtdal, Ackevi, Ramsin med flera. Bäst var dock Rasmus Sundstedt. I Falun var Micke Norell och Ciya Hajo riktigt, riktigt bra. Täby hade oerhört svårt att komma ur zon när de var inne. Henkan Olsson var också mycket bra.

Bäst var dock domarparet Sven Hammerin/Glenn Boström som gjorde en helgjuten insats. Kul att se.

*****

Vad gäller OS så var det en fantastisk kväll igår (läs lördag). Hellner guld, Olsson silver. Men vilken åkning, vilket samarbete. Och så kul för Olsson att få en medalj efter all slit under loppet.

Idag var det väl inte lika roligt med skidskyttet. Men man kan ju inte få allt.

*

Apropå OS. Det är märkligt vad mycket konstiga grenar det finns. Short track, snowcross, boardercross, rodel, bob och skeleteon.

Och så tycker en del att innebandy är en konstig sport.

Och så har vi ju nordisk kombination. En av de mest förlegade sporterna. Tydligen stor ute i Europa. I Sverige tror jag det räcker att ställa upp i SM så får man medalj.

Jag tror man skulle tjäna på att modernisera den lite. Piffa upp den. Göra den mer intressant.

Jag ser två vägar:

1) Man åker längd uppför en backe och sen hoppar man, med samma längdskidor, utför hoppbacken

alternativt

2) Man hoppar i hoppbacken, och direkt där man landar så startar längdskidtävlingen. Med backhoppningsskidor.

Då tror jag att det skulle blir roligare.

*

Ska inte sommar-OS gå i Brasilien snart?

Då kanske man kan köra en variant.

Sydamerikansk kombination.

Först gör man ett lianhopp, sen simmar man nån km i Amazonasfloden.

*

Lilla prinssesan Ella, sex år, har varit på sin första skoldans/disco. Hon tyckte det var jaättekul och vann en, som hon sa, rumpdanstävling.

Dock var hon väldigt besviken på att det var så få killar som ville dansa.

*****

Har på två dagar dömt fyra matcher. H4-HJ-D2-H3.

Med fyra olika kollegor.

Kom inte och säg att jag inte är flexibel.

Dock endast en match med världens bästa Hubbe, som jobbat och varit sjuk. Dessutom spelade han sista matchen jag dömde. Kändes lite märkligt. Då dömde jag med Jussi "Hemulen" Nissinen. Som berättade en rolig anekdot. En gång när han skulle döma så gick det knappt att använda pipan.

Det visade sig att hans små barn lånat pipan och att den var så full i spott och dregel så den hade kläggat ihop.

Humor.

*

Och för resten så har världens bästa Hubbe gått och blivit vuxen. han fyllde nyligen 30 år.

Jättegrattis!

*

Under dammatchen hittade jag ett hårspänne. Lite lustig som man alltid ska vara så gick jag till Borlänges bås och sa: jag är ganska säker på att det här inte är mitt.

Lite fniss men genast frågade en av tjejerna:

- Vad är det för färg?

Borlänges ena coach, Johan Malmberg, svarade.

Och svaret var ett svar som jag lovar att bara en kille skulle svara.

- Det är grå metallic.

I love it.

*

Tyvärr fick min nya snälla (nästan mesiga) image som domare en törn då jag tvingades dra det röda kortet idag. Och dessutom ge en femminutare i slutet av matchen.

Och lägg till en 2+10:a i går.

Hmm...

Eller för att citera Alice Cooper:

He's back.

*****

Nu är det tandborstning och linsurtagning som gäller.

*****

Kvällens låt: Smooth Operator - Sade

*****

Det som gör livet så värdefullt är att det aldrig kommer tillbaka
/Nordström/

Inga kommentarer: