måndag 17 maj 2010

Sommar(nåja)gästbloggare nr 1: Pelle Pop

Nu var det riktigt längesen jag skrev, vet inte riktigt var tiden tagit vägen? Blir skärpning på det nu.

De fyra senaste dagarna har det varit fullt upp med dömning i AXA Floorball Cup (fd VLC) i alla fall. Mer om detta, både bilder, stories och annat kommer senare.

Och när man vänder ryggen åt så kapar frugan bloggen. It's a wonderful world.

*****

Det finns Iggy Pop, Lolita Pop, Parkas Pop och André Pop(s).

Och så finns det Pelle Pop.

Pelle Pettersson, som han egentligen heter, är en vansinnigt trevlig kille. Och en av de bättre och mer intressanta bloggarna. Skriver för sällan bara.

Han har egentligen bara en svaghet: han byter innebandylag lika ofta som Magnus Hedman och Magdalena Graf gifter och skiljer sig.

Nåja, är det inget värre än så är det väl okej.

Körde förra sommaren (tror jag, tiden går så fort) några gästbloggar(e) här på bloggen. Tänkte göra lika i år. Har frågat några. Pelle Pop var först in med alster.

Kommer här.

*****

Morsning!

Jag fick en förfrågan från Per om jag ville gästblogga i hans blogg, eller ja, jag hade nog inget val om man läste mellan raderna. Det tog inte alltför lång tid att tacka ja då jag dels ser det som en stor ära att få skriva i hans blogg och dela med mig av mitt tyckande och tänkande kring sporten vi alla älskar nämligen innebandy, dels så ser jag det hela som en kul grej!

Tänk om man kunde få blogga på heltid? Bara tycka och tänka om vad som helst och dessutom få betalt, om det är någon som har ett sådant jobb att erbjuda så hör av er snarast.

*

Vem är jag då? Tja, säg det.

Jag är en kille som gillar Innebandy helt enkelt. Heter Pelle Pettersson, lirat ib i ett par olika klubbar och divisioner runt om i landet. Har även en egen blogg som just nu ligger lite i malpåse men ni kan finna den här -> http://pellepop.blogspot.com/

Vår sport, läs innebandy, har utvecklats något enormt de senaste åren. Från att ha vart en fritidsgårdssysselsättning till att man kan leva på sporten. Jag lever med övertygelsen om att innebandyn kommer bli ännu större och få ännu flera utövare som kommer kunna leva på det de tycker är allra roligast att göra, nämligen att spela innebandy. För det ändå det som kännetecknar sporten i mina ögon – Kärleken till spelet.

*

Tänkte börja med att tycka till om laget från Pers hemtrakter som varje år lyckas skapa rubriker på ett eller annat sätt, nämligen IBF Faluns herrar. Innan jag själv flyttade till Falun för att studera tyckte jag att IBF Faluns herrar mest var ett brunkargäng. Men efter att ha följt laget och sett det utvecklats till det de är idag så har min bild förändrats till det mer positiva, till och med så positiv att det numera är laget jag vill ska vinna...


Inför kommande säsong har herrlaget gjort ett par förändringar som jag tänkte tycka till om. För det första har man bytt tränare, från Thomas Brottman till Andreas Lundmark. De båda är stora profiler inom innebandyn genom sina spelarkarriärer och sina tränarkarriärer. Bägge besitter ett otroligt kunnande och de verkar onekligen ha en förmåga att dessutom kunna lära ut hur de vill att innebandy ska spelas till sina spelare, vilket är den kanske största utmaningen man har som ledare för ett lag.

Jag tror att denna förändring på ledarsidan är bra för laget. Inte för att Thomas Brottman är en dålig tränare, snarare tvärtom, utan för att laget helt enkelt behöver en ny röst. Jag är av åsikten att en tränare inte bör vara i samma lag längre än 3-4 år. Det blir lätt att man följer samma mönster och så vidare. Därför tror jag att denna förändring är precis vad laget behöver. Personligen hoppas jag att Thomas Brottman tar över Storvreta, där tror jag han skulle bygga en ny dynasti likt Haninge var under slutet av 90-talet och början av 2000-talet. Helt övertygad…

Vad gäller spelarsidan så har man tappat bland annat Mattias Helgesson som inte får förlängt kontrakt. Undrar hur ledningen tänkte i den frågan? Här har man en landslagsspelare som är i sina bästa år och så väljer man att inte förlänga kontraktet. Det är ju typ som att valfri landslagsspelare i fotboll inte skulle få förlängt kontrakt trots att han tillhör de bättre i laget, skulle det hända? Skulle inte tro det... Undrar vad som ligger bakom detta beslut egentligen?

På nyförvärvssidan så har man värvat in offensiva killar som Christian Mattsson och Alexander Carlström från Västerås. Plus att man värvat in två unga lovande backar i form av Jack Qvist från Surahammar och Johannes Larsson från Lesjöfors. Är helt övertygad om att spelarna är noggrant scoutade men ställer mig ändå frågan, är det här verkligen rätt värvningar att göra? Min personliga åsikt är att laget redan har offensiv kraft i form av Jakob Lundmark, Rasmus Enström, Jonas Adriansson, Johannes Skog och Patrik Malmström. Nu har man alltså värvat in två offensiva spelare till denna redan i mitt tycke dugliga offensiv. Hur har man tänkt här?


Jag anser att man bör ha två linor som producerar och en lina som täpper till bakåt i ett lag. Det känns som att balansen i laget just nu är lite ojämn. Det kommer bli en hel del spelare som inte kommer få speltid med alla dessa forwards i laget. Varför inte utveckla och ge speltid till de spelare man redan har? Det kändes redan i fjol som att det vart någon form av obalans i laget när vissa spelare som var vana vid mycket speltid helt plötsligt knappt fick någon istid alls. Nu har man dessutom värvat in ytterligare spelare, jag undrar hur man tänkt?

Förmodligen är det här genomtänkt ut till det yttersta och det är därför Patrick Bäck (sportchef i IBF Falun) och grabbarna håller på med ett elitlag och jag sitter här och bloggar..

Föregående säsong kändes det som att flera spelare inte kom upp i normal standard, framförallt så kändes det otroligt darrigt på backsidan. Den annars så starka defensiven kändes i mitt tycke inte alls lika stabil som tidigare. Det som vart IBF Faluns styrka så länge jag har följt dem har vart deras defensiv. Den har varit råstark. Men i år så kändes den… sådär… milt sagt… backarna kändes otrygga... Rehn i kassen var inte lika magisk som året innan… just därför förvånar det mig att man värvat in två unga killar till backen istället för någon rutinerad etablerad elitspelare. Men det är också lite IBF Faluns grej, att inte värva färdiga spelare utan satsa på talanger. Vilket är positivt för sporten!

Men om man vill gå längre i ett slutspel än till en kvartsfinal så tror jag man måste tänka om lite. Framförallt på backsidan så hade jag gärna sett en värvning av redan erkänd kvalité gärna en offensiv sådan, en spelare som Kimmo Eskelinen (som för övrigt var på besök i Uppsala i helgen för att bekanta sig med Storvreta…).

Jag hoppas och tror att jag har fel i mina tankar och funderingar då jag mer än gärna vill se IBF Faluns herrar i Globen nästa år och är det någon som kan lyckas med det så är det Andreas Lundmark om inte till redan kommande säsong så inom ett par år…

*

Sprang förbi en delikatessbutik i Uppsala häromdagen, tyckte mig se Peter Kokocha stå i kassan… men jag måste sett fel, eller? Någon som kan bekräfta?

*

En annan sak jag har lite åsikter om är bestraffningarna av våldshandlingar på planen under årets säsong. Patrik Edgren, kapten i Gnägget svingade en baseballsving mot Sirius bänk när de möttes under säsongen i Fyrishov. Straffet - 3 matchers avstängning. Är det ett skämt eller?Det är sånt här som får folk att skratta åt innebandyn och kalla det för en uppvärmningssport.Får man bete sig hur man vill utan att få ett kännbart straff inom idrotten...


Marty Mc Sorley (En NHL back med sisådär 2000 utv. minuter under sin karriär) svingade klubban i huvudet på Donald Brashear för några år sedan… Han blev avstängd resten av säsongen…Och jag har för mig att det även var ett antal matcher in på kommande säsongen med..Men det är ju i NHL det... och där har man ju ändå hjälm på sig…

Men i innebandy där kan man rikta ett slag mot någons huvud och få.. ja just det.. 3 matchers avstängning...Visst nu finns det säker dem som hävdar att "ja men han träffar ju inte" ...Nej och det är väl en, ursäkta, jävla tur det…Min åsikt i det hela är att man borde stängt av honom resten av säsongen inklusive slutspelet med motiveringen att man som spelare har ansvar för sin egen klubba... och den har mig veterligen inget att göra i någons huvudhöjd att göra oavsett om det är på planen eller på bänken… dessutom kan man inte skylla på att man blev provocerad… synd att inte förbundet tog tillfället i akt och statuerade ett exempel..

Vår sport ska vara lirarnas sport… inte puckonas… eller idioternas… eller AIK:arnas…

Andreas Johansson i IBF Falun gick in en närkamp och körde över en AIK-spelare i slutspelet och fick då ett betydligt längre straff för sitt tilltag. Han är till och med avstängd en månad in på kommande säsong. Min högst personliga åsikt är att det straffet vart så mycket längre på grund av ”Nisses” kommentar till en kvällstidning om incidenten och att det var just han som gjorde det…

Viktigt att påpeka i sammanhanget är att jag inte på något sätt försvarar tilltaget utan försöker sätta det i relation till andra händelser som lett till bestraffningar inom innebandyn…

*

U-19 damerna vann visst guld häromdagen, hatten av!

Var det VM som spelades eller vad var det? Spelade U-19 herrarna med? Noll koll…
Hur blir det med student-VM då? Spelas det också snart? Är det som vanligt att landslagsledningen valt ut spelare man vill testa för framtiden och skrivit in dessa spelare på komvux en vecka innan eller är det verkligen ett VM för studenter denna gång?


*

För att få upp intresset för innebandyn i Sverige och världen måste sporten nå ut till flera. TV4 Sport drar sitt strå till stacken genom tv-sändningar men jag vill se mera och jag vet att det är fler än jag som vill.


Varför inte tv-sända alla landskamper exempelvis?
Kanske sända två matcher/omgång istället för en? Man måste kanske inte släpa med sig golvet överallt…


Så himla jobbigt kan det väl ändå inte vara att få till det, eller?

*

Innebandymagazinet har monopol på innebandyn på nätet (Med visst undantag för den är sajten http://www.sslnyheter.se/SSL) som dock bara är inriktad på SSL) och i tidningsform. Bra eller dåligt, välj själv?

Min åsikt är stenklar, det är kasst.

De har ingen konkurrens what so ever sen innebandynytt blev uppköpta (om ni minns den sidan?) och den konkurrerande tidningen, vad den nu hette, las ner. Sedan dess har Magget kunna husera fritt på den svenska internetmarknaden och i tidningsform inom innebandyn.
En liten anekdot om att den en gång i tiden fanns två innebandytidningar handlar om att jag inte hade fått tidningen i tid och ringde och frågade vad de höll på med… Det var bara det att jag ringde till fel tidning och skällde… Rackarns!


Innebandymagazinet gör visserligen bra saker, det är inget att snacka om och det är inte det jag ifrågasätter utan jag tror att de själva skulle bli ännu bättre med konkurrens och utvecklas ännu mer. Nu får man läsa artiklar ur deras synvinklar och de kan vara rätt färgade emellanåt… precis som mitt tyckande.

Tänk er själva om vi bara skulle ha en nyhetstidning i landet… inte ok... eller hur? Finns det nu någon som är villig att ta upp konkurrensen med Magget då i vårt avlånga land? Har svårt att tro det då Magget gjort sig ett namn och gör det relativt bra.

Tycker dock att deras en blaska känns en aning inriktad mot kidsen (vilken den kanske i första hand ska vara då flertalet innebandyspelare är barn) och att den innehåller på tok för mycket reklam. Jag vill läsa mera om spelare i SSL och Elitserien på damsidan. Jag vill veta mera om vad som händer inom lagen och hur ledarna tycker och tänker dels under träning men även om viktiga sekvenser under matcherna. Gärna lite ifrågasättande om varför inte den och den spelaren spelar och så vidare… tidningsinnehållet går att utveckla, tro mig!

*

Till sist vill jag ta tillfället i akt att både tacka Storvreta till guldet i årets upplaga av SSL och till mig själv som redan i början av säsongen tippade att Storvreta skulle ta guld.


Tack! Tack!

Dessutom vill jag tacka Per för att han låter mig dela med mig mina åsikter i hans blogg. Tack Per!

*

Nu har jag tyckt, tänkt och hasplat ur mig diverse åsikter som jag hoppas kan röra om lite i innebandygrytan där ute. Struntar fullkomligt i om ni inte tycker som jag eller inte, bara ni har en åsikt så är den guld värd. För den dag vi står där likgiltiga till allt, ja då är det bara och lämna in…

Vinnare av nästa års SSL – Storvreta IBK.

Tack för mig!

Pelle P

*****

Som sagt, AXA Floorball Cup kommer att behandlas inom kort.

*****

Nu ska jag snart lägga barn.

*****

Kvällens låt: The Passenger - Iggy Pop

*****

Det är svårt att vara hjälte när ingen ser på
/Nordström/

Inga kommentarer: