torsdag 4 juni 2009

Vi blandar och ger

Carl-Åke Ahlqvist.

Mannen vi kanske skall tacka mest för att innebandyn finns idag.

1968 var han i Holland och fick syn på några "plastklubbor" och "ihåliga bollar" i en leksaksaffär (!). Av nån anledning tände han på idén och tog helt enkelt med sig några hem. Han prövade sen sin "direktimport" på omgivningen,dvs sina studentkompisar, vilka också tände på idén.

1971 började han tillverka dom första egna klubborna, innan dess var det import från USA (där man faktiskt använde klubborna och bollarna först nån gång på 60-talet) som gällde.

1972 bildades C Å Ahlqvist Agentur AB. Sen spred han sporten (eller snarare leken, som det var då) i skolor, på fritidsgårdar och i Korpen. I början hade han företaget i en liten vindslokal, sen blev det större lokaler i Mölnlycke för Unihoc.



Carl-Åke Ahlqvist.

Är det kanske han som är innebandyns Fader?

Han har i alla fall haft en oerhört betydande del i sportens födelse och utveckling.

Eller som det stod i artikeln: Ingen dålig semesterimpuls alls.

That's for sure.

*****

Skulle lägga Lill-Fille (som för övrigt fyller tre år i morgon!) ikväll och när han låg i sin säng rättade jag till Ellas säng (hon sover ovanpå). När jag gjorde det så sjöng och nynnade jag lite grann. Då säger han:

- Har du ont, pappa?

Barn är ärliga, eller vad är det man brukar säga?

*****

Söderling i semifinal på Roland Garros i morgon, och Sverige - Danmark Råsunda på lördag.
Två godbitar!

*****

Det här är roligt:

"Så här gör vi: du går och berättar för Bengts morsa, så går jag och letar efter ett nytt däck"

*****

Här är en bild på den som är föreslagen till att bli Leksands IF nye ordförande, Bertil Daniels.

Men vad är det han har i påsen?


Hoppas det är rent mjöl.

*****

Nu ska jag faktiskt krypa till kojs. Trots att klockan inte är tolv än. Jag kan överraska.

*****

Kvällens låt: Lisa Lisa - Lasse Tennander

*****

Det kan läcka mycket energi ur konflikter
/Nordström/

Inga kommentarer: