tisdag 2 november 2010

Innebandylegender 51: GittanG


Men först:

Favoriter i repris:

Butterkaka.

*****

Minsann. En Liverpool-vinst. 1-0 mot Bolton borta. Viktigt.

*****

IBF Faluns herrar är borta hemma. Kan man lugnt säga. Tre förluster av fyra möjliga.

Däremot är man grymma på bortaplan.

Det är starkt.

Kul också att IBF Faluns damer tog sin första seger. Och att alla comebackarna gör mål.

Bådar gott.

*****

Kvällens Innebandylegend är glädjande nog en tjej.

En duktig tjej på många sätt.

Gittan Ahonen Gunnarzon.

Hon har inte bara många innebandyguld i sin meritsamling.

Hon är även av bloggarna i Super-Six (Ingrid, Limmet, Gratjova, Koppen och Rune är ju dom andra).

Kunnig både nu och då alltså.

Skriver mycket bra, på ett bra språk och är dessutom väldigt insatt i dagens elitinnebandy.

Men, det är inte bara innebandy i bloggen, utan mycket annat roligt också.

Hon är även en engagerad och entusiastisk AIK:are *ler*.

Gittan har blivit en av de människor som betyder mycket för innebandyn idag genom sin blogg.

En innebandyvärld utan hennes blogg skulle definitivt vara en mycket tråkigare värld.

Nog med prat (kan det verkligen heta så när man skriver?) från min sida.

Ni vill ju läsa om Gittan.

*****

Innebandylegend nr 51: GittanG


Vilket är ditt fullständiga namn?
Gittan Maria Ahonen Gunnarzon.

Har du något/några smeknamn?
Inga jag kan skriva här...

När och var är du född?
21 juni i Solna.

Hur och var bor du idag?
I ett stort egenhändigt renoverat radhus i Enskede strax utanför Sthlm city.

Har du någon familj?
Maken Micke Gunnarzon samt Nellie 8 år och Nova 5 år.

Vad kör du för bil?
Volvo V50.

Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?
3-årig ekonomisk linje, Internationell marknadsföring Falun/Borlänge Högskola, Företagsekonomi Uppsala Universitet samt en mängd kurser.

Vad arbetar du med idag?
Projektledare & utgivningsansvarig för pocket, ljudböcker och digital utgivning.

Har du några fritidssysselsättningar?
Att idrotta i allmänhet och spela innebandy i synnerhet, tränar min dotters fotbollslag, pyssla och inreda, skriva texter i alla former, läser massor, umgås gärna med familj och vänner. Jag har väldigt mycket energi om man säger så…

Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?
Jag spelar i Djurgården och är ideellt aktiv inom AIK Innebandy samt frilansar för innebandy.se och bloggar: http://gittang.blogg.se/.

Har du haft någon förebild inom innebandyn?
Egentligen inte från början, men jag tycker att min före detta tränare i Högdalen Kristina Landgren, är en fantastisk förebild som ledare och hon gör generellt mycket för innebandyn.

Vilken är din moderklubb?
IBK Bromsten.

Har du spelat i några andra klubbar?
Järfälla IBK, Hagsätra/Högdalen AIS, Högdalen AIS, Fornudden IB, Balrog IK, Hammarby IBF, Djurgården IBF.

På vilken plats i laget spelade/spelar du?
Center/back.

Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?
Styrka: spelblicken.
Svaghet: skottet.

Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?
Tränare/coach för Stockholms stadslag.
Styrelseledamot Stockholms Innebandyförbund.
Ordförande i Damutvecklingskommittén Stockholms Innebandyförbund.
Ledamot Svenska Innebandyförbundets valberedning.
Skribent för tidningen Svensk Innebandy, innebandy.se, sslnyheter.se.
Media/VIP/lag-ansvarig StIBF herr-VM 2006.
Webmaster aik.se/innebandy samt många mindre ideella uppdrag.

Har du några meriter?
4 SM-guld och 3 Europacup-guld med Högdalen.

Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?
Det första SM-guldet är alltid speciellt. Vi hade förlorat vår första SM-final mot Lockerud året innan så revanschen satt fint. Minns också en rekordlång sudden mot Falun i Lugnet. Jag tror att vi spelade sudden i 42 minuter och Carina ”Carre” Rosell lyckades skjuta in vårt segermål. Att möta internationellt motstånd i Europacupen var också en intressant upplevelse. Minns när vi gjorde uppvärmning på planen inför en match mot ett tyskt lag och de dansade och använde sina innebandyklubbor som gitarrer till musiken…

Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?
VM i Globen 1996 var en höjdare och alla andra VM-resor jag och mina vänner har gjort.

Har du utövat några andra sporter än innebandy?
Det mesta men fotboll framför allt.

Och så ett antal frågor med favorit-:

sport (förutom innebandy): Fotboll.

lag: AIK.

semesterort: Gärna skidåkning i Alperna.

film: Jag gillar storslagna äventyrsfilmer, absolut inte science fiction. Men Top Gun och Dirty dancing är gamla favoriter.

TV-serie: Grey´s Anatomy, Amazing Race.

70-talsprogram: Pass.

80-talsprogram: Pass.

90-talsprogram: Pass.

bok/författare: Svårt att välja bland så många bra, men ”Eat love pray” av Elizabeth Gilbert, ”Skulle jag dö under andra himlar” av Johannes Anyuru och ”Sånt man bara säger” av Helena von Zweigberk.

färg: Rosa + svart.

mat: Mexikanskt och italienskt.

dryck: Vitt vin och cola zero.

artist: Robbie Williams, Pink, Robyn – det mesta utom jazz och country.

låt: One love med U2.

Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?
Saker? Då får jag alltså inte ta med mig mina tre familjemedlemmar. Det blir en bok, flygplan (försöker vara rationell trots att jag är flygrädd) och en flaska cola zero.

Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?
Tvillingsyrran Mia, bästa vännen Peter och Johan Rheborg som underhåller oss.

Har du något motto/citat/ordspråk?
Nja, inget speciellt.

Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?
Jag är otroligt dålig på att komma ihåg årtal och händelser, min syster får allt som oftast påminna mig om våra barndomsminnen. Men när jag började spela innebandy, spelade jag fotboll på en hög nivå och hade ingen aning om att det fanns något som hette stadslag/distriktslag eller för den delen en riksserie i innebandy. Jag spelade så mycket jag hann i Järfällas division 2 lag vid sidan om min fotbollssatsning. Då ringde en man som presenterade sig som tränare för Stockholms stadslag i innebandy och han beskrev hur han och hans kollega hade haft ögonen på mig och ville ha med mig distriktslaget för en turnering i Göteborg. Jag trodde verkligen att någon skämtade och slängde på luren… Jodå, jag deltog i den där turneringen till slut och blev då värvad till Hagsätra och la ner fotbollen. Sedan dess är jag hängiven innebandyn.

Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läs detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?
Ingenting händer av sig självt. Om vi vill att innebandyn ska bli större, bättre och få mer uppmärksamhet, måste vi hjälpas åt. Att tycka är lätt, men det är vad du åstadkommer som verkligen gör skillnad.


*****

Gittans man Mikael har ju tidigare blivit porträtterad här i min lilla intervjuserie.

Första äkta paret ut alltså.

*****

Blir lika förvånad varje gång (fast jag borde lärt mig vid det här laget nu) jag ser den "jätte-spännande-spela-hundra-betydelselösa-matcher-i-elitserien-i-ishockey".

Så oerhört patetiskt att se vuxna karlar slåss hela tiden.

Makalöst fjantigt.

Finns ingen annan lagidrott man håller på så där.

Macho-sport.

Ha-Ha.

*****

Nu ska det bäras grejor. Allt bråte ska bort från vardagsrummet och en hel del grejor tillbaka in i det nya fina köket.

*****

Dagens Ryttarn:

"Min dator spöade mig just i poker. Men jag tror att jag har en bra chans att ta revansch i kickboxning."

*****

Kvällens låt: Hands to Heaven - Breathe

*****

I begränsningen visar sig geniet och dumheten
/Nordström/

Inga kommentarer: