tisdag 9 november 2010

Innebandylegender 54 & 55: (f.d) Olsson Brothers



Men först:

Läste i tidningen om en fotbollsmatch i Schweiz (tror jag) som blev flyttad.

På grund av en tennismatch.

Matchen spelades typ vid lunchtid.

Gillades inte av supportrarna.

De protesterade genom att slänga in tennisbollar på planen.

MÅNGA tennisbollar.

Man fick flytta matchstarten.

Kom att tänka på en sak.

Det var en jäkla tur att matchen inte flyttades pga skidskytte.

*****

Uppdaterar 00:10.

Idag fyller världens bästa kopp år.

Mikael "Koppen" Lindqvist firar 20 år.

Eller var det 40?

Nåja, ett JÄTTTEGRATTIS från Nordström!

*

Koppen in action.


*****

Det har varit tyst här på bloggen några dagar. En ofrivillig övernattning på lasarettet med dropp och efterföljande gastroskopi (bläää) gjorde mig lite spak. Lite krångel på insidan.

Men nu mår jag bättre igen.

Och har fått in lite nya Innebandylegender.

*****

Kvällens film: Ett Päron till farsa.


*****

Jag har satt igång frågesportstävlingen (100 frågor per vecka) på jobbet igen.

Efter förra säsongens katastrof för killarna (tjejerna vann totalt och hade dessutom en period med 14 raka segrar!), ser det bättre ut i år.

Efter tre ronder står det 2 (städer, 90-talslåtar) -1 (seriefigurer) till killarna.

Denna vecka avhandlas åren 1998 och 1999.

Spännande.

Rätt roligt, faktiskt.

Sen starten 2007 har jag gjort över 100 olika frågesporter.

Det är ju en bunt.

*****

Kvällens Innebandylegend blir två. Tvillingarna Andreas & Fredrik.

(Lillbrorsan Henrik har ju redan varit publicerad här)

Båda tillhör (så klart, eftersom dom är tvillingar)) den där fantastiska generationen med spelare födda -74 och -75 från Falun, en generation som man antagligen aldrig igen kommer att se dess like av på en och samma ort.

Lika tuffa, nästan brutala som de var på planen, lika snälla och trevliga är dom bredvid.

Två killar med ett oerhört stort hjärta för innebandy i allmänhet och HSK Falun/IBF Falun i synnerhet. Har alltid gett allt för föreningen, både på och bredvid planen. Alltid jobbat (hårt) vid uppdrag och arrangemang vid sidan av spelet.

Jag har både spelat mot Andreas & Fredrik (i urtiden, när dom var ungtuppar i HSK Innebandy och jag lirade i Falu IBK), och med Fredrik (några matcher i IBF Falun), och dömt dom (oj, vad dom fått utvisningar av mig, ända alltid lika glada efteråt), och varit coach och tränare för dom.

Allt har varit lika roligt.

Oj, vad jag kämpade med Andreas humör ett år innan jag fick honom att inse att hur bra man än är kan man inte ta alla bollar. Det krävdes att jag efter ett utbrott fick skicka av honom och så ställde jag mig själv i kortbyxor och hjälm och lät spelarna smacka på.

Andreas är en av de bästa, kanske den bäste, målvakterna genom tiderna i Sverige. Oerhört reaktionssnabb. Ett fantastiskt utkast. Och ett hett humör.

Fredrik har gjort en imponerande resa med IBF Falun från division två, via division 1 till SSL. Och alltid höjt sig för varje år och nivå. Spelar lugnt och säkert. Bra uppspel, defensivt stark. Också med ett ganska hett humör, även om han lugnade sig med åren.

Andreas & Fredrik är två av dom spelare/människor inom faluinnebandyn (och dom har betytt oerhört mycket för den, hela familjen Olsson) som jag hyser den allra största respekt för, och blir glad av att träffa.

Så det passar väl bra att publicera dom samtidigt, tycker jag.

Här kommer dom, Kamikazebröderna!

*****

Innebandylegend nr 54 & 55: Andreas & Fredrik Pernhall



Vilket är ditt fullständiga namn?

Andreas: Andreas Pernhall (tidigare Olsson).

Fredrik: Fredrik Pernhall (tidigare Olsson).


Har du något/några smeknamn?

Andreas: Andy, Ankée, Tyson.

Fredrik: Freak/Franke.


När och var är du född?

Andreas: 1975 i Uppsala.

Fredrik: 1975 i Uppsala.


Hur och var bor du idag?

Andreas: Bor i Falun i ett radhus.

Fredrik: Villa i en av Faluns förort.


Har du någon familj?

Andreas: 3 barn och 1 fru.

Fredrik: 2 grabbar plus fru.


Vad kör du för bil?

Andreas: Toyota Vers.o

Fredrik: Austin Seven Saloon från 1932.


Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?

Andreas: Jag gick sam på gymnasiet och har läst beteendevetenskap på högskolan.

Fredrik: 3-årig Ekonomisk linje. Polishögskola.


Vad arbetar du med idag?

Andreas: Rekryteringskonsult hos Lundin & Boström.

Fredrik: Fortsatt lagens långa arm.


Har du några fritidssysselsättningar?

Andreas: Jag spelar golf och cyklar mountainbike.

Fredrik: Familjen, fiske, jakt och golf.


Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?

Andreas: Nej jag spelar ingen innebandy men är med i styrelsen i IBF Falun.

Fredrik: Korpen och på jobbet.


Har du haft någon förebild inom innebandyn?

Andreas: Jag har haft många förebilder där Stefan Mattson (målvaktslegend från Fagersta) varit den största. Det var riktigt kul att möta honom på andra sidan plan och umgås i landslaget.

Fredrik: Jonas "Silen" Eriksson.


Vilken är din moderklubb?

Andreas: HSK Falun.

Fredrik: HSK Falun.


Har du spelat i några andra klubbar?

Andreas: Fornudden, AIK och IBF Falun.

Fredrik: Giants Kloten i Schweiz.


På vilken plats i laget spelade/spelar du?

Andreas: Hum.,Goali,e hum, alltså målvakt.

Fredrik: Back.


Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?

Andreas: Jag har varit riktigt reaktionssnabb och haft ett bra spelsinne. Min svaghet var att jag kunde fokusera på smalben istället för att rädda bollar.

Fredrik: Humöret.


Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?

Andreas: Jag har varit sportchef under två år i IBF Falun.

Fredrik: Lagkapten en sejour.


Har du några meriter?

Andreas: 2 VM-guld, 1 SM-guld, 3 SM-brons, 2 JSM-guld, 25 landskampe.

Fredrik: 2 JSM-guld.


Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?

Andreas: Europacupfinalen när vi slog Balrog med 5-0. Bra uppladdning med en mosbricka 1 timme innan matchstart på läktaren.

Fredrik: Avancemang till Elitserien, raka spåret från Division 2.


Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?

Andreas: Det var nog första resan med Fornudden när vi åkte tåg ner till Prag. Jag träffade hela laget på stationen i Stockholm, de sa vi träffas vid ”bögringen”, ehhh, vad då?

Sen åkte vi bort tillsammans en vecka och det var riktigt kul. Fest och försäsong i perfekt harmoni!

Fredrik: Långa nätter på "Snusbar" i Schweiz.


Har du utövat några andra sporter än innebandy?

Andreas: Fotboll, golf, badminton, hockey.

Fredrik: Fotboll, ishockey, tennis, badminton.


Och så ett antal frågor med favorit-:


sport (förutom innebandy):

Andreas: Mountainbike

Fredrik: NHL-hockey.


lag:

Andreas: West Ham United.

Fredrik: New York Ranger.s


semesterort:

Andreas: Sicilien.

Fredrik: Ville, France


film:

Andreas: Robin Hood med Errol Flynn (1939).

Fredrik: Alla filmer med Robin Hood i.


TV-serie:

Andreas: Stig Petrés Hemlighet.

Fredrik: Våra värsta å.r


70-talsprogram:

Andreas: Hacke Hackspett.

Fredrik: 5 myror är fler än fyra elefanter.


80-talsprogram:

Andreas: Solstollarna.

Fredrik: Solstollarna.


90-talsprogram:

Andreas: Robinson.

Fredrik: Tipsextra.


bok/författare:

Andreas: Tempelriddaren Jan Guillou.

Fredrik: Lille Virgil/Ole Lund Kirkegaard.


färg:

Andreas: Blå/gul.

Fredrik: Blå.


mat:

Andreas: Lamm och potatisgratäng.

Fredrik: Italienska Köttbullar som Mamma lagar.


dryck:

Andreas: Vin.

Fredrik: Öl/Rött vin.


artist:

Andreas: Joakim Thåström.

Fredrik: The Boss.


låt:

Andreas: Mental Istid.

Fredrik: No Surrender.


Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?

Andreas: Filt, bok och en kudd.e

Fredrik: Familjen, bröderna och Fiskespö.


Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?

Andreas: Magnus Busk, Micke Carlén och Jon.

Fredrik: Pass.


Har du något motto/citat/ordspråk?

Andreas: Våga, vilja och vinn.

Fredrik: Det som inte hinns med idag, hinns med imorgon.


Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?

Andreas: Jag, Mårten Blixt och Micke Holmer firade i Oslo och tappade bort oss rejält. Vi gick in på ett kebabhak och Micke Holmer ballade ur och började kasta kebab över hela stället.

Det var ett riktigt kul psykbryt från en annars rätt lugn lirare.

Fredrik: Bortamatch mot Runsten för ett antal år sedan. Alla i vårat lag utom de tre på bänken var utvisade samtidigt. Ett jätteslagsmål under Stjärncupen mellan oss och Fornuddens juniorer. Orsak: jag och min bror Andreas. Till och med publiken slogs.


Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Andreas: Hybris vinner inga matcher!

Fredrik: Jag ber om ursäkt för alla skador jag orsakat genom åren :-)


*****

Minns mycket väl den där matchen i Stjärncupen.

Det var verkligen så att ALLA slogs. Spelare, ledare och publik.

Och det roligaste av allt var att när matchen startade igen spelade lagen -

fem mot fem på planen.

Humor.

*

Detta är väl preskriberat nu. Andreas var ju domare (riktigt bra, för övrigt) en gång i tiden.

En gång kunde han inte döma, det blev panik.

Så han skickade Fredrik. Det syntes ju ingen skillnad.

Enda skillnaden var väl att Fredrik blåste typ två gånger på matchen.

Men ändå.

*

En liten skräckblandad historia med Andreas minns jag var när jag lånade honom då han stod i HSK för en (tränings)U-lagsmatch med Falu IBK.

Inget konstigt med det kanske.

Om det inte varit för att jag glömde fråga HSK:s tränare om lov och Andreas bröt ett finger på matchen.

DET var inte populärt.

*****

Kasse av Zlatan igen. Tjusigt. Och Inter och Lazio tappade poäng. Tjusigare.

Men 'Pool fick bara 1-1 mot Wigan borta. Otjusigt.

*****

Dagens Ryttarn:

"Vad ska folk ut i trafiken och göra när dom inte kan köra. Hamnade bakom farbror Runsten som minsann skulle envisas med att ligga mitt vägen. Han var så gammal att han troligen hade sin uppkörning på ett av isblocken som lossnade när inlandsisen drog sig tillbaka. Kan man inte köra när det kommit lite snö ta en taxi."

*****

Hoppsan! Ett tvätt ligger och väntar.

Se där ja.

p

*****


Kvällens låt: London Calling – The Clash

*****

Hönan är bara äggets sätt att tillverka ett annat ägg
/Nordström/

Inga kommentarer: