tisdag 16 november 2010

Innebandylegender 56: Martin Olofsson


Men först:

En hyllning till min gode vän, finnen Jussi "Hemulen" Nissinen.

Finnarna mot resten av världen

+15 grader:

Det blir inte varmare än så här i Finland, så vi börjar här.

Spanjorerna tar på sig mössor, vinterjackor och handskar.

Finländarna solar.


+ 10 grader:

Fransmännen försöker förgäves starta upp centralvärmen i sina hus.

Finländarna planterar blommor i trädgården.


+ 5 grader:

Italienska bilar vägrar att starta.

Finländarna cruisar i cabriolet.


0 grader:

Destillerat vatten fryser.

Vattnet i Vandaån blir lite tjockare.


-5 grader:

Folk i Kalifornien håller på att förfrysa.

Finländarna grillar den sista korven för sommaren.


-10 grader:

Engelsmännen sätter på värmen i i sina hus.

Finländarna tar på sig en långärmad tröja.


-20 grader:

Australiensarna flyr från Mallorca.

Finnarna slutar fira midsommar, hösten har kommit.


-30 grader:

Folk i Grekland dör av kyla och försvinner från jordens yta.

Finländarna börjar torka tvätt inomhus.


-40 grader:

Paris krackelerar sönder i kylan.

Finländarna köar vid korvkiosken.


-50 grader:

Isbjörnarna börjar evakuera från Nordpolen.

Finska armén flyttar sin överlevnadskurs till senare i väntan på riktigt vinterväder.


-60 grader:

Korvantunturi förfryser.

Finländarna hyr video och stannar inne.


-70 grader:

Den falska tomten flyttar söderut.

Finländarna blir frustrerade eftersom det inte går att laga Kossu (Koskenkorva) utomhus. Finska armén drar på överlevnadskurs.


-183 grader:

Mikroberna i maten överlever inte.

De finska korna klagar över att mjölkarnas händer känns kalla.


-273 grader:

All atombaserad rörelse stannar.

Finländarna börjar säga till varandra: "Perkele, vad kallt det känns ute idag."


-300 grader:

Helvetet fryser till is.

Finländarna vinner Melodifestivalen.

*****

Undrar om jag ska gå på IBF Falun - CaperioTäby i morgon?

Lockande.

Och kanske på Falun - KAIS Mora på lördag.

Då ska jag försöka lura med mig frugan...

*****

Fotbollsgalan var som vanligt oerhört tråkig.

Och Peter Jihde bör nog byta karriär nu.

Inte ens rolig längre. Definitivt inte bra.

Men Zlatan är...Zlatan.

Så folklig nu. Så bra på att föra sig och prata.

Som nån skrev: Sverige behöver Zlatan. Men Zlatan behöver inte Sverige. Han är större än så.

Och hans leende. Ja, det går ju inte att låta bli att le själv.

Och jag har då aldrig hört Magnus Carlsson från Weeping Willows sjunga så... dåligt. Och vem var han Joel Alme? Han sjöng heller inte bra. Nä, coolast var gamle jazzlegenden Svante Thuresson.

Mest saknat på galan:

En full Bengt Andersson.

I avdelningen "Alkohol och Idrott hör inte ihop" fick man dock i stället hålla tillgodo med följande:

Manon Melis (väldigt duktig spelare dock, som välförtjänt fick en massa priser), Malmö FF, intervjuad efter att guldet var klart:

- Hur ska du fira?

- Med en flaska.

- Champagne då, eller?

- Nej, Bacardi.

Oops.

Bra TV.

*****

Kvällens Innebandylegend är en av de tre. De tre bästa innebandyspelarna genom tiderna (Jonte Kronstrand och Magnus Augustsson är de andra två, men det vet ni vid det här laget).

Martin Olofsson.

Presentation överflödig egentligen.

Har dömt Martin ett antal gånger. Fantastisk spelare. Fantastisk teknik och spelsinne.

OCH oerhört ödmjuk, både på och bredvid planen.

Var en riktig profil, såna som inte finns idag.

"I like to do it the Kitchenway" är ju en riktig klassiker.

Till skillnad från "stjärnorna" idag (inte som Magnus Svensson egentligen bara är en killer och avgörare (jävligt bra på det i o f s), eller Jihde, som spelade ganska stillastående och byggde sin stjärnstatus mer på det han gjorde bredvid planen) så gjorde Martin (tillsammans med sina samtida legendkompisar) allt i fart och inte stillastående och med en offensiv och glad blandning av gudabenådad teknik och spelsinne.

Karln' har också sex VM-guld (fem som spelare och ett som tränare).

Makalöst.

Man kan säga att karriären har gått som smurt.

*****

Innebandylegend nr 56: Martin Olofsson.


Vilket är ditt fullständiga namn?

Erik Martin Olofsson.


Har du något/några smeknamn?

Murt (min bror Rickard ville ha ett snabbare namn än Martin att ropa på planen).


När och var är du född?

Örnsköldsvik 1976.


Hur och var bor du idag?

Jag bor i villa ca 1,5 mil från Ö-vik.


Har du någon familj?

Lyckligt nyförlovad med Matilda.


Vad kör du för bil?

Nissan Qashqai Bästa med den bilen är att den startar varje morgon…


Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?

Ekonomisk gymnasieutbildning och högskolan 2-årig Produktionsekonom.


Vad arbetar du med idag?

Jag driver ett Företag med min bror Rickard. Elitvaror Matthall AB.

Säljer mattor, golv kakel, tapeter m.m.


Har du några fritidssysselsättningar?

Japp ett stort idrotts intresse som att följa Modo och AC Milan.

Det andra som folk inte vet så älskar jag att snickra och fixa till saker på huset. Mitt stora sommar jobb i år var att bygga ett garage.


Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?

Nej jag spelar inte alls nu. Jag har en filosofi att om jag skall spela IB så vill jag göra det på topp nivå annars får det vara. Har inte något med innebandy att gör idag, men efter min tid som spelare var jag tränare för Örnsköldsviks innebandy damer och var även Matchcoach för Svenska Damlandslaget vid VM 09.


Har du haft någon förebild inom innebandyn?

När man var yngre så hade man flera förebilder som Janne Sjödin, Tommy Nordin och själv klart min bror Rickard som gjorde mål på allt, vilket innebar att jag oftast var med i poäng toppen av Elitserien.


Vilken är din moderklubb?

Själevads IBK.


Har du spelat i några andra klubbar?

ÖSK 9 år och Alligator Malans(Schweiz) 4 år.


På vilken plats i laget spelade/spelar du?

Forward.


Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?

Det offensiva spelet och framför allt runt kassen.


Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?

Tränare på elitnivå och för landslaget. Driver även en innebandyskola (Martin Olofssons Innebandyskola).


Har du några meriter?

5 st VM-guld som spelar och 1 st VM-guld för damer som tränare.

2 st Swiss-guld och 2 st Swiss cup-guld


Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?

VM 1996 i Globen.


Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?

När Ö-viks damer tog SM guld och när vi tog VM guld med Damlandslaget.


Har du utövat några andra sporter än innebandy?

Fotboll, fram tills jag var 16år.


Och så ett antal frågor med favorit-:


sport (förutom innebandy): Fotboll och Ishockey.


lag: Modo Hockey och AC Milan.


semesterort: Bolmen på sommaren. En vacker plats i småland.


film: Pass.


TV-serie: Arga Snickaren.


70-talsprogram: Inget minne av det….


80-talsprogram: Dallas.


90-talsprogram: Sportspegeln.


bok/författare: Läser så sällan men jag säger väl Unni Lindell.


färg: Rött och svart (typ Modos och AC Milans färger).


mat: Grillat e godast.


dryck: Trocadero.


artist: Takida.


låt: Takidas låtar.


Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?

Batteridriven TV, min säng och ostbågar


Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?

Maradona, Martin Timell och Jesus.


Har du något motto/citat/ordspråk?

Allt ordnar sig.


Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?

Pass.


Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Pass.


*****

Nu väntar jag bara på Agas svar, så är trion komplett.

*****

Dagen lista:

Tio kanonlåtar med Adolphson & Falk.

1) Ljuset på min väg (1984)
2) Bärande våg (1982)
3) Ifrån (1986)
4) Mer Jul (1984)
5) Blinkar blå (1981)
6) Under glas (1984)
7) I Nattens lugn (1986)
8) Stockholmsserenad (1982)
9) Hav (1984)
10) Astronaut (1981)

För att inte tala om Metrosynth, den korta jingeln/signaturmelodin till kultprogrammet Metropol (som jag gjort ett eget blogginlägg om tidigare).

Man har också en fantastisk textrad i låten Hon är ett barn av Buddha:

Hon har alltid tid, för hon är zen.

Det är intelligent, det.

*****

Det nya köket är så fint, så fint.

*****

Nu ska jag försöka lägga mig i tid för en gångs skull. Har bara lite kvar i Predikanten. sen har jag fyra Camilla Läckberg kvar att läsa. Har inte kastat mig över henne än. Rent litterärt alltså.

*****

Kvällens låt: Take a ride – Rob’n’Raz Circus featuring D-Flex

*****

Man måste inte alltid vända blad, ibland måste man riva sönder det
/Nordström/

Inga kommentarer: