lördag 6 november 2010

Innebandylegender 53: Limmet


Men först:

- Vad gör din pappa?

- Han är ute och reser och delar ut klappar den 24 december.

- Ah, du har en tomte som far.

*****

Fyllde ju år härom dagen.

Fick över 300 grattis på Facebook. Nästan var tredje "vän".

Det är stort.

Tackar ödmjukast. (tror jag tackade alla personligen, förlåt om jag glömde någon)

*****

Min bloggkollega, demontränaren, exilörebroaren, goa gubben, cybervännen Mikael "Koppen" Lindqvist skickade två gåtor via MMS:

Hur kan detta bli en polis?

Vilket namn är detta?


Ni kan ju fundera lite så kommer svaret här nedan.

*****

Konstapel (kon-stapel)

Konrad (kon-rad)

Lovely, Koppen! Nästan lite Nordström-humor. *ler*

Funderar för övrigt om Koppen varit i Danmark på sistone.

Tänkte mest på Koppen-hagen.

*****

I morgon väntar dömning i P15-DM. Roligt det också. Alla åldrar, alla serier, alla matcher har sin charm.

*****

Kul kommentar igår på en annan dömning av en spelare som skjutit över typ fem gånger:

- Det måste vara nåt fel på bollen, den är inte rund.

Hans lagkamrater gjorde för övrigt drygt 15 mål.

Med samma boll.

*****

Apropå boll så blev det punka på bollen idag i Serie A i matchen mellan Inter och Brescia.

Det är ovanligt.

*****

Kvällens Innebandylegend är inte bara en legend, han är lite av en myt också.

Oförutsägbar. Försvinner och dyker upp när man minst anar det.

Duktig målvakt. Fantastisk bloggare.

Mr Glue. Limmet. Mäster Limmet.

En i Super-Six så klart (de övriga är, som ni vet vid det här laget, GittanG, Capello, Ingrid, Koppen och Gratjova).

Förmodligen den bäste.

Gjorde även en sväng som ledare i Caperio Täby.

Limmet har ett språk, både textmässigt och bildmässigt, i sina bloggar som är mycket vackert.

Limmet är också den som inspirerade mig att börja blogga, vilket jag inte ångrar idag. Han har också till och från pushat mig och hänvisat till mig. Stort.

Och vi har rätt mycket gemensamt. Han gillar också film och musik.

Och dessutom, han är ju, precis som jag Liverpool-fan.

Bara det.

Nu är ni i klistret, för här kommer Limmet!

*****

Innebandylegend nr 53: Jimmy Lundin


Vilket är ditt fullständiga namn?

Jimmy Joakim Kenneth Lundin, men jag funderar starkt på att byta tilltalsnamn till Gerhard.

Har du något/några smeknamn?
Limmet.

När och var är du född?
76-04-07, Örnsköldsviks BB, kl. 21.26.

Hur och var bor du idag?
Lägenhet, Ö-vik.


Har du någon familj?
mamma, bror och två systrar.

Vad kör du för bil?
I bland kör jag Ahlgrens...

Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?
Samhällsvetenskapligt program - 4 killar och 24 tjejer, bra klassfester. Sen har jag gått "livets väg". Den bästa utbildningen du kan få, enligt mig. Men jag har stora planer på att börja studera på universitet/högskola hösten 2011.


Vad arbetar du med idag?
Levnadskonstnär.


Har du några fritidssysselsättningar?
skriva, läsa, träna, förändra, beskåda, lyssna, uppleva, lära.


Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?
Nej.


Har du haft någon förebild inom innebandyn?
Tomas "Wesse" Westin, Peter "Näsan" Näslund, Tommy "Tompa" Nordin, Peter "Burken" Selin, Martin "Murt" Olofsson och Magnus "Binge" Jäderlund, Cenneth "49-åringen" Asplund.



Vilken är din moderklubb?
Örnsköldsviks SK.



Har du spelat i några andra klubbar?
Lomsjön (div.1), BK 96 (div.1- och 2), Ålandsbanken SC/Ålands SC (finska elitserien), Viking Roma (Europacupen), Täby (en match div. 2).



På vilken plats i laget spelade/spelar du?
Limmet i buren, som en sten i tamburen.



Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?
Styrka: lugn, placeringssäker. Svaghet: "väskan" - gäller alla målvakter.



Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?
Tränare Örnsköldsvik IB div. 1, 07/08. Tränare Caperio Täby FC superligan, 08/09 och delar av 09/10.

Har du några meriter?
Som spelare: JSM-brons 95/96, Gothia Cup-guld -95, div 1-segrare 03/04, ett antal DM-guld (tappat räkningen), 3:a på listan över svenskar som gjort flest matcher i finska elitserien (Salibandyliiga)

Som ledare: Guld i Gymnasie-SM -95, DM-guld Caperio Täby 08/09, 2:a grundserien Caperio Täby 08/09.

Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?
Då vi i Ålandsbanken vände ett hopplöst 0-2-underläge i matcher till vinst 3-2 i matcher i avgörande kvalet, mot Loviisan Tor, till att klara sig kvar i finska elitserien 00/01. Den matchserien finns i min innebandyhjärna tills jag dör. Helt overklig.

Sen att spela med Martin Olofsson var ren och skär poesi. En stor ära. Martin Olofsson; The best there ever was. The best there ever will be.

Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?

Alla gånger vi satt och skrockade i omklädningsrummet om allt möjligt. Det var som en stor och härlig familj. Saknar det som fan!

Att jag har varit en del av Caperio Täby är för mig otroligt stort och hedrande.

Har du utövat några andra sporter än innebandy?
Fotboll, brottning, basket, bordtennis.

Och så ett antal frågor med favorit-:

sport (förutom innebandy): Fotboll i hård konkurrens med ishockey.

lag: Innebandy: Caperiotäby FC. Annars: Liverpool FC och Modo Hockey.

semesterort: Ulvön, Höga Kusten.

film: Kan inte välja en favorit. Finns många intressanta och bra filmer. Lättare om jag skulle dela in i drama, thriller, action, komedi osv. Så tyvärr kan jag inte svara på den frågan. Men två filmer som tog mig med storm och gjorde starka intryck på mig var "The Notebook" och "Into The Wild".

TV-serie: Seinfeld.

70-talsprogram: Dr Snuggles.

80-talsprogram: Miami Vice.

90-talsprogram:
Seinfeld.

bok/författare: Sjukt svårt. Finns många briljanta böcker/författare. Men författaren Kurt Vonnegut är intressant. En annan som fängslar mig enormt mycket är William Shakespeare. "Shakespeare var inte tidsbunden, utan för evigt".

färg:
Skiftar konstant mellan blå, röd och vit.

mat: Klyftpotatis och fläskfilé/oxfilé med "Jögga-såsen" (soltorkade tomater, Philadelphiaost, röd lök, grädde, salt och peppar).

dryck: Mjölk.

artist: Ulf Gerhard Lundell.

låt: Skiftar hela tiden. Finns otroligt många fantastiskt bra låtar. Men just nu "Gå upp på klippan" -Lundell

Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?
Rambokniv, gitarr, kortlek.

Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?
Mkt bra fråga. Jag behöver tre som både kan stimulera hjärnan och själ, samtidigt vara händig och underfundig. Gilla läget och inte klaga så mkt. Ha huvudet på skaft är också viktigt. Kunna lösa problem helt enkelt. Så jag väljer;

Magnus "Binge" Jäderlund, Andreas "Söder" Söderberg och Peter "Burken" Selin

Har du något motto/citat/ordspråk?
"Vad i helvete gör jag här? Just ja, försöker att leva. Vad ska jag annars ha allt det här till!?", "Vem har bevisat att allt som har en början har ett slut?" och "Han behöver inga katedraler. Han har sitt tempel där han står. Han behöver inga kardinaler. Han behöver bara vinden i sitt hår."

Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?
Finns såååå många, men jag väljer att välja följande; Detta utspelar sig i JSM-kvalet i Piteå hösten 1995. Vi i ÖSK skulle spela kvalfinal vs Dalen. Då vi kom till hallen såg vi till vår stora förvåning att Dalen redan var på banan. Spelarna stod på rad till höger om sin slips. En och en sprang de runt och skulle lägga in bollen "köksvägen" så att målvakten fick träna på förflyttningen från stolpe till stolpe. I vårt lag spelade nämligen en viss Martin Olofsson som var minst sagt femjävlig på att lägga in bollen "köksvägen". Vi bytte om, värmde upp och matchen började. Mindre än 20 sekunder in i första perioden fick Martin bollen och gjorde mål..."köksvägen". Ler alltid då jag tänker på den storyn. Om jag inte minns fel var en viss Urban Karlsson tränare för Dalens juniorlag då.

Alla får säga vad de vill men det kan inte finnas någon, INTE NÅGON som dominerat lika mycket som Martin gjorde som junior. Så vitt jag vet har han fortfarande poängrekordet of all time på juniornivå. Och de första säsongerna, då han spelade, räknade de inte ens assist.


Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?
Ge kärlek och du får kärlek! Och kom ihåg; Mitt bästa trick är att övertyga världen om att jag inte finns...


*****

Mäster himself.


*****

Jag och frugan var ut i går, det var länge sen. Men jättekul. Eftersom jag hade dömning idag på eftermiddagen så stannade min kväll på (knappt) två öl. Sen gick jag över till jordnötter.

Men vi hade som sagt väldigt roligt. Så roligt att göra nåt tillsammans, utan barnen. Även om dom är det absolut bästa vi har.

Vi mötte upp min gamle polare, basketlegenden Magnus Ljung, som var "hemma" (fast det är det ju inte egentligen inte, men han har ju bott här i många år) i Falun på besök. Det var också trevligt att träffa honom igen.

*****

Nu finns det faktiskt en liten tvätt att ta hand om. Den fjärde idag.

Sen blir det Wash-Out.

*****

Kvällens låt: Innan allting tar slut - Kent

*****

Baba Nam Kevalam
/Nordström/ (Limmet)

Inga kommentarer: