onsdag 24 november 2010

Innebandylegender 58: Ingrid

Men först:

Läste att någon historieforskare (eller vad han var) kommit fram till att Gustav Vasa aldrig åkte skidor.

Utan häst och släde.

Vilken katastrof.

Han kanske inte ens åkte mellan Sälen och Mora.

Snacka om att spräcka drömmar, illusioner - och traditioner.

Jag tänker i och för sig framåt, och inte bakåt.

Till starten i nästa års Vasalopp.

Jäklar vad trångt det kommer att bli där i mars när 15 000 ger sig i väg med häst och släde.

*****

Zlatan! Igen. Trevlig vana.

Men makalöst töntiga "taktiska" utvisningar Real Madrid tog. Pinsamt.

*****

Det rör på sig på jobbet.

En serie i hockeyspel kommer att arrangeras (att spelas under fikaraster och lunchen). Redan tolv spelare klara. Får nog lov att dela upp i Eastern Corridore och Western Corridore. Favorit: Hästhatarn, regerande mästare sedan sist det begav sig. Typ 1997.

Tennismatch på G. Dubbel. Jag, Malung, Hästhatarn och Brage-Gurra. 1 december smäller det.

TotoCalcios (tipsbolaget, ni vet) årsmöte. 17 december. Bowling, bubbling, mat, utgång. Lovely.

21 december är det dags för den årliga jultallriken.

För övrigt så leder Soffan frågesporten med 3-2 mot Runda Bordet. Jämnt. Ett avbräck för Runda Bordet dock: Hockey-AnnBritt har opererat foten och är borta i 4-6 veckor.

*****

Frågan är om kvällens Innebandylegend har spelat innebandy på riktigt. Jag är inte säker. Men hon (för det är en hon ikväll) är likväl oerhört viktig för innebandyn. Som bloggare. Hennes blogg ger innebandyn en hel del av den publicitet den behöver.

Ingrid i Umeå.

Som är legendarisk för att hon dels var den första kvinnliga innebandybloggaren, dels för att hon är den som bloggat längst av alla utan uppehåll, sedan 2006.

Ingrid är en av Super-Six (självklart, förmodligen no1), de övriga är ju Koppen, GittanG, Rune, Mäster Limmet och Gratjova.

Ingrid skriver långt utan att det blir tråkigt, har ett bra språk, vågar ifrågasätta och säga vad hon tycker och står för det och är dessutom oerhört insatt i innebandyns värld.

Bloggen handlar dessutom inte bara om innebandy, utan om en hel del andra (kloka) saker också.

Hon är dessutom en god cybervän (vad konstig världen har blivit egentligen, vän med en person man aldrig träffat eller ens pratat med...) eller vad man ska kalla det.

Jag kan verkligen rekommendera alla att läsa Ingrids blogg.

Nåväl, här kommer Ingrid i en liten specialintervjuversion!

*****

Innebandylegend nr 58: Ingrid




Vilket är ditt fullständiga namn?

Ingrid i Umeå.


Har du något/några smeknamn?

Det är lite Lord Voldemort över mig… ”hon som inte får nämnas vid namn”. En del kallar mig bara ”en viss bloggare”. I bra balans till detta finns det de som kallar mig prinsessan, men bara i sammanhanget innebandy. Men bara för att häckla.


När och var är du född?

På Lycksele BB av alla ställen, året var 1966.


Hur och var bor du idag?

I ett alldeles för stort radhus... på södra sidan älven i Umeå. Välkommen på fika, dörren är öppen för den som vill (bildligt talat).


Har du någon familj?

Ja, de två finaste barnen i världen, och så finns det en massa syskon, en mamma och pappa. Bäst att svara på frågan: Nej, jag är inte singel:)


Vad kör du för bil?

En vit, när den funkar. Nu byter vi ämne.


Om du var spelare, vem skulle du vilja vara då?

Legenden Gustaf Forsberg. De få gånger jag spelar försöker jag spela som Gustaf. Det enda jag saknar är, räckvidd, bollsinne, speluppfattning, klubbteknik, skalle och fysik. En stor skillnad mellan våra spelartyper är att jag inte är så självkritisk.


Har du några fritidssysselsättningar?

Att ha två tonåringar som idrottar, kan det kallas intresse? Jag älskar att sitta på läktaren och älskar det, skriver/bloggar om innebandy, en passion. Gillar även att få jord under naglarna.

Engagerar mig för barn som far illa… Är också med i en klubb för inbördes beundran, med grundtanken att man skall hjälpa andra. Men just det senare märker man väldigt lite av.


Har du haft någon förebild i livet?

Faktiskt, flera… de jag kallar föredömen. Försöker lära mig av dem, inte kopiera. Vad vore livet utan livscoacher och bollplank?


Har du haft några uppdrag inom innebandyvärlden?

Jo det kan man väl säga, jag skrev alldeles för många artiklar på Innebandynytt och Ladies Edition. Sedan har jag hjälpt till med olika saker i några av Umeås elitlag och arrangemang i stan. Men jag tillhör inte INNEBANDYS HJÄLTAR, de som år efter år sliter för sporten. Respekt!


Vilken är din största merit inom innebandy?

Att jag drivit min innebandyblogg längst av alla, utan någon längre paus (since 2006). Utan någon comeback eller 2.0. Dessutom var jag först ut av damerna… Svårslaget. Sedan var jag etta på Innebandymagazinets bloggtoppen i september 2007, inte för att jag bryr mig om listor. *ler*


Vilket är ditt bästa minne av innebandy ”bredvid planen”?

Finns många! Finnkampen i Umeå, att det var fullstatt och jag lovar att det var mer folk än den offentliga publiksiffran. Det blev succé, trots sömnlösa nätter.


Och så ett antal frågor med favorit:


lag: MODO och Liverpool, i innebandy håller jag på Sverige…


semesterort: Orten som Gud inte glömde. Ligger fyra mil uppströms Umeälven från Lycksele räknat. Där lagar man mat på vedspisen och funderar på viktiga saker... som hur kallt det är ute, och vad man skall äta för mat.


TV-serie: Pass.


70-talsprogram: Professor Baltazar kanske.


80-talsprogram: Fame och sportspegeln.


90-talsprogram: SSL i TV, Elvis i Glada Hudik och Vänner.


bok/författare: Många böcker har gjort skillnad, säger pass.


Eget tillägg: Lyssnar mycket på P1. Bra ”allmänbildning” i farten liksom. Missar aldrig veckans ”Spanarna” eller ”Public service” Laddar ner det och lyssnar medan jag lagar mat.


färg: Röd.


mat: Korv och makaroner… hade jag tänkt skriva men det räknas nog som skräpmat. Jag skriver Råbiff av älgfilé med mycket kapris.


dryck: Bubbelvatten.


artist: Jag riktigt gillar texter, lyssnar på det mesta beroende på humör.


Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?

Mobiltelefon och så fort jag anlänt skulle jag beställa hemresan. Inga saker i övrigt förutom tändstickor, utmaningen att klara sig några dagar utan saker.


Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?

Några frivilliga?


Har du något motto/citat/ordspråk?

Det är roligare om man har kul (eget ordspråk).


Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?

*klurar* Väljer två av alla roliga/knasiga saker som hänt när jag skrivit de 500 artiklar (!!) om innebandy och gjort intervjuer.

Danne Bron Sundbom tyckte att jag lät snygg under intervjuer per telefon. Det sa han naturligtvis inte till mig… men vi hade sjukt roligt på redaktionen. Sedan tog det ett par år innan jag vågade presenterade mig, ville inte göra honom besviken. Nåja, det är ganska vanligt, jag låter snyggare än jag är… i skrift och tal.


I en av många intervjuer med Janne Vaara sa han att en av de nya spelarna var en fräsch fisk… dubbelkollade två gånger, sedan skrev jag ”NN är en fräsch fisk”. Han hade tydligen sagt fräsch frisk. Nu är det förlåtet och glömt.


Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läs detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?
… tack för att ni finns, för att ni läser, berörs och upprörs. Ni berikar mitt liv. Tack och förlåt!




*****


För övrigt så är min Super-Six inte längre en Super-Six. Den är numera en Super-Seven.


Mika P, välkommen in i gänget.


*****


Nu väntar duschen, sen sängen. I morgon är en annan dag.


*****


Kvällens låt: Sverige - Glada Hudik-teatern


******


Lev som du kan om du inte kan leva som du vill
/Nordström/

Inga kommentarer: