torsdag 30 augusti 2007

När jag mötte världens bäste

Känns som jag varit lite arg och bitter i de senaste inläggen. Let's leave that now. Kom ihåg: Baba Nam Kevalam.

Jag och några polare deltog ett antal år i sveriges (och därmed världens) största och bästa småmålsturnering (tre mot tre, liten plan, klassiskt), Nattrajden i Borlänge. Som namnet antyder var det en dygnet-runt-turnering. Vi vann den faktiskt en gång och gick till några semifinaler och finaler. De som alltid slog oss var ett gäng från Nacka med Jonatan Kronstrand (just han ja, no. 1) i spetsen. Vi hade många hårda fajter och med åren blev vi bra kompisar och träffades ju varje år i Borlänge. Jag var faktiskt en riktigt duktig småmålsspelare på den tiden. Faktiskt. Man får skryta ibland. Fast det är Sverige vi bor i.

Ett av åren gick vi runt och kikade på lite matcher när vi var spellediga. På en av planerna hade det blivit en sällsynt WO-match vilket gjorde att av en planerna var tomma. Och det var då det hände. Blackouten. Hybrisanfallet. Jag hörde mig själv säga det och kände läpparna röra sig men hann inte stoppa mig: Jonte, kolla, det är tomt på planen. Ska vi köra en match EN MOT EN först till tio? Vad tänkte jag på? Jag, en halvhyfsad division 1-spelare mot världens bästa innebandyspelare. Gissa vad han svarade? Såklart svarade han: Javisst! Vad var oddset på det? - ej spelbart. Resultatet? Vi tar det senare...

*****

Dagens friidrotts-VM blev en ganska blek dag för Les Suedes. Kronberg satt och häckade och ett helt Jeng stavhoppare tog sig vidare till finalen men inte Alhaji.

Har ni tänkt på en sak? Vilka ohyggliga kontraster sprintkungen från USA har i sitt namn. Tyson och - Gay. Say no more...

Nu ser vi fram emot Wissman i morgondagens final på 400 m. Kan man få drömma om en tid neråt 44.30? Eller är det ingen dröm längre? Oavsett hur det går, Respect!

*****

Kronstrand - Nordström 10 - 3.

*****

Vanligaste dansen nuförtiden: Vårdnadstvist.

*****

Jag är ju själv domare med SM-finaler, ett antal säsonger på elitnivå och snart 2500 dömda matcher. Jag tycker fortfarande det är lika roligt som när jag började döma 1987. Något som är lite synd är att det finns så få kvinnliga domare. Några har passerat genom åren men de har det svårt. Tyvärr beter sig många män inte så bra mot kvinnliga domare. Nu har vi dock ett ungt par på gång i Falun och jag hoppas att de kan visa vägen. Så stå på er tjejer och kom ihåg var ni läste om Julie Williams och Josefin Nilsson först!

*****

Men jag fick i alla fall in en tunnel.

*****

Film man inte får missa: Min Vänstra Fot. Fantastisk epos om en handikappad författare (blivande) som spelas utomjordiskt bra av den alltid lika formidable (I Faderns Namn, Häxjakten mm) Daniel Day-Lewis.

*****

Manana!


Like a bridge over troubled water
/Nordström/

Inga kommentarer: