söndag 8 februari 2009

Man ska inte lägga näsan i blöt

Tom Wester - bloggens stora stjärna - och jag har haft mycket roligt tillsammans, både på och bredvid planen. Många fester har det blivit tillsammans. Och en och annan gång har det väl blivit lite för mycket. För oss båda. Min gång kan jag återkomma till nån annan gång.

Min första lägenhet jag fick när jag flyttade hemifrån (november -86) var hemvist för många roliga partyn. Innebandylegender som Trav-Idof, Larsa, Målvakts-Ove, Linken, Patrik Bäck, Jessica "Tate" Hedberg, Finger-Bengt, Hille & Gren, Micke Larsson, bröderna Sundin, Jenny Jons, Totte Andersson, Tom förstås, Annelie "Elvis" Gustafsson, Micke "Flätan" Norberg, Christer Wikström och många, många fler var där titt som tätt.

Dörren på Hyttgatan 43b var alltid olåst, folk var till och med där när jag inte var hemma. Förutom en hel del partyn hade vi pokerkvällar (redan på 80-talet!), videokvällar och en massa andra sorters kvällar.

Tror jag skall skanna in lite gamla partybilder från den tiden...

Minns en gång när jag varit borta en helg och lånat ut lägenheten till Totte Andersson och några fler. Jag hade en väldigt bra stereo på den tiden. "Ljudratten" gick från 0-10. Själv spelade jag aldrig högre än 4, det var mer än tillräckligt högt.

När jag kom tillbaka på söndag kväll och satte mig i soffan för att lyssna på lite musik såg jag att ratten stod på - nivå 9.

Shit.

Först kollade jag om det var några sprickor i högtalarna. Sen i rutorna.

Flera veckor efteråt vågade jag knappt öppna posten av rädsla för ett vräkningsbrev.

Men dom hade säkert roligt.

*

Men det var inte det detta skulle handla om.

Utan en fest. Detta var dock en fest som Tom inte var med på. Han skulle till allas vår förtret vara på en annan fest. Nåja, vi hade rätt så kul ändå och fortsatte partaja ganska sent.

Till saken hör att det under kvällen också hade varit någon form av hockeymatch, tror det var Canada Cup eller VM eller nåt.

Vid halv tre hör man hur det krasar, frasar, pustas och frustas utanför fönstret. Då kommer Tom krypande(!). Han är väl, om man är snäll, lite onykter. Han frågar om han får komma in och sen säger han att:

- Sverige och Kanada ska spela ishockey i näsan.

Ööh. Okej. I näsan. Helt naturligt.

Han får komma in i alla fall och han är väldigt trött. Så frågar han om han får lägga sig i min säng och sova. Jag blir mycket tveksam och säger (till saken hör att jag hade heltäckningsmatta i sovrummet, märkligt, men så var det) att nej, det är nog ingen bra idé, tänk om du spyr. Nejdå, ingen fara, säger han. Du känner väl mig.

Han fumlar in i sovrummet, hela tiden mumlandes sitt lilla mantra "spela ishockey i näsan, Sverige och Kanada ska spela ishockey i näsan". Lägger sig på sängen och efter 34 hundradelar kräks han på heltäckningsmattan.

Det blev ingen sömn i sovrummet den natten. Jag och min dåvarande flickvän fick sova i vardagsrummet. Jag mutade Finger-Bengt som också var där med att betala taxin och ge honom en hundring om han tog med sig den gode Tom hem. Vilket han gjorde. Tack.

Sverige - Kanada.

I näsan.

Snacka om snor-full.

*****

Och varför, varför, vinner Man U med 1-0 hela tiden? Det gör det ju så mycket svårare för 'Pool.

*****

Ytterligare en Fornudden-skröna: Det ryktas att Matte Forslund en gång begärde mätning på en kaptensbindel. Sant? Säkerligen.

*****

Så mycket roligt i vårt kompisgäng utspelade sig på 80-talet. Det var inte bättre då, men fan så mycket roligare. Därför passar det så bra att dela med sig av texten till Just D:s låt 87-87.

Så pricksäkert. Så nostalgiskt. Så kultigt. Så sant som det är sagt. Eller sjunget rättare sagt.

Minns du, minns du hur vi satt?
och laddade inför ännu en lördagsnatt
i min ruskigt sunkiga första lya
och lyssnade på Imperiets nya
vi sa vi skulle bli så mycket bättre än dom
och tryckte i oss ännu mera Cola och Rom.

Sen körde vi dom alla på raken
dom blodigaste scenerna i Motorsågsmassakern
och när vi gick ut var det alltid snö
i alla fall dom gånger som vi stod i kö
med falska leg som ingen godtog
det funkade bara om man gick på Kinakrog

Och där kollade man menyn efter billigaste shit
friterade bananer, och sen fyra helor vitt.
va gjorde man inte för att spara
så vi kutade där ifrån utan att betala.

80-talet, 80-talet
vad kunde gå snett, vad kunde gå galet?
när Reagan löste tvisterna
och Europe låg på listorna

87, 87 var har du tagit vägen nu?
87, 87 var har du tagit vägen nu?
87, 87 var har du tagit vägen nu?
87, 87 var har du tagit vägen nu?

Vi gick på en klubb som låg på en pråm
med väggar i svart och baren i krom
där träffade vi Tom och Jerka
som rullade upp dom stora starka.
och efter ett tag så snurra det bra
du spydde på snubben i Ratata

Jag hittade en brud, en svår tjej
hon måste ha bränt tre tuber hårspray
och jag gick på en Samantha Fox
och sa jag var medlem i Ultravox
men det sista jag minns det var att jag stog i röken
och försökte en electric boogie

Bruden gick och hämta sin långa rock
när DiLeva börja sjunga med sin tejpade lock
sen pucka man som en lax i
i baksätet på en djugeltaxi

80-talet, 80-talet
när filmen "G" var idealet
Kungsan fylldes av kickers
och det kurra i magen på snubben i Snickers

87, 87 var har du tagit vägen nu?
87, 87 var har du tagit vägen nu?
87, 87 var har du tagit vägen nu?
87, 87 var har du tagit vägen nu?

När man äntligen vinglade hem
efter att ha vart borta till 5
Med en 40-taggare som sov på armen
i en dubbelsäng på hotell Malmen

80-talet det ljuva
som ett majackord på en DX 7:a
och allt var som en enda lång
omgång Pacman å Donkey Kong

87, 87 var har du tagit vägen nu?
87, 87 var har du tagit vägen nu?
87, 87 var har du tagit vägen nu?
87, 87 var har du tagit vägen nu?

Lysande.

Just det, kan man säga om man vill vara fyndig.

*****

Idag är det både tvätt som skall hängas, disk som skall plockas ut och förråd som skall städas. Så nu är allt som vanligt. Skönt. Och gumman kom hem tidigt från krogen igår. Så det blev ingen markservice. Och för egen del blev det inga Carlsberg i går kväll. Huvudvärken slog till innan.

Bakis före?

*****

Kvällens låt: Over the Rainbow - Freddie Wadling

*****

Stånga inte huvudet mot väggen, leta upp dörren i stället
/Nordström/

Inga kommentarer: