fredag 20 februari 2009

Skandal på gång, ledsamt & lite blandat

Var på SSL idag, IBF Falun - Pixbo. En spännande och svängig match som Pixbo vann i Sudden Death. Men det var inte matchen som var det stora samtalsämnet under kvällen. Det var i stället avstängningarna på IBF Faluns båda landslagsstjärnor Mattias Helgesson och Andreas Johansson som blivit avstängda till 20 mars respektive 2 mars.

Än så länge är det inte säkerställt varför, men om det är på grund av det som ryktet säger så är det både helt bedrövligt och oförsvarbart. Att två landslagsspelare, idoler och förebilder för så många ungdomar uppfört sig så. Men jag väljer att inte kommentera vidare förrän allt är klarlagt.

Dock: blir man avstängd i fyra veckor är det antagligen inte för någon småsak...

Vi får se om detta utvecklar sig till en skandal eller inte...

*****

Något som är oerhört tragiskt och gör mig ärligt ledsen är det faktum att en och annan falubo i andra föreningar verkar hata IBF Falun och IBF Falun Ungdom. Och kanske även mig? Och speciellt en bara lyser det hat och sprutar ilska runt. Trots att jag inte gjort människan ett dugg. Och inte föreningen heller vad jag vet. Och det är ett hat som verkar sitta riktigt djupt och komma verkligen från hjärtat. Usch.

Ledsamt. Tragiskt.

Men om det hjälper nån att må bättre genom att bete sig så där så får man väl ställa upp på det då.

Eller inte.

Eller som nån sa: låt dom hålla på, det är bara patetiskt och dom skämmer bara ut sig sig själva.

*

Och något som verkligen är tråkigt är att se att falubor och spelare i andra faluföreningar sitter och applåderar och hejar när motståndarna gör mål (i det här fallet Pixbo), och skakar på huvudet när IBF Falun gör mål.

Också tragiskt.

Skulle aldrig falla mig in att inte heja på ett falulag (eller annat dalalag som möter ett lag utanför Dalarna) om jag gick på en match. Som åskådare och tränare i IBF Falun (inte som domare, det är en helt annan sak) hoppas jag självklart att det skall gå bra för falulagen. Visst vill jag att vi skall vinna serien, men sen är det ju bara kul om ett falulag kommer tvåa, tre och fyra. Och skulle vi inte vinna serien hoppas jag såklart att ett falulag gör det.

Självklart.

Vet inte varifrån detta IBF-hat kommer ifrån riktigt. Om det är gamla synder. Jag vet ju att en del spelare, ledare och styrelsemänniskor betett sig illa förr. Vilket jag inte försvarar. Vi i Ungdom kämpar hårt för att få en bra organisation och policy där vi inte accepterar felaktigheter och annat. Får vi reda på något så tar vi tag i det direkt. Vilket vi också gjort ett antal gånger de senaste åren. Och när jag coachar åker alltid spelare som missköter sig av direkt.

Antagligen är det väl en del avundsjuka. Och sen tål en del, konstigt nog, inte att man gör saker på rätt sätt och på allvar.

Märkligt.

*

Oavsett vad folk tror så blir jag glad av att se folk i KFUM Falun (gamla BIK Lugnet) och Kingsgården. Det finns så många trevliga och duktiga människor i båda lagen som jag tycker mycket om. Det gäller att hålla isär när man är domare, motståndare och bara "vanlig". Jag har då inga problem att hålla isär rollerna.

Och Enviken kommer alltid att finnas i mitt hjärta, därför är det tråkigt att några där börjat bete sig lite konstigt. Jag har gett så mycket för den föreningen och förtjänar ingen skit därifrån. Men det är i och för sig bara nån enstaka. Huvuddelen är fortfarande samma gamla härliga killar som man kämpat tillsammans i fem säsonger med. Och haft så roligt med.

Som domare däremot: där spelar det ingen roll vem man är eller vilket lag man spelar i. Eller om jag är kompis med den eller den. Där är jag obönhörlig och 100% neutral. Har alltid varit, kommer alltid att vara. Hatar inte personer och lag, men hatar fusk, fult spel och osportsligt uppträdande.

När jag dömer ser jag bara två färger och tillåtna och ej tillåtna saker.

Enkelt att hålla reda på.

*****

Imponerande åkning av skidskyttelaget i Mixstafetten. Inte dåligt för Jonsson-Ekholm: två silver i samma familj. Denne Ekholm, som innan VM var reserv till Mattias Nilsson och Magnus Jonsson (ajajaj, då är man inte bra...) men vida överträffat sig själv. Sånt gillar jag. Och Carl-Johan Bergman impade också när han trots att han varit sjuk orkade hålla i åkningen.

Det är så roligt att han heter lika som min vän journalisten-krönikören-kåsören-bloggaren-gourmanden Carl-Johan Bergman.

Men dom har ju fler likheter än bara namnet:

Båda är till exempel duktiga på att stava.

Och båda kommer till skott ofta. En som skidskytt och en som skjutjärnsjournalist.

Just ja, båda kan se till att det blir pangnyheter också.

*

Däremot var det väl inte direkt oväntat att just Sverige och nästan bara Sverige vallade bort sig.

Eller att Verpalu vann igen. Hm. Snacka om att alltid bara vara bra när det är mästerskap. Geni? Bra att toppa formen? Dopad? Idag vet ingen. Tyvärr.

Och hur lyckas man slänga bort B-provet på fem stycken som testat positivt på A-provet.

Helt jävla fucking makalöst.

*****

Däremot vet jag en som inte blev uttagen till skidskyttestafetten, och det var nog tur:

Flygsoldat 113 Bom.

*****

Tittade på Lokalnyheterna ikväll. Man visade ett program om en man som samlade på - sågar. Han hade en och annan.

Närmare bestämt nästan femtonhundra stycken.

1500.

Han borde flytta till Sågmyra.

Han har nog gjort ett och annat kap.

Intresset måste ju börja klinga av snart.

1500 sågar.

Jag vet inte. Jag är kluven.

*****

I morgon ska jag, om jag orkar (vilket jag hoppas, men jag är sliten) ta mig ut till legenden-målvakten-vännen Tom Westers sommarstuga. Ett härligt gäng väntar. Larsa, Finger-Bengt, Dalle, Patrik Bäck, The Big Kahuna Bergestål mfl mfl. Fotboll, Poker och allmänt trevligt umgänge väntar.

*****

Nu är klockan 00:19 och det är dags att sluta.

N8 N8!

*****

Kvällens låt: Love Bites - Def Leppard

*****

Den som inte gör några misstag, gör vanligtvis ingenting alls
/Nordström/

Inga kommentarer: