tisdag 5 april 2011

Innebandylegender 61: Urban Karlsson


Men först:

Hare bra och hans indiska kusin Hare Krishna.

*****

DK-möte igår (läs måndag), TK-möte idag och föreningsträff i morgon kväll. Fullt upp på jobbet nu. Men kul. Mycket planering inför nästa säsong.

*****

På torsdag väntar SM-semifinal nr 4 i FK Arena. Bäst att skaffa biljetter i morgon. Om dom inte redan är slut. Hoppas IBF Falun kan knyta ihop säcken och få till en femte och avgörande match.

Man har ju haft ledningen i de två senaste matcherna, trots allt. Skiljer inte så mycket. Men Warberg är lite effektivare och Falun lite slarvigare.

Det är heller ingen tvekan om att Ciya Hajo är outstanding.

Makalöst bra. Både med och utan boll.

Eftersom kommande förbundskaptenen Jan-Erik Vaara älskar fysfenomen borde Ciya vara gjuten i dennes första trupp.

Tjänstefel direkt annars.

*****

Supergrattis till KAIS Mora IF!

Deras HJ18 gick nämligen och vann SM. Man har spelat tio matcher (serie+slutspel) och vunnit samtliga tio.

Starkt. Stort.

Oerhört kul - och bra - för innebandyn i Dalarna.

Och Peter "Lillis" Wallin kan lägga ytterligare en framgång till sitt CV (börjar bli en och annan nu...).

Som han är värd det.

Få har betytt så mycket för innebandyn i Dalarna som Peter.

Och ingen, jag säger ingen, har den kompetens som han har.

*****

Faktum är att lite liv blåsts i serien Innebandylegender som jag hade här i bloggen fram till jul ungefär. Har faktiskt fått in några eftersläntrare.

Och dagens Innebandylegend gör verkligen skäl för namnet.

Urban Karlsson.

(han gör skäl för namnet Innebandylegend alltså, inte namnet Urban Karlsson).

Få, om någon, har brunnit så mycket för innebandyn som Urban.

Otaliga timmar är nedlagda i plastens tjänst.

Dalen hade definitivt inte varit mycket utan honom. Han är/har varit sportchef, herrtränare, damtränare, ja säg vad han inte varit.

En oerhört seriös och noggrann person. Som inte lämnar något åt slumpen.

Har träffat Urban på en del kurser och SIBF-träffar samt haft honom som coach när jag dömt.

Aldrig några problem.

Och bakom allt detta allvar finns det en hel del glimt i ögat också.

Stort cred till Urban för allt han gjort för innebandyn. Det är tur att såna som han finns.

Dags för lite Urbanisering!

*

Innebandylegender 61: Urban Karlsson


Vilket är ditt fullständiga namn?

Rolf Urban Karlsson.


Har du något/några smeknamn?

Nej inte vad jag vet just nu.


När och var är du född?

9 mars 1971 i Eksjö.


Hur och var bor du idag?

Jag bor på Böleäng i Umeå.


Har du någon familj?

Min sambo Helena och våra två barn Julia och Edvin.


Vad kör du för bil?

Snart en Hyundai i30 Kombi.


Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?
Jag gick 2-årig social linje på centrala gymnasiet i Umeå och sedan gick jag tre år på Bosöns idrottsfolkhögskola.


Vad arbetar du med idag?

Jag arbetar som sportchef för IBK Dalen.


Har du några fritidssysselsättningar?

Jag är tränare för IBK Dalens damer.


Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?
Nej det kan man väl inte säga men jag skulle gärna göra det men tiden räcker inte riktigt till.


Har du haft någon förebild inom innebandyn?

Juha Kalander har jag alltid sett upp till. Han är en person som alltid kommer med nya idéer och gör alltid allt för att lyckas.


Vilken är din moderklubb?

Hörnefors IF.


Har du spelat i några andra klubbar?

Jag har spelat med IBK Nordic, Granlo BK, Överboda SK samt Berner Hurricanes.


På vilken plats i laget spelade/spelar du?

Jag spelade vänsterforward.


Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?

Min styrka var ”rondellen” och min svaghet var väl backchecking.


Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?

Jag har tränat Hörnefors IF, IBK Sundsvall, IBK Dalen, Danmark, Norge, Schweiz.


Har du några meriter?

Mina största meriter är väl att jag vad med och tog Danmark till 2 st VM semifinaler.


Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?

Ja, det var nog när vi lyckades ta oss upp till div 1 med ”lilla” Hörnefors IF.


Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?

VM turneringen i Norge med Danmark där vi lyckades ta oss till semifinal efter flera helt suveräna matcher plus att Morten Andersen blev utsedd till VM:s bästa målvakt.


Har du utövat några andra sporter än innebandy?

Ishockey, fotboll, friidrott, skidåkning, mm.


Och så ett antal frågor med favorit-:

sport (förutom innebandy): fotbollen har faktiskt gått förbi ishockeyn.

lag: IBK Dalen.

semesterort: Las Vegas.

TV-serie: 24.

färg: blå.

mat: tacos.

dryck: Isostar.

artister: Ketil Kronberg & Peder Bodén.

Har du något motto/citat/ordspråk?

Kom i tid och ge allt!


Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?

Hängmatta, tändstål och en bra bok.


Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig samma ö?
Robert Gustafsson, MacGayver och Andreas Berglund (Dalens fystränare).


Har du något motto/citat/ordspråk?
Det gäller alltid att vara överladdad!


Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?
Jag glömmer aldrig när jag och Stefan Holmström tränade Västerbottes distriktslag för killar födda 1976 och i finalen mot Småland så bytte en av våra spelare Jonas Eltoft i fel bås och det tog några sekunder innan han insåg det. :-)


Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Se nu till att ni besöker en innebandyhall när dig! Vi behöver mera publik på matcherna runt om i Sverige.

Tack för mig!

*

Här ser vi Urban (trea från vänster) på en bild från någonstans mellan 1993-1995.

Då var han en ung, ambitiös och stilig pojk.

Nu är han bara ambitiös och stilig.

Men två av tre är väl inte dåligt?

*****

Ingen tvätt att hänga, ingen bok att läsa (CDON.com måste besökas!), gumman sover redan.

Vad ska jag göra nu?

Det får nog bli lite korsord.

Det är bra för hjärnan.

*****

Kvällens låt: I'm still standing - Elton John

*****

Sjömannen ber inte om medvind, han lär sig att segla
/Nordström/

1 kommentar:

Gyrot sa...

Jag tror banne mig att bakom Urban sitter ingen mindre än Jonas Hallberg.