onsdag 13 april 2011

Innebandylegender 62: Göran Spännar


Men först:

Påssjuka.

*****

Trodde i och för sig att jag skulle få lite feber inför helgen. Resfeber alltså (ska ju åka till Skellefteå och hälsa på lilla barnbarnet Irma).

Och nog fick jag feber allt.

Fast riktig feber.

Sist jag hade feber var nyårsafton 2004. Sju år sen alltså.

Då förstår ni att jag inte har feber så ofta.

Typiskt att det kom nu.

Men det har gett sig ganska bra, så jag hoppas att jag kan åka i morgon (läs torsdag) kväll.

*****

Tråkigt för IBF Faluns damer att Camilla Granelid inte fortsätter. Men jag förstår henne. Det finns ju faktiskt ett liv utanför innebandyn också.

*****

Dagens profil i serien Innebandylegender är också en som där som verkligen är en legend.

Deltog i den första landskampen Sverige spelade.

Var med och startade Mora IBK.

Göran Spännar har som ni ser hyfsade legendpoäng.

Han var dessutom en oerhört offensiv och mycket spelskicklig back.

Här kommer en av de första, en av de bästa...

*****

Innebandylegend nr 62: Göran Spännar

Vilket är ditt fullständiga namn?

Rolf Göran Spännar.

Har du något/några smeknamn?

Spännar, Gluggen, Jesus...

När och var är du född?

5 juni 1966 i Mora.

Hur och var bor du idag?

Idag bor jag i Norge i en stad som heter Larvik.

Har du någon familj?

Lever singel & har delad vårdnad på en dotter som heter Sanne, hon är 12 år.

Vad kör du för bil?

Firmabil.

Vad gick du för linje på gymnasiet och har du någon högskoleutbildning?

Livets hårda skola…

Vad arbetar du med idag?

Jobbar som chafför på ett tvätteri.

Har du några fritidssysselsättningar?

Golf & fiske.

Spelar du innebandy fortfarande, och i så fall var, eller är du aktiv inom innebandyn på något annat sätt idag?

Spelar inte någon innebandy…har inte varit aktiv på 7-8 år…

Har du haft någon förebild inom innebandyn?

Var med när innebandyn startade…så det var inte så många förebilder på den tiden. Men en som jag alltid har sett upp till som spelare & människa är Kenta Sjögren i Haninge…ett fantastiskt väsen.

Vilken är din moderklubb?

Mora IBK(var med & startade klubben)

Har du spelat i några andra klubbar?

KFUM Örebro, KAIS, Nor 92 (Norge), Drammen Sharks (Norge)

På vilken plats i laget spelade/spelar du?

Offensiv back

Vad var/är din styrka respektive svaghet i innebandy?

Spelsinne är nog min styrka…Svaget???blondiner…he he, nej då, defensiven var inte den bästa...

Har du haft några andra uppdrag än som spelare genom åren?

Jag har varit spelade tränare i Norge…så var jag förbundskapten för Norges damer i 2 matcher mot Sverige.

Har du några meriter?

Var med på den första Landskampen & det första landslaget..

Vilket är ditt bästa innebandyminne sportsligt sett?

När vi vann den första cupen med Mora IBK i Norberg.

Vilket är ditt bästa innebandyminne ”bredvid planen”?

Det måste ju bli alla fantastiska människor man har fått mött under alla cuper man var på under 80- och 90 talet…

Har du utövat några andra sporter än innebandy?
ishockey, golf.

Och så ett antal frågor med favorit-:

sport (förutom innebandy): Golf.

lag: Leeds.

semesterort: Orsa.

film: Hangover.

TV-serie: -

70-talsprogram: Hylands hörna.

80-talsprogram: Blue Hill Blues.

90-talsprogram: Cops.

bok/författare: Legend of John Daily.

färg: Blå.

mat: Henkans mat.

dryck: Öl.

artist: AC/DC.

låt: Hells Bells.

Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö?

öl, öl, öl.

Vilka tre personer (inte familjen) skulle jag du ta med till dig samma ö?

Henkan Bogg & 2 blondiner.

Har du något motto/citat/ordspråk?

Min kamrat Micke ”Minken” Skog har ett fint citat om damer...Bara för att dom är fula, ska dom inte tro att dom ska komma undan.

Min blogg är ju uppbyggd mycket på nostalgi och humor. Har du någon rolig innebandyanekdot du skulle kunna dela med dig av?

Kommer ihåg en cup i Orsa…när Kenta Sjögrens (Haninge) bror hade varit ute på byn & dom andra i laget rakade av halva skägget på honom när han sov...så spelade han resten av turneringen sån. Men det finns så många…Per får ta…

Har du avslutningsvis eftersom du antagligen är rätt känd och rätt så många kommer att läsa detta, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet?

Jag vill bara säga att läs Pers blogg… då får du ett gott skratt & bra läsning =)


*****

Minns en gång när jag och Peter "Linken" Lindqvist var uttagna i Dalalaget (jo, det fanns faktiskt ett sånt för seniorer då) som enda division 2-spelare (vi hade just kvalat upp till ettan).

För det första hade Göran (och några till i Mora) ett genombrutet blad på klubban, vilket var oerhört stort. Det var första gången jag och Linken såg ett sånt. Vi kände på, provade och tittade avundsjukt på det...

För det andra så hamnade jag ofta som högerforward mot Göran under tvåmålsspelet. Jag, som var väldigt snabb och smidig (och faktiskt ganska bra måste jag osvenskt säga) på den tiden, stötte ganska hårt på Göran i början. Vilket resulterade i endera a) tunnel eller b) snurrfint och så var jag ute i sarghörnet.

Göran var som sagt vansinnigt skickligt med bollen.

Efter några träningspass gick jag inte på så hårt...

*****

Nu ska jag ta tempen och sen några Alvedon. Och sen försöka sova. Vilket nog blir svårt med tanke på att jag sovit hela dagen. Får väl läsa några av SSL-lagens taktikböcker. Då somnar jag säkert snabbt.

*****

Kvällens låt: Ca plane pour moi - Plastic Bertrand

*****

Man ska göra som hjärtat känner, det blir bäst i längden
/Nordström/

Inga kommentarer: