måndag 12 januari 2009

Bloggprofiler 3: Larsa Håkansson

Dags för nummer tre i serien Bloggprofiler: Larsa Håkansson. En av mina absolut bästa vänner, tillika en i den innersta kärnan i Norslundsgänget. Barndomskompis med mannen-myten-vännen-målvakten Tom Wester och Jessica "Tate" Hedberg. En reslig men mycket snäll man. Smart OCH allmänbildad. För jäklig på Trivial Pursuit. Och hårdrocksälskare. Mannen som lärde mig lyssna på DIO, Maiden, Ozzy, Queensryche och andra godingar.

Klara, färdiga, gå!

*****

Vad är ditt fullständiga namn:
Lars-Erik Håkansson

Har du något smeknamn:
Larsa (egna alias i sport- resp hårdrockssammanhang: S Gerrard resp Bruce D)

När och var är du född:
9/7-69 i Stockholm, St Eriks(?) på
Kungsholmen

Hur och var bor du idag:
Hus i Övre Humlebacken i
Korsnäs, Falun

Har du någon familj:
Två pojkar Albin -04 och Rasmus -02, samt Fru
Malin

Vad kör du för bil:
Peugeot 307 SW -03

Var gick du i skolan på högstadiet:
Västra Skolan, Falun

Var gick du i skolan på gymnasiet:
Lugnet och Haraldsbo i Falun, samt Soltorgsskolan i
Borlänge

Har du någon högskoleutbildning:

Några ströpoäng

Vad arbetar du som/med idag:
Projektledare Vägbyggnad, Vägverket VÄG

Har du några hobbys/fritidssysselsättningar:
Vardagsmotion, ngn festival/konsert då och då, dricka öl med kompisar när tillfälle ges

Vilken var din moderförening i innebandy:
Falu IBK

Har du spelat innebandy i några andra klubbar
:
IBF Falun, Slätta IBK, Gruvstadens IBK och HAIK. Tror jag …

På vilken plats i laget spelade du innebandy:
Mestadels center

Vilket klubbmärke spelade du med:
Jolly ….?

Vilken fattning på klubban hade du:

Right

Vad var din styrka respektive svaghet i innebandy:
+kroppsspel, speluppfattning, - teknik, skott, rörlighet

Har du haft några andra uppdrag än som spelare i innebandy:
Spelarråd, någon gång i forntiden

Har du spelat innebandy i de två viktigaste hallarna, Västra skolan (Hall of Fame) och Norslunds gympasal (alltings början):
Så klart, samt nästan alla andra i Falun också ….

Vad är din inställning till Norslunds Fritidsgård:
Många trevliga minnen och väldigt få otrevliga. Några minnen; plump, varma mackor, Lasse & Ulla, rundpingis, biljard, Häger

Vilket är ditt bästa Falu IBK-minne (innebandy):
Trevliga stämningen i B-laget med många roliga ”profiler”

Vilket är ditt bästa Falu IBK-minne (övrigt):
Säsongsavslutningarna i diverse festlokaler; Triangel-gården (i Norslund), Pilbo Bystuga, Stångtjärnsstugan med flera.

Har du utövat några andra sporter än innebandy:
I tonåren; fotboll och ishockey, på motionsbasis; badminton, mountaibike och löpning

Tränar du någonting idag:
Ja, lite av varje

Och så ett antal frågor med favorit-:

-Sport förutom innebandy: varierar mig gärna, bl.a. badminton, långfärdsskridskor, utförsåkning mm

-Lag: Liverpool FC

-Semester: badsemester med familjen, Storstads-weekend utan barnen ….

-Film: Blade Runner

-TV-serie: Falcon Crest, kampen om Colorado

-70-talsprogram: Det var en gång

-80-talsprogram:
Headbangers Ball (MTV)

-90-talsprogram:
Morden i Midsomer

-Bok: Röde Draken, O-zonen, Kanonerna på Navarone med flera.

-Färg: Röd

-Mat: Malins Risotto med heta räkor

-Öl: Starköl

-Musikgenre: Hård rock/heavy metal

-Artist:
Allan Edvall, Dan Andersson, Nikki Sixx, Bruce Dickinson, Rob Hallford

-Låt: Jag ger dig min morgon

Vilka tre saker skulle du ta med till dig en öde ö:
Hållbar mat så vi på ön klarar oss, uppkoppling på ”nätet”, bra kudde

Vilka tre personer (inte familjen) skulle du ta med till dig en öde ö:
Överlevnadsexpert, skitsnygg nymfoman, en kompis, ingen nämnd ingen glömd ….

Har du något motto/citat/ordspråk:
”Ska det hända något får man fixa det själv”

Har du, avslutningsvis eftersom du är rätt känd, något du skulle vilja säga till alla bloggläsare ute i landet: Sluta med ”bloggandet” och gör något vettigt i stället. OBS ironi. Är bara avundsjuk för att jag inte ”orkar” göra det själv …


Om några dagar kommer nästa...

*****

Några små historier om Larsa:

Första gången Larsa var ute på partaj gick det väl... sådär. Ung och orutinerad så slutade det på en parkbänk nere på stan i ett inte alltför bra skick. Man fick helt enkelt ringa hem till pappa Håkansson som fick hämta honom.

Dagen efter hade väl Larsa hämtat sig hyfsat och vi satt och såg på nån film. Larsa hade väl lite Ågren eftersom han inte riktigt hade koll på gårdagen för efter ett tag sa han:

- Ni behöver väl inte säga nåt till farsan?

- Nej då, vi lovar.

*

Larsa startade sin innebandykarriär i Falu IBK (nuvarande IBF Falun) precis som många av oss andra. Det var 1985. Vi har under senare med lite ojämna mellanrum spelat lite "gubb"- och veteranmatcher med Falu IBK. Där har Larsa självklart deltagit precis som andra legender som Idof, Hille, Tom W, Linken och en del andra.

Så även denna gång när vi spelade match mot ett annat legendariskt falulag, BIK Lugnet (nuvarande KFUM Falun). Detta var en bit in i andra perioden. Det blir byte och Larsas femma springer in från avbytarbänken. Larsa tar en lov ner mot vårat mål, springer upp efter sargen, tittar in i avbytarbåset (det har då gått cirkus tolv sekunder sen han kom in), och så säger han:

- Äh, Jag byter eftersom jag ändå är här.

Kondition har aldrig varit Larsas styrka

*

Som sagt, Larsa är en hejare på Trivial Pursuit. Faktum är att han länge var obesegrad. Tills han mötte mig. När jag dunkat in sista tårtbiten och svarat rätt på mitten såg han lite purken ut. Jag frågade om han var sur. Han tittade på mig och sa (eller, skrek snarare):

- Nejdå. DET ÄR JU BARA ETT SPEL!

Inte så bara kanske.

*****

Tilläggas bör väl att Larsa är en av de gladaste, roligaste och bästa människorna jag vet och som jag har haft fantastiskt mycket roligt med. Och han har faktiskt slagit mig i frågesport ett par gånger efter detta. Men jag förlorar så gärna mot Larsa.

*****

Och så försvann vår nolla i förlustkolumnen. 3-7 borta mot Tolvfors var väl inte nån höjdare. En bra första period följdes av två riktigt lama. Vi vann skotten med 36-18 men vad hjälper det? Det som är riktigt oroande är att vi på två matcher (träningsmatch + seriematch) efter nyår gjort noll (0) spelmål på 120 minuter. Vi är väldigt, väldigt ofarliga just nu. Nu gäller det att bryta trenden mot Skutskär på fredag så vi inte tappar det här...

*****

Däremot så vann IBF Falun den viktiga TV-matchen ikväll mot Västerås. Nu ska väl slutspelsplatsen vara klar. Het, Hetare, Patrik Malmström. Men vilken lirare Christian Mattsson i V-ås är!

*****

Kommer någon ihåg Jana Vesselova? Hon var en ung ryska (17 år tror jag) som spelade landskamper i Sverige och sen blev kvar och spelade för Sjöstads IF. Hon var ett fysfenomen. Och en liten gullig historia.

*****

Nu ska jag lägga mig innan jag däckar vid tangentbordet. Men: Peter "Linken" Lindqvist har försett mig med bilder från klippningen av Oves hästsvans. Kommer att publiceras inom kort...

*****

Kvällens låt: In the Midnight Hour - Wilson Pickett

*****

Det finns två sätt att leva, antingen som om ingenting är ett under, eller också är allting ett under
/Nordström/

Inga kommentarer: