tisdag 12 augusti 2008

Minigolf är avkopplande - not

Minigolf - finns det någon sport som kan göra en mer förbannad (skulle möjligen vara pingis med sin nätrullare och kanträffar)? Tror inte det. Det är snedträffar, och träffar ovanpå bollen, och snurrar runt koppen (inte bloggaren), och barr på banan, och gud vet allt. Men det måste ju finnas nån charm med det hela eftersom man utsätter sig för det då och då. Det är ju ganska socialt i och för sig.

En vacker sommarkväll var vi ett gäng som spelade på numera nedlagda (tragiskt) banan i Kålgården i Falun. En fin bana men självklart med ett par såna där riktigt enerverande hål.

Som till exempel bana 15. En ganska lång bana med brant uppförsbacke och en smal remsa som bollen skall i för vidare färd ner till puttning. Man kan med fördel valla i bollen, vilket jag brukar göra. Vilket dock mannen som skulle slå, Henrik "Lony" Ouchterlony (min gamle tränarkollega i Envikens IF och IBF Falun dam), vägrade att göra. Vilket fick till följd av att han missade de fyra första slagen och bollade kom retfullt rullande tillbaka igen.

Vid femte slaget brast det för Lony. Bana 15 har en björk alldeles bredvid sig, precis där man slår ut. Där hamnade Lonys klubba. Fast i grenarna. Ganska högt upp. Om vi säger så här, det gjorde ju inte Lony lugnare.

- Ta hit din klubba, Per!

Skrek han.

Jag gav den till honom och han försökte kasta ner sin klubba med min. Det gick... så där. Efter några kast satt min klubba fast bredvid Lonys. Då vände han sig till Pärlan, som egentligen heter Fredrik, och ropade:

- Får jag klubban, Pärlan!

Varpå Pärlan lugnt svarade:

- Aldrig i livet.

Medan vi andra traskade vidare till bana 16 stod Lony kvar och kastade sina skor efter klubborna. Vid bana 17 kom han och gav mig min klubba.

Lony spelade INTE dom fyra sista hålen.

Minigolf är roligt.

*****

Dagens boktips: Flyga drake av Khaled Hosseini

Dagens låttips: Babooshka (86), Kate Bush

Dagens filmtips: Svart katt, vit katt (1998), regi av Emir Kusturica

*****

Ikväll är det fysträning med IBF Falun Ungdom. Undrar hur många som kommer då...

*****

En liten bit i taget, och du kommer långt
/Nordström/

Inga kommentarer: