tisdag 26 augusti 2008

Tut-Tut

1988 bildades i Falun en förening som hette BIK Lugnet. Mot dom spelade vi i Falu IBK (nuvarande IBF Falun) många heta derbyn. Många legendarer har spelat i BIK Lugnet: Christer "Chips" Larsson (även spelare i IBF Falun), Tom Wester (presentation överflödig...), David Ahlmark (fd Schweizproffs och tränare i bl a Vesta), Mattias Steinholz (fd Schweizproffs, IBF Falun), Jocke "Bajen" Östlund (idrottslegend i Falun). Och många fler. Idag heter föreningen KFUM Falun, men det ursprungliga namnet BIK Lugnet kom ju av, som jag skrivit i en tidigare blogg, att det var ett gäng bodybuilders som startade föreningen och BIK stod från början för Bulldozers IK. Man hade ju även en bulldozer som klubbmärke.

Oerhört...Oerhört...Ovanligt.

BIK Lugnet hade även en sak som ingen annan förening i Sverige hade.

Nämligen en Tut-maskin.

Detta var en, ja den går inte riktigt att beskriva i ord, den måste ses. Det var en maskin på hjul som man byggt själv med olika tutor och signaler på. Jag tror till och med att det var nåt blink på den. Denna hade man med på läktaren i Lugnethallen som stöd till hejaklacken. När det var matchdags, rullade man in den. Och den lät, minst sagt. Till och med så mycket så man fick lov att sänka ljudet på den den till slut.

Men tänk, en Tut-maskin. Unikt.

Bara i 80-talsinnebandy mina vänner, bara i 80-talsinnebandy.

Vem sa att innebandy är en livsstil?

*****

Skönt att OS är över så att allt kan återgå till det normala. Undrar hur många medaljer Kina kommer att ta i London 2012? Tre hundra typ...

Så underbart att se Jörgen Persson spela så bra pingis. Pingis är för övrigt en hemsk sport att titta på. Olidligt spännande, varenda boll kan ju frambringa en hjärtattack.

Apropå Persson; han ska vara nöjd och se framtiden an med tillförsikt. Han skall väl inte vara på topp förrän 2016...

*****

Ryktena säger att en god vän är på väg att flytta tillbaka till Falun. Nämligen Eva #21 Rönn, den glada Bollnästjejen. Det vore kul. Vi har haft ganska roligt med kebabluncher, tacoskvällar och lite party-party. Jag har ju även haft fördelen att få träna Eva i IBF Falun. Och; ingen kan trolla som dig Eva, varken på planen eller bredvid.

För övrigt sa jag en gång till Eva när hon och jag och Pernilla "Pörnie" Forsell, en annan sprallig innebandytjej, hade sett nån videofilm att jag kände mig så pömsig. Hon tittade konstigt på mig och log sen. Pömsig betydde, förklarade hon för mig, nånting helt annat i Hälsingland än i Dalarna...

Nästa gång sa jag att jag var lite trött.

*****

Apropå Eva så hände en mycket episod när jag och Pärlan, som egentligen heter Fredrik, som också är en mycket god vän, skulle hjälpa Eva att flytta. Självklart hade hon skaffat en lägenhet högst upp. Och självklart skulle vi bära upp en stor dj-la soffa upp dit. Fram till denna soffa hade allt gått bra. Vi tar tag i soffan, lyfter ur den ur en hästvagn (!) som vi av nån anledning transporterade grejerna i, och bär in den i trapphuset. Jag bär uppe, och Pärlan, som egentligen heter Fredrik, bär nere. Allt går bra uppför första trappen men när vi ska svänga runt till nästa trapp så fastnar vi. Alltså fastnar på riktigt. Och kan inte komma loss.

Mitt i trapphuset. Två karlar och en soffa. Orörliga. Och ändå roligare, Pärlan, som egentligen heter Fredrik, fastnar med armbågen mot ringklockan på en dörr. Ni kan ju tänka er. En jättehög signal som vägrar sluta. Efter ett tag öppnas dörren och en liten tant, minst hundra år, tittar ut. Något förskräckt.

Pärlan, som egentligen heter Fredrik, tittar på henne och säger:

- Ursäkta, vill du ha en soffa?

Där tappade jag greppet pga skrattanfall och sen kunde vi baxa upp den.

Finns det förresten inte nån låt som heter "Stucked in the middle of nowhere?" Jag vet inte. Det finns i alla fall en med Anita Ward som heter "Ring my bell".

Undrar vad tanten tänkte om sin nye granne...

*****

- Två backar läsk, trevligt!

(Internt skämt)

*****

Årsmöte med Dalarnas IBF idag, årsmöte med IBF Falun Ungdom på onsdag, träning med herrtrelaget onsdag-torsdag. Tung vecka.

Lite tungt har det också gått för oss i IBF Ungdom i träningsmatcherna. Fyra matcher, ingen seger. Dock har vi mött bara division 2-lag, vi saknar några fotbollsspelare, laget är oerhört ungt (massor av duktiga 91:or och 92:or), vi har kört på tre femmor utan att toppa och vi spelar in ett nytt försvarssystem. Vi har bitvis ändå spelat mycket bra. Jag är inte orolig. Det kommer. Och det är inte nu vi ska vara bra.

*****

Mellan åren 1979-1984 fanns i Falun ett otroligt kultigt band som hette Parkas Pop. De hade fantastiska låtar på vinylsingel som bland annat hette När jag blir stor, Spela på och Semester i Polen. Jag hade en gång en singel - och gav bort den. Idiot.

"När jag blir stoooor, vill jag bo på bussterminalen"

Underbar text.

*****

Två raka segrar, även om båda setat långt inne, för 'Pool. Härlig start!

*****

Språkade för övrigt en kortis med Limmet, hoppas vi kan träffas när han kommer till Falun med sitt Caperio.

*****

Satt och funderade på hur stort allt blivit i drottsvärlden, och tillgjort. Allt bara för pengar. Nej tacka vet jag när Elitserien i ishockey bara hade tio lag, 36 omgångar, alla mötte alla fyra gånger och sen gick bara fyra lag till slutspel. Alla matcher betydde nåt. Eller när det bara var åtta lag i ishockey-VM, där de fyra första gick till slutspelsserien och de fyra sista till nedflyttningsserien. Snacka om raka puckar. Eller när det det bara var sexton lag i fotbolls-VM och det inte höll på i hundra år.

Eller när pingisen spelades till 21. Och badminton och volleyboll till 15. Det var tider det.

För att inte tala om nationsbeteckningarna. Tänk, när det fanns BRD (Västtyskland) och DDR (Östtyskland). Och i ishockey CCCP (Sovjet) och CSSR (Tjeckoslovakien).

Nu blev man sådär nostalgiskt gråtmild igen. Det var bättre förr.

Inte. Men roligare. Absolut.

*****

Skall så småningom, skriva om Byakampen, en klassisk matchserie i innebandy mellan ärkerivalerna Sundborn och Enviken som utspelade sig i slutet av 90-talet. Kommer inom kort på en Blogg nära dig.

*****

Nu är klockan typ 00:46 igen. förstår inte. Dags att knocka John Blund.

*****

I jymden kan ingen höja dig gjåta
/Nordström/

2 kommentarer:

Mr Klister sa...

Tjenare Nordström.

Nu har jag halkat efter och inte läst ikapp så det finns ju en chans att du redan skrivit om detta ämne men jag önskar det iaf.

Jag har ju haft förmånen att spela under David Ahlmark i någre säsonger i Vesta och kommer öven denna säsong att kampera med honom vid rodret i Årsta div1-norra.

Såg idag att du nämnde honom. Skulle du inte kunne bjuda på npgon anekdot om hans framfart när det begav sig. Han har ju en stor mun och har berättat mkt om den gamla goda tiden och framflr allt, såklart, om herr Wester. Men det vore kul att höra något frpn dig.

Unknown sa...

En rätt rolig grej var när gamala Faluband samlades i november 2007 på "folkan" och lirade. Parkas var med och sjöng samtidigt som dom pekade ut genom fönstret. - Nu äär jag stoor och vart fan är bussterminalen... ;)