lördag 7 mars 2009

Oro inför framtiden

Den utveckling vi har just nu inom innebandyn, att antalet spelare och framför allt föreningar minskar, känns inget bra. Många små föreningar läggs ned, och de stora föreningarna blir allt större och större. Men är det bra egentligen? En av fördelarna med innebandyn var ju att det var så lätt för kompisgäng att bilda förening. Idag är det både för svårt och dyrt.

Det var som någon skrev i en blogg: dessa enmansföreningar som fanns var nog inte så dumma. De där, som hade styrelsen i en plastkasse i garderoben. Lag som bara kanske hade ett A-lag. Eller ett A- och ett U-lag. Eller bara herr- och damlag. Låt det finnas (många) såna föreningar. Så då kan de stora föreningarna ta hand om ungdomsverksamheten. Den går ju dessutom (nästan) aldrig minus.

De större föreningarna blir bara större och större, med flera representationslag i varje lag, vilket innebär att alla snart spelar A-lagsinnebandy fast de egentligen inte gör det. Och alla dessa lag 2 och 3 som slår bort de föreningar som bara har ett lag och inte är tillräckligt starka för att slå de stora föreningarnas U-lag, som de ju egentligen är.

Rent personligt anser jag att lag 2 i en förening aldrig ska få spela i högsta distriktsserien (i Dalarnas fall H3 och D2), den skall vara förbehållen A-lag. Likaså anser jag att lag 3 i en förening alltid ska spela i den lägsta divisionen. Vi måste kunna ge lag på små orter en ärlig chans att avancera i seriesystemet.

Svenska Innebandyförbundet tänker idag i stort sett bara på SSL (och lite grann på Elitserien kanske) och inte så mycket på gräsrötterna. Jag tror man måste lägga krut på att starta upp gamla småföreningar igen och hjälpa de som finns kvar men har det tufft. Tänk till exempel om några år då en damtvåa i Gästrikland/Dalarna skulle kunna se ut så här:

KAIS Mora 1
KAIS Mora 2
KAIS Mora 3
IBF Falun Ungdom 1
IBF Falun Ungdom 2
IBF Falun Ungdom 3
IBF Borlänge 1
IBF Borlänge 2
Gävle GIK 1
Gävle GIK 2

Och sen finns det inga andra föreningar kvar. Hur kul skulle det vara?

Eller om alla innebandyspelare som finns i:

Mora spelar i KAIS Mora IF
Falun spelar i IBF Falun Ungdom
Borlänge spelar i IBF Borlänge
Gävle spelar i Gävle GIK

Hur kul skulle det vara?

Inget kul alls.

Jag sitter ju liksom på två stolar. dels den som ordförande i IBF Falun Ungdom, dels den som kanslist på Dalarnas Innebandyförbund. Men jag har alltid värnat om de små föreningarna; många är de träffar och styrelsemöten då jag pratat emot och röstat emot de stora föreningarna. även emot min egen förening IBF Falun Ungdom. Sen vad jag tycker i min roll som ordförande i IBF Falun Ungdom är en helt annan sak, där kan jag driva andra frågor. Men den rollen har jag inte som kanslist i Dalarnas Innebandyförbund. Där har jag ett ansvar att tänka brett.

Man måste nämligen tänka längre än sin egen förening ibland.

För innebandyns bästa.

Hela innebandyn.

*****

Har följt debatten om kampen om den sista platsen i H3. Den som IBF Borlänge och Krylbo AIS strider om. Bakgrunden är att IBF Borlänge bytt ut stora delar av sitt lag i division 2 för att kunna spela kvar föreningens lag 2 i division 3. Och i stället låtit spelarna från division 3 spela i division 2, eftersom laget i division 2 redan klarat sig kvar.

Enligt reglerna tillåtet. Kanske. I och med att man enligt SIBF:s regler alltid måste spela med bästa tänkbara lag i en match. Gränsfall. Luddigt.

Jag har valt att inte lägga några värderingar i det tidigare men har funderat en del. Jag kan självklart förstå att kan man utnyttja en regel så gör man det. Och alla föreningar vill väl ha så bra förutsättningar som möjligt. Även vi i IBF Falun Ungdom.

Dock så känns det etiskt och moraliskt helt fel. Här kan Borlänge spela kvar sitt lag 2 i division 3. Okej. Men då blir det på bekostnad av Krylbo, vars förenings hela herrexistens kanske hänger på om laget håller sig kvar eller inte.

Att ett lag 2 spelar ur ett A-lag ur högsta distriktsserien genom att plocka över ett antal division 2-spelare känns inget bra. Hade ett A-lag spelat ut ett annat A-lag är det ju en helt annan sak. Så länge det är samma förening finns ju denna möjlighet. Vi i IBF Falun Ungdom (som har farmaravtal) har ju till exempel ingen möjlighet att flytta spelare efter den 31 januari. För vår del har det inneburit att vi har en sämre trupp efter den 31 januari än före.

Men reglerna finns ju, och så länge det finns kryphål kommer det att utnyttjas. Dock är jag ganska säker på att reglerna kommer att ändras till nästa.

Men då kan det vara för sent. För föreningen Krylbo AIS.

Och det är det här jag menar. Likväl som SIBF måste tänka på distrikten så måste vi stora föreningar tänka lite längre än vår egen lilla kula, och vara rädd om och hjälpa de små föreningar som finns.

För innebandyns bästa.

Hela innebandyn.

*****

Såg på nyheterna på TV4. Idioterna som demonstrerade utanför Davis Cup-matchen mellan Israel och Sverige. Dom intelligenta pojkarna som kastade gatsten och hemmagjorda bomber på polisbilar. Bland annat.

Så djävla hjärndött.

Och självklart maskerade med rånarluvor för ansiktet.

Snacka om att stå för det man tycker och gör. Not.

Så djävla fegt.

Såna där personer finns det tyvärr alltför många av.

*****

Fick ett brev härom dagen, adresserat till mig. Med ett blad om EU-moppar, där det stod:

Ett stort Grattis. Du fyller snart 15 år!

Wishful thinking.

*****

Lite orolig inför slutspelet gällande IBF Faluns herrar. Formen och inställningen känns... sådär. Damerna däremot kan ha nåt stort på gång.

*****

Själva har vi tredje sista matchen i serien på söndag, Sandviken hemma. Vi är ju redan klara seriesegrare men vi ska försöka göra så gott vi kan. Mycket folk borta (som vanligt efter jul) samt kanske (hoppas inte det) brist på motivation kan ställa till det. Jag och kollega Plyhm får se till att peppa ordentligt.

*****

Idag har min äldste son Tom förlovat sig med sin Sara. Gud vad tiden går fort. Snart är man väl farfar också.

Stort Grattis från en stolt far!

*****

Var ju på Harry's i onsdags med B och J. Blev precis så trevligt som jag trodde. Men tiden gick så fort. Pang! så var det dags att gå hem. Och god mat var det också. Däremot var det en märklig sak (och då tänker jag inte på att man numera inte bara skulle kunna vara farsa åt en del utan även farfar): Det måste ha varit uppåt en 300 personer där och jag tror inte att jag kände igen en enda.

*****

Vilken av er är en häxa?

Witch one of you is a...

Det är roligt det.

Jag kan skämta på engelska också.

*****

Näst sista delen i serien roliga och klassiska cupnamn från 80- och 90-talet har legat på vänt ett tag, men nu släpper vi den.

Glada Hudik Cup (Hudiksvall)
Aldrig tråkigt där.

Olligång Cup (Norsborg)
Inte så tråkigt där heller.

Björn Borg Classic (Varberg)
Målsnålt - Inte så många bollar i nät.

Natt och Dag (Munkedal)
Ingen vila där inte.

Två lite exotiska från Katrineholm.

Näckros Cup
Sörmländsk Midnight Cup

Nu är det bara en del kvar...

*****

En kvällsmacka på det här så...

*****

Kvällens låt: Hon har ett sätt - Jakob Hellman

*****

Det räcker inte alltid att göra sitt bästa, ibland det kan krävas att göra det nödvändiga också
/Nordström/

1 kommentar:

Johan Sjöstrand sa...

Jag utmanar dig! Läs min blogg från idag. :)