måndag 30 mars 2009

Stora hår och en maskot

Nedan ser ni det första klassiska damlaget i Falu IBK. Bilden är tagen i april i nådens år 1988. Länge sen... Vilket syns på de ganska korta byxorna, stilen på tröjorna, målvakternas overaller (speciellt den rosa) och de stora brillorna.

Men framför allt på - håret. Cheezus, vilka frillor!

Samtliga på övre raden har STORT jätteburr. De på undre raden har bara jätteburr.

Jessica, Marie, Anette, Jenny, Marre, Anki, Annelie, Camilla, Pamela, Sara, Monica, Anna E och Anna T hette gänget som var pionjärer i det som idag blivit IBF Falun. Var stolta över att ni har en stor del i innebandyundret. Och att ni fick vara med när allting byggdes upp.

*****

Som vanligt när AIK spelar och har spelat finns det otroligt många åsikter som går ut på en sak: att AIK får fördelar av domarna (får spela hårdare och får utvisningar med sig) och att AIK snackar och gnäller oerhört mycket - och får göra det. Jag har ingen åsikt om dagsläget, däremot vet jag att det var inga roliga matcher att se på förra året mellan Falun och AIK (båda lika goda kålsupare).

Däremot har jag tidigare säsonger på våra domarkurser (man ser alltid en video från elitserien/SSL med matchsituationer) sett ganska många personer göra en hel del otrevliga saker - och komma undan med det.

Men eftersom så många har samma åsikt bör det väl finnas nån sorts fog för det. Eller? Tänkte därför att eftersom jag a) dömt i över 20 år nu, b) som gammal elitseriedomare (SM-finaler, landskamp) har både kunskap, rutin och insikt och c) var berömd för att se och framför allt verkligen höra allt som sades på en plan, tänkte jag att jag verkligen skulle sätta mig vid en TV-match och specialstudera både domarna och spelarna.

Det är alltid bra att bilda sig en egen uppfattning.

Däremot, såg jag på sporten när när Niklas Jihde gjorde mål på den absolut högsta höga klubba (som blivit godkänt) jag sett i hela mitt innebandyliv (sedan 1985).

Alltså, Niklas Jihde är mycket lång, men när han knackade sin backhand hade han klubbladet OVANFÖR sitt huvud. Och domarna godkänner det.

Helt otroligt. Ingen skugga över Jihde, han är en fantastisk innebandyspelare och det är ju inte hans fel. Men hur kan man missa den? Tyvärr så spär det ju på myten lite om AIK och domarna.

*****

Idag fyller min näst äldste son Alexander 15 år. Stort Grattis!

*****

Kommer ni ihåg att SIBF har haft en maskot? Ett lodjur som ritades av Reijo Stävenborg (fd Piippo) som även ritade den klassiska serien Åshöjdens BK i Buster. Tror också att han tecknade historien om Lockerud vid nåt tillfälle.

Hur som helst, maskoten hade inget namn utan skulle namnges genom en läsartävling.

Den som vann tävlingen och fick "döpa" Trixi skulle få en resa med mat och logi betald på en jubileumslandskampsturnering i Malmö.

Och sist men inte minst: en lodjurs T-shirt.


Att ta fram en tecknad förbundssymbol ingick i PR-arbetet med att få innebandyn erkänd och seriös. Andras Czitrom hade fastnat för lodjuret som var ett typiskt svenskt djur. Lodjuret är dessutom smidigt, mjukt och snabbt vilket också passade in på innebandy enligt Andras.

Namnet som vann var till slut Trixi.

Den som vann hette Eva Karlsson och kom från Åstorp (Skåne). När hon fick beskedet om att hon vunnit var hon i USA som Au-Pair. Så det blev ingen landskampsturnering. Men T-shirten tror jag hon fick skickad...

Trixi levde i alla fall kvar rätt så många år.

På senare år kom ju även Globall...

63 personer skickade in namnförslag. Noterbart är att någon Anders Eriksson (kan det varit "Anton" i Sundborn?) från Falun var en av de tjugo som också fick en T-shirt. Liksom en riktig legend: Maria Poutamo från Mora. Med några landskamper på kontot.

Dock inte ett vinnande maskotnamn.

*****

Satt (som vanligt) och diskuterade på fikarasten på jobbet häromdagen. Vi diskuterade varför det är så oerhört fjantigt i hockey. Att alla skall slåss hela tiden så fort nån andas på nån annan. Hockey. Machosporten. My ass! Nåja. Vi trodde att det beror på att det är det folk vill se. Är det så är det ju sorgligt.

Jag menar:

I ishockey vill man se spelarna slåss.

I rally vill man se bilar krascha.

I skidåkning ställer man sig vid utförsbackar för att se folk ramla.

Jag tror jag skall börja gå ut i skogen och titta på orientering.

Jag menar, har man tur kan man ju få se nån bli uppäten av en björn.

*****

Nu är det dags att städa och pyssla lite.

*****

Kvällens låt: Mandela Day - Simple Minds

*****

Den som gärna bär lastar alla på
/Nordström/

Inga kommentarer: