lördag 14 mars 2009

Slut på serien

Jag har många gamla historier i minnet, men det finns en som är ännu värre. Mikael Fasth. Före detta målvakt, tränare, elitdomare (vi har varit på några elitdomarkurser tillsammans) och en massa annat, numera innebandyguru i TV4, bloggare, fågelskådare och (fortfarande) domare på lite lägre nivå.

En rolig grej hände Micke en gång när han hade dömt. En av spelarna i ett lag tyckte väl inte direkt att Micke skött sig så bra, milt uttryckt. Efter matchen gick han, mycket upprörd fram till Micke.

- Fy fan var du är dålig, nu slutar jag som domare!

Och så rev han sönder sin domarlicens.

Märkligt.

Det finns många sätt att ta ut sin aggression på.

Det där var väl ett av de bättre, trots allt.

*****

Trots förlust idag, 5-8 mot Enviken, är ju vi i IBF Falun Ungdom (sen tre omgångar kvar) klara seriesegrare. Även om det känns lite knepigt i och med att dels så förlorade vi dom tre sista matcherna, och dels så vann vi bara serien med en poäng till slut. Som mest ledde vi ju med tolv poäng. Men med tanke på allt strul vi haft och hur många spelare vi haft borta till och från så känns det ändå bra.

Grabbarna skall fira hemma hos familjen Bortas ikväll, men jag och tränarkollega Plyhm blir nog hemma hos våra familjer. Hoppas dom får det riktigt roligt, det är dom värda. Det har varit ett fantastiskt år med en oerhört bra stämning och vi har haft jättekul tillsammans. Många unga lovande IBF-talanger har blandats med rutinerade rävar från Sundborn och Tjärna Ängar. Jag och Plyhm hade som mål (krav) från styrelsen att ta tillbaka laget till tvåan igen.

Mission completed.

Även om de inte kommer att komma tvåa och med all respekt för övriga (bra) lag så tycker jag ändå att Enviken är det bästa laget efter oss. Hoppas de kan få ett lyft med den nya hallen och kanske ta steget upp nästa år. Det var för övrigt en bra och framför allt trevlig match idag. All heder åt Enviken!

Antagligen så kommer inte jag att vara med laget nästa säsong .Tiden räcker inte till, familjen måste ha sitt. I år har det gått bra tack vare min underbara Helena (älskar Dig!) som pusslat med sina arbetstider och ställt upp med barnen. Nu är det min tur att ge tillbaka lite till henne. Vi har bara haft två träningar i veckan och inte så långa resor, vilket också bidragit till att det fungerat. Nästa år blir det fler träningar och längre resor, och jag är en sån där som måste ge hundra procent om jag skall göra någonting.

Det kan också ha varit min sista säsong överhuvudtaget som tränare (man blir ju inte yngre direkt), därför var det oerhört skönt att (kanske) få avsluta med en serieseger. Det har dessutom varit fantastikt roligt att få ha tränat ett lag tillsammans med Plyhm. Vi har ju fightats mot varandra ett antal gånger på och bredvid planen. Ett riktigt stycke innebandyhistoria i Faluns innebandy samsades i båset den gångna säsongen. Jag tror vi kompletterade varandra ganska bra...

Tack Johan!

*****

Kaa-Bom! 4-0 på Real följdes av nästan lika osannolika 4-1 på ManU borta. Det är ganska så gött att vara 'Poolsupporter just nu...

*****

Kikade faktiskt på Melodifestivalen ikväll. Måste säga att vinnarlåten var rätt så bra. Och antagligen har ganska god chans i Good Old Russia. Fast den var konstig. Kul för Malena Ernman som är en duktig (och annorlunda) artist. Ändå sen hon gjorde Zlatan-låten på Fotbollsgalan har jag gillat henne. Glimten i ögat, och bra på att sjunga.

Men som vanligt hade dom som ordnat mellanaktsnumret rökt på.

*****

Den 27 mars ska vi ha fest på jobbet (Dalaidrottens Hus). 70-talsfest. Jag är såklart med i Huskommittén.

Var skulle sleven vara om inte i grytan?

Upplägget för kvällen är klart:

Aktiviteterna blir musikfrågesport, självklart med 70-talslåtar, och en sju(ttiotals)kamp där grenarna bara är bords- eller sällskapsspel från 70-talet: hockeyspel, Stiga Bowling, basketspel, couronne, ett slalomspel, solitär och Ralf Edströms fotbollsspel.

Och vad sägs om menyn, allting bara sååå 70-tal:

Mingel: snittar, popcorn och salta pinnar.
Välkomstdrink: Lumumba
Middag: Plankstek med mos
Efterrätt: Banana Split
Till kaffet: Mums-Mums, självklart direkt ur kartong.

Ett litet 70-talsmuseum skall ställas upp (gissa vem grejerna kommer ifrån), vi kommer att spela bara 70-talslåtar och man får, om man vill, klä på sig tidsenliga kläder.

Kan bli hur kul som helst.

Kläder kan nog gå att hitta. Men frisyren blir nog riktigt, riktigt svår att återskapa.

*****

Ser fram emot nästa veckas IBF-matcher med spänning och förväntan. På Falun - Warberg blir det TV-soffa men på Falun - Endre ska jag nog ta med mig lilla prinsessan Ella. Hon gillar att gå på match med pappsen.

Apropå Ella: vi satt och diskuterade vår lilla semesterresa till Öland (stuga är hyrd) som vi ska göra till sommaren. Och vad vi skulle äta där. Förslagen haglade och Ella som älskar grillspett skulle säga det. Men det blev lite fel tror jag (hon är jättebright egentligen).

- Jag vet! Vi kan äta såna där..., vad heter det, såna där... hackspett!

Barn är underbara.

Hacke är härmed varnad.

*****

Den 23 april ska jag döma SOS Alarm-mästerskapen i innebandy. En liten tradition som jag har och har gjort i ett antal år. De olika ambulansstationerna runt om i Dalarna + akutpersonalen i Falun spelar mot varandra. Det kan bli extra roligt (eller inte) i år, eftersom Helena (hon jobbar ju som läkarsekreterare på Akuten) ska vara med och spela.

Tänk om jag måste visa ut henne.

Då blir det soffan.

Hur som helst, det måste i alla fall vara den absolut bästa turneringen att göra illa sig på.

*****

Har ju i stort sett slutat att vara tävlingsledare för turneringar efter 10-12 års slit, och ska nu bara döma om "Gud vill och redskapen håller" som min gamla mormor alltid sa. Först Buster/Starlet Cup i Mora i april med (snart legendstatus) Oskar "Hubbe" Adamsson och sen Viking Line Cup i Falun i maj med legenden Conny "Grandpa Voltaren" Törehed.

Ska bli hur kul som helst. Har nästan glömt av hur kul det är att döma.

*****

Nu ska jag städa lite, och sen äta en tunnbrödmacka. Sen är det nog godnatt. Då ska jag sakta somna in till tankarna på seriesegern.

*****

Kvällens låt: Justified & Ancient - KLF featuring Tammy Wynette

*****

Skapande består av en massa försök
/Nordström/

Inga kommentarer: