söndag 3 maj 2009

And the winner is:

Avslutningen för IBF Falun Ungdoms ledare blev precis så trevlig som vi hoppades. Jag tror vi var fyrtioen stycken. Mingel, musiktävling (där tränarkollega Plyhm dominerade), lite innebandyhistorik, matintag, utmärkelser och avtackningar stod på schemat.

Pris som årets ledare fick Inga-Britt Gustafsson, den sammanhållande länken för alla spelare, tränare och olika lag i gruppen P94. Ett bevis på att årets ledare inte nödvändigtvis behöver vara den som coachar eller tränar.

Att gruppen mår bra och att alla syns, att ekonomin går ihop i gruppen och att information organisation och administration i fungerar är oerhört viktigt för helheten. Och allt det där har Inga-britt sytt ihop på ett fantastiskt sätt.


Här ser vi bloggaren/ordföranden dela ut priset.

Så välförtjänt! Grattis Inga-Britt!

*****

Själv blev jag som ordförande, liksom Christer Kindström som kassör, avtackad efter fem underbara år i föreningen styrelse. Här ser vi min arbetskollega på DIBF tillika styrelseledamot i IBF Ungdom, Håkan "DJ", "Output", "En halv råtta hos mig" Fåhraeus sköta avtackningen.

Vi fick bland annat tolv år gammal Whisky. Och så lite annat. Kul och uppskattat var det. Och lite sorgligt att sluta med någonting som har varit så roligt.

*****

Jag startade även en tradition som jag hoppas kommer att hålla. IBF Falun Elit delar ju ut pris till årets IBF:are. Jag tyckte att även vi i IBF Falun Ungdom skulle utse något liknande. Därför instiftade jag Guldbollen. Som jag tillverkat själv. Riktigt nöjd faktiskt.

Den allra första som fick den var avgående kassören Christer Kindström. "För långt och ovärderligt arbete i föreningens styrelse" som det stod i motiveringen. Det är han väl värd. Sån stenkoll som han haft på föreningens ekonomi och så mycket arbete han har lagt ned för att göra föreningen till det den är idag. Det har varit ett rent nöje att arbeta med Christer.
p
Det finns flera andra som gjort/gör ett fantastiskt jobb: Ewa Henriksson, Håkan Fåhraeus, Birgitta Bortas, Rogga Larsson och Per Fahlström.
p
Men just igår var det Christers kväll.
p
*****

Efter vår avslutning bar det iväg ned till nästa avslutning, den för IBF Falun Elit. Den hölls på Dalasalen och innehöll också diverse utmärkelser och annat, trerätters middag, trubadur, DJ och nån överraskning.
p
Årets IBF:are blev Christian Wagneryd (roligt, för han har, trots att han är "utböling" ett stort IBF-hjärta och är oerhört trevlig), Årets MVP i damlaget blev Malin Dalbjer och Årets MVP i herrlaget blev, som tur var, Jonas Adriansson. Trollkarlen. Om man dessutom skulle slå upp ordet klubbkänsla i ordboken står det förmodligen: se J Adriansson. Det var liksom inget snack tror jag. Nu är det bara för herrarna Göransson/Hallstensson att förstå också. Att innebandyns framtid bör, nej skall, vara med i landslaget.
p
*****
p
Här ser vi min mycket gode vän, Peter "Linken" Lindqvist i sitt esse.

Tänk att vi, 25 år efter att vi startade innebandyn i Falun, fortfarande jobbar med den och i föreningen. Jag tror vi bör känna oss stolta över det vi har åstadkommit. Okej jag ska vara osvensk, vi SKA känna oss stolta över det vi åstadkommit.
p
*****
p
Tränade och uppfostrade i Falu IBK under fem års tid såna legender som Martin och Jakob Kruse (bröderna snack), Magnus "Kula" Jernberg, Adam "Strumpan" Grane, Daniel "Thuna" Thunstedt, Micke "MC" Carlsson och många fler. Dom blev ju rätt bra många av dom.
p
Hälften av gruppen jag hade under dom här fem åren blev svenska mästare för juniorer en eller två gånger (Adam desutom svensk mästare och världsmästare), några blev tränare, flera blev elitseriespelare.
p
Det som är lika roligt är att den andra halvan, de som inte "blev något" inom innebandyn fortfarande säger till mig när man träffar dom att den tiden var den roligaste i deras idrottsliv. Sånt värmer.
p
Det var ett fantastiskt gäng jag hade. Och vi hade oerhört kul. Det var ett privilegium att få träna den gruppen och vara lite extrapappa också. För det var jag.
p
Förutom de ovan nämnda var även Thomas"Guth" Andersson, Johan Heed, Mathias "Harry" Henrysson, Mats "Maze" Hellsten, Fredrik "Froggen" Andersson, Fredrik "Fuffen" Jansson, Johan Bergman och Anders Myszak med i ursprungsgänget. Förlåt om jag glömt någon!
p
Anders Myszak har för övrigt droppat den mest fantastiska frånvaroorsak för en träning jag fått som tränare:
p
- Hej Per. Jag kan inte komma idag för jag har ont i ögonbrynen.
p
Obetalbart.
p
*
p
Nedan ser vi en av legenderna från juniorlaget, Martin Kruse. Här bredvid en annan legend, Anders "Nisse" Pettersson som spelat i IBF, HAIK, Haninge, Sundborn, och IBF Ungdom.
p
Här ser vi en annan legend, Magnus "Kula" Jernberg". Magnus som inte direkt sa lika många ord som bröderna Kruse. Han lät spelet tala i stället. Och det gjorde han jävligt bra.
p

Jag minns en turnering i Leksand (det var det året vi vann allt vi ställde upp i med pojk- och juniorlaget) då vi bara hade tre backar i pojklaget och jag sa till Magnus att "spela så mycket som möjligt, du får säga till när du vill byta". Magnus var ju ganska blyg men också grymt vältränad.
p
Han bytte inte på hela perioden.
p
Hur som helst, det var sååå kul att träffa dom. Värmer alltid i hjärtat.
p
*
p
Apropå legender: en riktigt, riktigt stor legend tackade för sig i IBF Falun. Fredrik "Freak", "Franke" Campese Olsson, även han en man med oerhört stort föreningshjärta. Han började sin karriär i HSK Innebandy vilket innebar att vi mötte honom i många hatmatcher med Falu IBK.
p
Jag har också haft fördelen att även vara tränare för Fredrik i olika vändor i IBF, både i elitserien och division 2. En sån tillgång för ett lag. Het som få på planen, men fantastiskt snäll och trevlig bredvid.
p

Grattis till en fantastisk karriär och lycka till med vad du än skall göra i fortsättningen!
p
*

Även frugan hittade ned till avslutningen framåt kvällen. Det var kul. Här ser vi henne tillsammans med trevlige tränarkollegan från HJ/Div 4 i Ungdom, Conny Husberg. Även han en man som alltid ställer upp och visar ett stort föreningshjärta.
p

Du var till din fördel som vanligt älskling (Helena alltså)!
p
Efter en stunds trevligt umgänge med många IBF:are var det dags att dra sig tillbaka och strax efter tolv styrdes kosan hem till Hojsöstrand via taxi. En mycket trevlig kväll hade fått sitt slut.
p
*****
p
Nu ska jag äta lite godis.
p
Because i'm worth it.
p
*****
p
Kvällens låt: Every little thing - Carlene Carter
p
*****
p
Utan hajar blir det inget liv i sillstimmet
/Nordström/

Inga kommentarer: