måndag 25 maj 2009

Viking Line Cup - bilder, händelser & lite stories som dök upp

Så var då Viking Line Cup över för den här gången. Fatta känslan att två morgnar ställa klockan på kvart i åtta, och på kvällen komma hem kvart över tio och klockan nio två av kvällarna. Istället för att ha arbetsdagar mellan 05:30 och 02:00 som när man var tävlingsledare. Nu var man ju riktigt pigg när man gick till jobbet idag.

Det var fantastiskt kul att få döma en hel turnering. Det enda som var tråkigt var att det var så många lag som drog sig ur, jag tror att 95 av 810 matcher ställdes in, vilket måste vara rekord. Oskar "Hubbe" Adamsson fick slita som ett djur för att få ihop det hela - vilket han gjorde mycket bra.

Dömde ju som bekant med Conny "PRO" Törehed, även kallad "Voltarenmannen". Det finns Lasermannen, Iprenmannen och numera alltså också Voltarenmannen.

Äter man sex Voltaren om dagen borde man kunna springa snabbt som fasen. Vilket Conny också gjorde. Dömningen funkade utmärkt, kul att två gamla rävar fortfarande kan prestera. Tror till och med att Conny var lite tuffare än mig. Det är bra.

*

Här ser vi Conny tillsammans med en annan domare, Jon Moberg. En av våra bästa, och yngsta (människan är ju född 1988), förbundsdomare. Det skiljer väl en trettio år minst.



Tyckte Conny var lite taskig dock. Vi dömde en match som sändes i Webb-TV. Då tyckte han inte att jag skulle gå på kamerasidan eftersom min flint kunde synas.

Det är lätt för honom att säga, hans gråa hår kan man ju alltid ändra färgen på i efterhand.

*

Här ser vi Conny igen, denna gång tillsammans med Birgitta "Mamma Mu" Bortas, IBF Falun Ungdoms största eldsjäl.

Dom står ju framför kylen, det är därför dom tar det så kallt. Och Conny ser x3Mt cool ut på bilden, tycker ni inte?
p
*
p
Nedan har vi Erik Strandberg, värmlänning i exil som numera bor i Falun. En flitig läsare av bloggen för övrigt. Tyckte han kunde få vara med i den då.
p
*
p
Apropå eldsjälar; här har vi en till som är ovärderlig för IBF Falun Ungdom. Ewa Henriksson, kanslist och Caféguru, även mamma till en av världens bästa innebandyspelare, Jonas Adriansson.
p
Hon ville inte vara med på bild egentligen, så jag gjorde en kompromiss.
p
Tog kort när hon inte märkte det.
p
*
p
Här ser vi en liten publikbild från A-hallen. Så här såg det ut typ under nästan alla matcher i Lugnet och FK Arena.

Lite suddig bild tyvärr. Dom på bilden måste ha varit berusade.
p
*
p
Det är ett tungt jobb att sitta i sekretariat. En, vi nämner inga namn, missade klockan typ tio gånger på tre matcher. Publiken och lag var i uppror. Men det är klart, sitter man ensam i sek ska man kanske inte SMS:a, läsa tidning och snacka med brudar.

Dom här två skötte sitt jobb alldeles utmärkt däremot. Danne Pettersson och Theo Lindberg, målvaktskollegor.
p
Dom är inte bara bra på att stoppa bollar, dom kunde stoppa tiden också.
p
p
Och dom sekade inte ihop heller.
p
*

Det här var det märkligaste upphittade föremålet dom fick in i informationen. Ingen kunde lista ut var det var. Var det en mynthållare? Var det ett spel? Var det en tuggummiauotomat? Ingen visste.

Oskar, som håller upp...grejen, hade heller ingen aning. Om nån vet kan ni väl alltid höra av er.
p
*

En speaker och en av dom mest kända värmlänningarna. Super-Rickard Hedlund (coach i IBF Falun och division 1-spelare) samt PeO Karlström, en riktig legend som gammal handbollsspelare och Lugnetchef och säg vad han inte gjort. Peo som för övrigt var en av dom som redan från början trodde på oss i innebandyn och hjälpte oss.


Två trevliga grabbar.
p
*

Sen kommer två speakrar till, först Ted "Catering" Stöffling...



Och sen Peter "O-Ringen" Edman.


Två riktiga legender som speakrat på många turneringar genom åren. Peter för året utrustad med en inte så vacker mustasch. Men han var tydligen med i den där Mustaschkampen. hans fru Ewa hade erbjudit honom 500 kronor för att ta bort den men icke.
p
Peter och jag har jobbat tillsammans i många år och haft mycket roligt. Samma dåliga humor, vilken blir roligare och roligare ju senare kvällarna blir och ju tröttare man blir. Lite så där kvällscrazy.
p
Det stod för övrigt att man satsat på att få speakrar från Radiosporten till turneringen. Både Ted och Peter jobbar ju där, men båda har ju varit speaker på Viking Line Cup innan man började på Radiosporten.
p
Så jag skulle vilja säga att Radiosporten har lyckats få tag på två duktiga personer som jobbat som speaker på Viking Line Cup.
p
Men allt bor ju i betraktarens ögon (öron), eller hur?
p
Eller hos den som skriver texten.
p
*

Mitt under cupen kom frugan upp med några av barnen, Emil och Lill-Fille.
p

Det var mysigt.
p
*
p
Och äntligen har jag fått en.
p
Niklas Jihde-tandborsten.
p

Och så finns ju Jihde-korven. Vad blir nästa vara? Absolut Jihde? Uncle Jihdes ris?
p
Den som har en lever får se.
p
*
p
Här ser vi två av Dalarnas bästa domare genom tiderna, absolut Topp-Tio.
Jörgen "Nån har stulit min bil!" Andersson och Thomas "Silverminken" Pettersson.
p
Jörgen är hård utanpå men en riktig mjuking inuti. Och Thomas kan ju inte rå för att han kommer från Grängesberg.
p
Precis innan en av matcherna som jag och Conny skulle döma var vi uppe hos Oskar och diskuterade ett matchstraff. Det blev stressigt, vi sprang ned till planen och blåste igång. Efter ett tag kom Jon Moberg ned och frågade om jag ville låna en tröja.
p
Det visade sig att jag hade röd tröja och Conny gul.
p
Oerhört pinsamt.
p
Men Jörgen hade fantastiskt roligt. Tror han skrattar än.
p
Och jag vet, att det där kommer jag att få höra så länge jag lever.
p
Och sen också.
p
*

Nedan har vi två andra riktiga legender, Jussi Nissinen och Sven-Olov Quist. På bilden ser det ut som Sista Tangon i Paris.
p
Med tanke på hur dom rör sig på planen, är det väl snarare Sista Tangon i Sirap.


Dom gjorde en riktigt rolig grej. Dom skulle döma två lag varav det ena var rött och svart och det andra var svart och rött.
p
Och inget lag hade reservdräkter eller ville ordna något.
p
I ren protest tog då Svenne och Jussi på sig sina röda och svarta tröjor (se bilden) och dömde så i en period. Sen tog dom på sig sina gula.
p
Underbart.
p
*

En riktig nostalgifarbror. Anders "Drul" Löfgren, numera Gävle, tidigare Hudiksvall. Fd tränare för det klassiska damlaget Sofieholms IBK. Anders dömde under VLC med tidigare SSL-domaren (i par med Uffe Rehnfeldt ett av de allra bästa paren genom tiderna) Magnus Nordahl.
p
Förutom att vi berättade en massa gamla historier för varandra (kommer kanske senare i nån blogg...) så tror jag att Anders hade turneringens kommentar. Under en match i Herrar Motion blev det väl lite stökigt och en person som blir utvisad sitter i båset och säger till Anders:
p
- Vilka jävla cirkus det här är!
p
Varpå Anders lugn tittar på honom, pekar på honom och säger:
p
- Och det är DU som är apan!
p
Helt obetalbart.
p
En kommentar från den gamla goda tiden.
p

Jag själv fick en ganska bra också, tycker jag.
p
Dömde en HJ18-match mellan Caperio Täby och Strängnäs. Täby var klart bättre, hade boll hela tiden och fick därför självklart de flesta frislagen med sig. Vilket tydligen retade en spelare i Strängnäs. Efter en avblåsning ropade han till mig:
p
- Har du blåst ett enda frislag till oss eller !?
p
Jag tittade på honom, tänkte lite, och så sa jag:

- Ja, fyra stycken. Och jag kan tala om precis var också.
p
Han sa inget mer under matchen.
p
*

Följande bild är unik: Faluns två snyggaste skägg på samma bild. Johan "Jag kan hälla ut vatten på planen" Björs, Envikens IF (och Sundborns fotboll) och Johan "Ryttarn" Ryttare. Gemensamt förutom skäggen: två riktiga föreningsmänniskor som ger allt för sin förening och sina spelare, alltid ställer upp.
p
Dessutom två mycket trevliga killar.
p
*
p
Näste man till rakning (apropå skägg) är ingen mindre än LarsG, min största fan vad gäller Oneliners. Han är ju även en duktig domare och var här och blåste med sin kollega Ken (Barbie kunde inte komma).
p
Tycker jag fick till en riktigt bra bild på LarsG. Eller?
p

LarsG messade till mig på söndag kväll:
p
"Arlandas coach kom förmodligen med några bevingade ord innan förlängningen och det lyfte laget."

Han kan, han också.
p
*
p
Det finns legender, och så finns det legender. Och det här, det är Dalarnas överlägset största legend och innebandyprofil. Genom tiderna.
p
Peter "Lillis" Wallin.
p

Han har gjort betytt oerhört mycket för innebandy i hela Dalarna, och ovärderligt mycket för innebandyn i Mora.
p
Jag har haft fördelen av att spela mot (Falu IBK - Mora IBK), spelat med (domarturnering), dömt honom som spelare och coach och dömt med Peter. Han är lika bra på allt han gör.
p
Stort Cred till dig Lillis!
p
*
p
Från en legend till en annan: Den gamle Hölö- och landslagsbacken Torbjörn "Tobbe (uttalas Tåbbe)" Jonsson. Fd Schweizproffs, numera säljare på Unihoc. Också en trevlig snubbe. Minns en gång i Dumleslaget när jag räddade hans morgonmatch genom att som domare förse honom med Treo. Vet inte vad han gjort dagen innan...
p

Tobbe
är ju enormt stor och lång, ungefär dubbel så stor som mig. Han ingår på min Topp Tre-lista över individuella innebandymeriter:
p
1) Gjort tre mål på landslagsmålvakten Stefan Matsson, då i KoFA (han hade förmodligen migrän).
p
2) Tunnlat Bruno Lundberg, då spelare i Balrog (sen satt jag som ett frimärke i ribbstolen).
p
3) Tacklat omkull Tobbe (passade på då han tittade åt ett annat håll och redan krockat med en annan spelare)
p
*
p
Träffade Magnus Fredriksson från Innebandymagazinet, som var på plats. En man, som jag, av den lite gamla stammen med mycket sunda åsikter. Kändes som vi hade en hel del gemensamt i innebandyhistorien. Kul.
p
*
p
Nu är det bara att se fram emot nästa års VLC.
p
*****
p
Conny och jag konstaterade att det var så ljust på kvällen fast det var så sent.
p
Det var skumt.
p
Om det nu kan vara skumt när det är ljust.
p
*****
p
Satt och diskuterade på fikarasten på jobbet idag om golf. Dom som spelade (Tommy "Bajen" Staf, Stefan "Malung" Jonsson, Pär "Min Häst" Jonsson och Gerhard "Gurra" Andersson)undrade varför dom höll på egentligen eftersom dom blir så förbannade när det går dåligt, vilket det tydligen ofta gör.
p
Men så är det väl.
p
I golf kan man ju bli både putt och greenig.
p
*****
p
Brandlarmet gick (falskt) en gång under cupen också. Det var tur att det inte hände en gång till på riktigt. Brandlarmet var inte där sen.
p
Det hade ju gått.
p
*****
p
Nu har frugan kommit hem så nu ska jag vara lite social.
p
*****

Kvällens låt: When the night comes - Joe Cocker
p
*****
p
Vi har alla en sida som vi inte kan få rätsida på
/Nordström/

Inga kommentarer: