lördag 9 maj 2009

Ditten & Datten

Som Bergman skulle skrivit. Alltså Carl-Johan Bergman, sportjournalisten och bloggaren på FaluKuriren, som skriver så man nästan kan känna och lukta på det han skriver om. Uttrycksfullt. Målande. Och som dessutom är så där jordnära och trevlig som bara vissa kan vara.

Ditten & Datten är ett väldigt bra uttryck, tycker jag. Så jag stjäl det som rubrik idag.

Hoppas det är OK, CJ!

*****

IBF Faluns damer jagar nyförvärv. Två landslagsspelare födda -90. Skulle vara kul om de kunde kroka dom och fortsätta på den väg man slagit in på, att satsa ungt.

*****

Var inne hos Sjöstrand och läste hans ord om min blogg. Eller som han skrev:

"Värme, humor och nostalgi i en skön mix. Läs och bli glad!"

Det gläder mig. För det är precis det som är själva meningen med mitt bloggande: Att det skall vara roligt. Kan man glädja en person nån gång så är det bra; blir det fler så är det en bonus. Sen tycker jag att det är viktigt att någon håller innebandyns historia vid liv också.

Tack Johan! Det värmde!

*****

'Pool tog en viktig seger idag. Fortfarande finns en liten, liten chans kvar till PL-titeln.

*****

Alldeles nyss började en underbar film på TV: Se upp för dårarna. Mycket sevärd.

*****

Tittade på Robinson ikväll. Säger bara:

Jarmo.

Vilken lirare. Vilken kung. Vilken legend.

Som Ehsan (skulle kunna) ha sagt när han var på topp: mannen är ett enda stort "Sätt Er" för dom andra.

Har nog aldrig sett en så värdig Robinsonvinnare nån gång.

*****

Big Things är på gång i huset: vi bygger om balkongen (inte jag, jag har tummen mitt i foten), i början på nästa vecka kommer det ett lass grus (singel, 8/16) som jag beställt och sen ska vi byta ut taket på verandan.

I sommar ska jag måla om vardagsrum och tvättstuga.

Sen får vi se om ett nytt kök blir nästa års sommarprojekt.

*****

Apropå Robinson:

Kan man ana oråd i ett öråd?

*****

Nästa lördag ska vi ha vår årliga vårfest. Ska bli hur kul som helst. God mat (frugan), frågesport & musiktävling (jag) samt bra partymusik kommer nog att garantera att det blir bra.

Lägg sen till fyra dagars dömning i Viking Line Cup med moralegenden Conny Törehed 21-24 maj och Vännen-myten Lars-Erik "Larsa" Håkanssons 40-årskalas sista helgen i maj så är väl de två närmaste veckorna så bra som de kan vara.

*****

Den 12 juni tar min äldsta son Tom studenten. Herregud vad tiden går fort. Och sen dröjer det inte länge förrän han flyttar hemifrån. Snyft. Håller på med en studentskylt. Blir fin, tror jag. Härliga kort.

*****

Satt och tänkte tillbaka på tränarkarriären i innebandy. Den är rätt lång. Väldigt lång.

Här är den:

1985/1986
Falu IBK (herrar div 2) - spelande tränare

1986/1987
Falu IBK (herrar div 2) - spelande tränare

1987/1988
Falu IBK (herrar div 2) - spelande tränare
Falu IBK (herrar U)

1988/1989
Falu IBK (herrar div 1) - spelande tränare
Falu IBK (herrar U)
Falu IBK (herrjuniorer)

1989/1990
Falu IBK (herrar div 1) - spelande tränare
Falu IBK (damer div 1)
Falu IBK (herrar U)
Falu IBK (herrjuniorer)

1990/1991
Falu IBK (herrar div 1) -spelande tränare
Falu IBK (damer div 1)
Falu IBK (herrar U)
Falu IBK (herrjuniorer)


1991/1992
Falu IBK (herrar U)
Falu IBK (herrjuniorer)

1992/1993
Slätta IBK (herrar div 4) - spelande tränare

1993/1994
Slätta IBK (herrar div 3) - spelande tränare

1994/1995
IBF Falun (elitserien herrar)
Slätta IBK (herrar div 4) - spelande tränare

1995/1996
IBF Falun (elitserien herrar)
Slätta IBK (herrar div 3) - spelande tränare

1996/1997
IBF Falun (elitserien damer)

1997/1998
Envikens IF (herrar div 3) - spelande tränare

1998/1999
Envikens IF (nya herrar div 3) - spelande tränare
IBF Falun (elitserien damer)
IBF Falun (pojkar 12)

1999/2000
Envikens IF (herrar div 3)

2000/2001
IBF Falun (herrar div 2) - spelade tre matcher
IBF Falun (Pojkar 14)

2001/2002
Svärdsjö IF (damer div 2)

2002/2003
Svärdsjö IF (damer div 2)

2003/2004
Envikens IF (herrar div 2)

2004/2005
Envikens IF (herrar div 2)

2005/2006
Envikens IF (herrar div 2)

2006/2007, 2007/2008
Inga uppdrag

2008/2009
IBF Falun Ungdom (herrar div 3)

Rätt många säsonger och lag blev det. Mest fascinerande är väl att jag säsongerna 89/90 och 90/91 tränade fyra (!) lag i Falu IBK. Och säsongen 98/99 lyckades jag med konststycket att träna både ett damlag i elitserien (IBF Falun, SM-silver) och ett herrlag (Envikens IF, tredjeplats) i nya tuffa trean. Samtidigt.

Och att jag fått möjligheten/chansen/äran att träna både herrar och damer i elitserien är också rätt så roligt. Det är skillnad på att träna tjejer och killar, det säger jag bara...

Och att man var spelande tränare under så många år gjorde också att man såg saker och ting ur flera - och olika - perspektiv. Lägg därtill att man var domare, styrelseledamot och anställd på DIBF så innebar det att man hade förståelse för - alla.

*****

Detta var verkligen Ditten & Datten.

*****

Nu ska jag rensa och sortera mitt nostalgiskåp med 70- och 80-talsgrejer så det är fint till festen.

*****

Kvällens låt: Stop - Sam Brown

*****

Det går alltid undan i utförsbacken
/Nordström/

Inga kommentarer: