måndag 27 juli 2009

Legendarisk målvaktstrio på födelsdag, Michael Jacksons näsa, ett gångrekord, van Goghs öra och det här måste ha varit världens längsta inläggsrubrik

Bloggen har haft några dagars uppehåll, som ni kanske märkt. Frugans födelsedag, lite arbete, lite jobb i huset och annat har gjort att tiden - och orken - inte riktigt räckt till.

Födelsedag var det, ja. I torsdags fyllde som bekant Helena år och vi skulle gå ut och ta några öl. Vi skulle gå ut med några grannar/vänner men så backade den manliga delen av paret ur. Eftersom den kvinnliga delen skulle ha med sig sin syrra kan ni ju lätt räkna ut att min kväll skulle blivit lite... annorlunda. Jag menar tänk er, jag och så tre kackl... underbara kvinnor.

Så vi mailade både CJ och L, våra journalistvänner, och jag messade legenderna Patrik "Idof" Idofson och Ove "Hahn", "Yv" Larsson. L var på nån musikfestival i Bjurs (!?), CJ hade besök och Idof hade, som han sa, hyrt ett hotell i Stockholm och skulle åka tidigt nästa morgon. "Hyrt ett hotell?" sa jag. "Jaja, ett rum då", sa han och jag kunde pusta ut.

Men man vet aldrig med dom här grabbarna.

Som tur var så kunde Ove följa med.

Räddaren i nöden. Catcher in the rye*

* (berömd bok av JD Salinger som brukar användas i kurser i Litteraturhistoria för er som är obildade)

Vi bestämde att vi skulle ta taxi från oss och hämta upp Ove på vägen till stan. Synd nog lyckades jag räkna fel (trots att jag bara druckit Coca Cola fram till dess) när jag beställde taxin så Ove fick inte plats utan fick lov att gå ner.

Tur att Ove är en snäll en. Han knallade fogligt ner.

När vi kom ner på stan och suttit på Harry's dök ytterligare en målvaktslegend upp. Ingen mindre än Anders "Fleece" Svensson som var ute med en kompis. Svensson, hjälten från det lyckosamma kvalet mot Boda som jag skrivit om tidigare.

Och efter ett tag ringde det på mobilen. Då var det dags för nästa keeper. Mannen-myten-vännen Tom Wester, som hade varit på IKEA i Uppsala och handlat förvaringslådor med lock (måste man ha om man är pedant och ordningssam som jag är och skall sortera ungarnas Lego). Bara för att busa lät jag Svensson svara. Men Tom överraskade och kände igen honom och så fick de en trevlig pratsund också

På det hela taget blev det en trevlig kväll. Trots att Harry's stängde klockan elva och det enda öppna stället efter det stängde tolv. Jag säger bara: Sverige. Men grannens syster bor i en buss (!) som är inredd som en lägenhet så där blev det efterfest. Men jag var mogen och gick hem och la mig. Men jag tror dom sista hade hållit ut till halv fem...

*****

Som sagt, tre målvaktslegender och gamla vänner på samma kväll. Bra människor alla tre också.
Här ser vi Tom och Svensson spelandes luftgitarr på en Falu IBK-avslutning på klassiska Triangelgården i Norslund.

Året är 1987.

Dom har klassiska SunPocketbrillor på sig. Såna där som man kunde vika ihop och lägga i en liten plastask. Jag jobbade på Haga Optik som sålde såna på 80-talet och jag minns att jag gjorde satte ihop ett par gulsvarta (AIK, men vad gör man inte för vänner) åt Tom.

Fråga mig inte vad dom har i håret. I händerna ser det ut som dom har varsin del av en bro från en sån där BRIO-träjärnväg.




Här är tredje länken från kvällens mytiska målvaktstrio, Ove.

Bilden är från Falu IBK:s 20-årsjubileum 2005. Hållandes hårt i kvällens intag.

*****

Som sagt, gumman fyllde 37. Här ser vi henne med vännen/grannen Lisbeth innan utgången i torsdags.

p

Här är en annan bild, från FK Arena och IBK-jubileumet -05. Gud så mycket hår...


Och en tredje, när hon spelar Stiga fotbollsspel härom året. Så koncentrerad. Som alltid...

p

Nu är det bara tre år kvar till 40, gumman....

*****

Michael Jacksons näsa borta.

Tänk vad viktiga saker tidningarna skriver om.

Dom får väl leta upp nån spårhund som får nosa upp den.

Publicerade denna bild i bloggen för nån evighet sen:


Då var jag inte så fel ute alltså...

*****

Igår var vi ute och gick Hosjön runt för sjätte gången.

Efter att ha haft tiderna

1 timme och 24 minuter,
1 timme och 22 minuter,
1 timme och 20 minuter,
1 timme och 21 minuter och senast,
1 timme och 21 minuter igen

(en fantastisk jämnhet, för övrigt)

kallade vi in en en gångexpert.

Nämligen min ärade bror och f.d. elitdomarkollega Håkan.

Som går tusen gånger i veckan, slutat ätat godis och dricka läsk och på fyra månader gått ner 19 (!) kilo. Efter att han frågat om vi hade mellantider efter banan, vilket vi inte hade och han tyckte var oproffsigt, och efter att noga ha kalibrerat klockorna och startat på fast minut, gav vi oss av.

Proffshjälpen gav resultat.

Vi krossade rekordet och gick på 1 timme och 18 minuter.

p
*

Här ser vi ärade bror (till höger) tillsammans med en ur legendtvillingarna The Brothers of Talk, Jakob "Jake" Kruse (den andra är Martin).

Denna bild är också från IBK-jubileumet -05.

*****

Apropå Michael Jacksons borttappade näsa: Den berömde konstnären Vincent van Gogh skar av och skickade, som bevis på sin kärlek, sitt ena öra till sin älskade.

Tufft gjort.

Snacka om krav. Där räckte det inte med ett enkelt "Jag Älskar Dig", minsann.

Funderade lite bara på snacket efteråt:

- Herr van Gogh, det är alldeles för mycket!

- Va!?

- Jo, jag sa, det är alldeles för mycket!

- Vaa!?

Så kan det gå. Men inget att ta after at home, folks.

Och hör sen.

*****

Nu har Helena gjort mat, Kyckling Tikka Masala, så nu är det bäst att jag avslutar.

*****

Kvällens låt: Long Train Running - The Doobie Brothers

*****

Lev i nuet och känn att du har tillfredsställelsen just där du är och inte runt knuten
/Nordström/

Inga kommentarer: