lördag 13 mars 2010

Bland annat tre förluster, fin Änglastart och en bra låt

Men först några funderingar:

Hur kan Hanhals spela i damerna riksserie i ishockey?

*

Det stod på Text-TV att Hammarby hittat handbollsformen.

Handbollen har väl alltid varit rund?

*

Det stod också något i tidningen om polisens insatsstyrka.

Borde inte den vara bra att ha när man spelar Poker?

*****

Dalalagens facit när slutspelet i innebandy började: tre bortamatcher, tre förluster. Kändes väl...sådär. IBF Faluns herrar var ändå ganska nära mot AIK, och KAIS Moras damer gjorde väl en hyfsad insats mot Endre borta. Däremot verkade IBF Faluns damer ha det riktigt, riktigt svårt. Hoppas det inte sätter sig i huvudet bara.

*****

Såg lite på nån trailer för Paralympics.

Undrar om det kommer in några protes-ter till tävlingsjuryn där?

*****

Tjejer och killar är olika. Och tur är väl det. Och alla som känner mig vet att jag är jämlik av mig och aldrig rackar ner på det andra könet. Och att jag tycker att tjejer är duktiga idrottare.

Däremot är det ibland lite skillnad på inställning hos tjejer respektive killar.

För jag är helt säker på att en kille aldrig skulle säga, som en tjej sa under en uppvärmning innan en match nyss, följande:

- Men Gud vilken snygg bollpåse dom har.

*****

Själv var jag och dömde idag (läs lördag).

Nordiska mästerskapen för järnvägsanställda. Lag från Sverige, Norge och Finland var med. Dömde alla matcher utom en med Patrik Sjögren, en av våra mest lovande domare. Det gick bra och var kul. Den första matchen dömde jag med ärade broder Håkan som jag väckte upp från de insomnade domarnas skara. Det var också kul. Alltid kul att döma med honom. Satt som en smäck fortfarande.

Svårast var att inte blåsa för hemåtspel till målvakten, som var tillåtet i denna turnering.

Finnarna pratade inte svenska, så det var lite klurigt. Fick ta till engelska. Tur man är lite bättre än mannen-myten-vännen Tom Wester (Are you golvsitters?) på det.

Försökte lära finnarna en ny regel:

Sticks down, smiles up.

Vet inte om dom greppade det.

Däremot så fick Håkan och jag till en fin lista med tågskämt.

Så klart. Vad trodde ni?

Det gick som på räls för det ena finska laget

Vi var rädda att matchen skulle spåra ur

Dom hade ett sken-bart övertag

Det hade varit bättre om planen varit kupé-rad

Loket skulle ha varit speaker

Kristian Luuk skulle ha varit med

Sverige gjorde SJ-älvmål

För en gångs skulle hade det varit bra med en skena på mitten

Christian Wagn-eryd borde varit med

Norrmännen la på ett kol på slutet

Osv, osv.

*****

Vilken kalasstart för IFK Göteborg i Allsvenskan. 3-0 mot Kalmar borta väger brottartungt. Och två mål av Tobias Hysén indikerar förhoppningsvis att han konserverat fjolårsformen.

Gött e de!

*****

Satt och slötittade lite på Melodifestivalen (eller Mello som man tydligen så klatschigt ska säga nuförtiden).

Glädjande nog vann, enligt mig, rätt låt. En bra röst kombinerad med en stark låt. Tyvärr kommer den väl inte att slå bland grekiska flöjtlåtar, raphistorier, diskostänkare från forna öststaterna och norska fiolspelare.

Han Fakir skulle varit med på presskonferensen.

Men han stack.

*****

Kul är också att det inte bara finns artister som heter Kid Rock, Daft Punk och Iggy Pop.

Det finns en österrisk pingispelare som heter Werner Schlager också.

Vad nu det har med saken att göra.

*****

Hade trevligt besök av T, skjutjärnsjournalisten avdelning sport på FaluKuriren igår. En kul kväll där vi dessutom blev bjudna på tacos av äldste kvarvarande sonen.

Vi tittade bland annat på Caperiotäby - Balrog men även på en del gamla klassiker med Galenskaparna & After ShaveYoutube.

Herregud vad roligt. Vilka idéer, vilka namn, vilka sketcher.

Måste rekommendera att gå ut på Youtube och kolla:

Kubbfotboll
Tyngdlyftning
Curling
Gymnastik

Bara att komma på en curlingturnering där lagen är Nya Zeeland, Gamla Sverige och En liten bit av Polen. Såå roligt.

Och Den filippinska rondellen med Fritjof Konkas från Indien är för evigt placerad högt på min tio-i-topp-lista vad gäller sketcher.

T hade för övrigt ett roligt uttryck jag inte hade hört förut. I kategorin typ Inte alla getter hemma, Hissen går inte ända upp osv.

T: i hans huvud är det väl Box Play i alla fall?
Jag: Box Play?
T: ja, fyra mot fem.

Underbart.

*****

Dagens Ryttarn:

"NU ÄR JAG TRÖTT PÅ VINTERN! Tänk va skönt det ska bli och få klaga på sommaren med värme, mygg, flugor, knott, regn, kyla och alla dessa förbannade turister som bara är i vägen"

*****

Nu har jag faktiskt en tvätt att hänga.

*****

Kvällens låt: Tango - Dalbello

*****

Vid varje ögonblick i vårt liv har vi oändligt antal möjliga val
/Nordström/

Inga kommentarer: