fredag 12 mars 2010

En mycket klok krönika

Bjarne Wesenlund (han är inte släkt med Rolf Wesenlund som spelade Marve Fleksnes, även om man kan tro det ibland) den goe och glade gamle domaren (han har dömt flertalet SM-finaler och mängder av elitmatcher), tränaren, spelaren och som dessutom gjort en massa andra saker inom innebandyn, har skrivit en alldeles utmärkt krönika på Innebandymagazinets webb.

Han tar där upp problemet med hur elitspelarna, i stor utsträckning även de största stjärnorna beter sig. Jag har känt Bjarne väldigt länge och tar mig friheten att saxa en del av det han skrivit.

Många av dagens stora stjärnor spelar allan på plan med ett beteende som de tyvärr oftast kommer undan med och vad beror det på? I dessa tider med sommarskolor och allt annat positivt som många föreningar ställer upp och ordnar för ungdomar så finns det en så stor tragisk dubbelmoral hos många spelare. Det mest tragiska är att föreningarna själva låter detta fortgå och ungdomarna måste ju undra vad som händer när de ser sina förebilder live i hallar och på tv och ser hur dom beter sig.

---

Att i samband med en avblåsning emot det egna laget stega fram och påpeka att vi skulle minsann haft frislag i ett tidigare läge är lika illa, sker det en gång gör det inget men när samma spelare/kapten gör det för femte gången i samma match ser det bara dumt ut.

---

I handboll som är en ytterst tuff sport släpper man boll omedelbart och intar ny position, i innebandy har vi spelare och kaptener som ständigt har ett behov av att prata om domslut, det ser endast löjligt ut. Vi vill alla få upp statusen på innebandy som idrott och så beter vi oss så här? Nej ,väx upp ni spelare som känner igen er här och det finns tyvärr för många av er och sluta bete er som ni gör för barnen har er som förebilder.

---

Idag har vi många nya elitdomare, unga, motiverade och positiva domare som ger sitt yttersta i varje match men kanske inte, ännu, har förmågan att leva upp till dom krav och förväntningar som många spelare har, men detta är inte konstigt då denna nya generation inte ännu hunnit sätta sin egna prägel på sitt dömande och inte hunnit skaffa sig en relation till spelarna, sånt tar ett antal år att bygga upp. Vi har tappat elitpar denna säsong som var nya och som slutat då dom inte tyckte det var roligt längre. Här har ett par kämpat i åratal för att nå superligan och väl framme slutar de? Varför? Jo, just på grund av ovanstående att de ständigt ifrågasätts och möts av spelare som beter sig illa och väljer därför att sluta då det inte är roligt längre.

---

Domarna bör ta tag i detta snabbt och börja visa för spelarna att nu får de också börja ta konsekvenser av sitt agerande, en skarp tillsägelse och sen ut och vila ett par minuter. Jag var aldrig mycket själv för att bestraffa spontana kommentarer men jag pratar inte om spontana kommentarer i denna text utan om just ett ständigt upprepat ifrågasättande av domslut, nu får det vara bra! Börja skicka ut dessa spelare så får vi snart slut på detta med. Jag har idag nöjet att få observera dessa domare och ser prov på detta i varenda match och mitt egna råd till domare jag tittar på är helt enkelt att först säga ifrån men sen också följa upp med konsekvenser till spelarna.

Han har så oerhört rätt.

Det ser verkligen bedrövligt ut när stjärnorna gafflar och gormar på domarna, ger efterslängar till och fäller kränkande kommentarer om motståndare, överfaller varandra och gud vet allt vad dom gör.

Jag ställer samma fråga som Bjarne: ska barn och ungdomar se sådant av sina förebilder?

Knappast.

Det är ett evinnerligt tugg hela tiden. Varenda litet inslag, varenda touch, varenda händelse ska diskuteras och dissikeras. Det finns lagkaptener som kommer fram VARJE GÅNG efter insläppt mål eller utvisning. Hur dåligt man än dömt kan det inte vara fel på ALLA domslut. Till slut tappar man ju respekten för den kaptenen, och lyssnar inte. Tyvärr.

Jag har själv varit tränare på elitnivå ett antal säsonger och på relativt hög nivå ganska många säsonger och jag har endast låtit mina kaptener gå fram när jag sagt åt dom. Och det har inte varit ofta. Domaren ändrar sig inte i 99,99% av fallen.

Har spelat länge också, och varit lagkapten, och jag tror att de flesta domare som haft mig som kapten, spelare och tränare aldrig sett eller hört mig klaga eller vara otrevlig.

Ska det vara så svårt?

Har alltid predikat för mina spelare att man ska sköta sig i båset och på planen. Sen har inte alla gjort det såklart, men jag har ofta bänkat spelare eller inte tagit ut dom om dom misskött sig. Har man fått en 2+10:a med Nordström som tränare, då spelar man inget mer den matchen.

Tyvärr är det ju lite så att en del domare har för stor respekt för "stjärnorna" och låter dom hålla på, vilket är synd. Men det är nog inte så lätt. Jag tycker faktiskt det är upp till tränare och föreningar att se till att spelarna sköter sig. För det är som Bjarne skriver, det är många barn och ungdomar som tittar på SSL och tar efter.

Och jag tror också att domarna måste börja plocka ut för snack och protester för att få ett slut på detta, det är nog enda chansen. Inga diskussionsklubbar, spelarna måste acceptera domsluten. Det jämnar ut sig i längden och jag kan garantera att ingen domare blåser mot något lag med flit...

Dessutom är många i publiken helt okunniga om regler och framför allt, tolkningar. Men hetsa och skrika ska man.

Jag tror vi allihopa, förbund, domare, observatörer, föreningar, tränare men framför allt spelarna själva måste hjälpas åt med detta.

Jag menar, titta på NHL. Trots alla pengar och all historik så lyckades man införa i princip nolltolerans och det fungerade. Fungerar det "over there" måste det väl kunna fungera i lilla sketna innebandysverige också (ironi).

Så att innebandyn återigen blir den där rena, spontana, roliga sporten som alstrar så mycket glädje.

Det kan bli så. Bara alla vill.

Sen skulle det ju underlätta med lite mindre taktik/defensiv och mera fart och rakt på.

Bort med bummelspelarna, backa hem-innebandyn och alla spelförstörande moment.

Fram för glädjen, fantasin, improvisationen, lirarna!

Det som kännetecknat innebandyn.

Och som gjort att den slagit igenom så stort så snabbt.

Innebandy är ju artisteri.

Den högsta formen av det faktiskt.

Om man tillåter det.

Tack Bjarne.

*****

Nu till något betydligt roligare:

En enorm prestation har gjorts i det lite tysta.

KAIS Mora IF:s herrar gick i sista omgången förbi FBC Uppsala och vann division 1 norra.

Och får därmed spela kval till SSL.

Stort. Enormt stort.

Och framför allt riktigt, riktigt, roligt.

Att vinna division 1 med ett så ungt lag är riktigt starkt.

Och jag gläds oerhört med tränaren Peter "Lillis" Wallin, som jag känt så länge och tycker så bra om. Det finns ingen som gjort så mycket för innebandyn, främst i Mora, men även för innebandyn i hela Dalarna som Lillis.

Lillis må som jag vara liten kroppsligt sett.

Men på alla andra sätt är han oerhört stor.

Oerhört kunnig. Seriös. Och med ett enormt engagemang och hjärta.

Ett stort grattis från bloggaren!

Oavsett hur det går i kvalet, det kommer att bli tufft, så kan laget gå med högt huvud ur det här.

Vilket äventyr som väntar för Lillis Babies.

Tänk om...

Derbyn på både dam- och herrsidan nästa säsong vore ju inte helt fel.

*****

Läste i tidningen om en luftgevärsskytt som skulle till EM.

Hon hade ett mycket passande namn.

Hanna Säker.

*****

Apropå namn:

Glömde ett par i uppräkningen för ett tag sen:

Ett vackert:

Stina Näktergal, Örnsköldsvik.

Ett coolt:

Filip Urwäder, Täby.

*****

Jocke "Bajen" Östlund, idrottslegenden och numera tränaren för IBF Falun Ungdoms damer gjorde ett litet påpekande när jag träffade honom på Lugnet.

Angående mitt lilla inlägg tidigare om att det fanns så många spelare som hade anknytning till träd i IBF Falun.

Han sa att jag hade glömt Al-bin Glad.

Han är vaken, den där Bajen.

*****

I morgon väntar utgång med vännen T. Kul. Före det Tacos. Mumma.

*****

På lördag väntar dömning i nordiska mästerskapen.

För SJ-anställda.

Hoppas det inte spårar ur.

Bättre att det går som på räls.

*****

Kvällens Ryttarn:

"Vad är det för likhet mellan en 6-åring och Hammarby fotboll ? Båda börjar i ettan i år."

*****

Nu måste jag SMS:a John Blund så att han kommer hit och kastar lite grus.

*****

Kvällens låt: Love is in the air - John Paul Young

*****

Leda är att ge möjligheter inte färdiga svar
/Nordström/

Inga kommentarer: