tisdag 23 december 2008

Julafton närmar sig

Det börjar lacka mot Jul. Det är lugnt, bara man inte lackar ur...

Jag och frugan har slagit in typ en miljon paket, Helena har gjort pepparkakshus och dessutom har hon gjort risbräck. Dock har vi inte gjort någon ischoklad. Hatar ischoklad nämligen.

Nuförtiden.

Det kommer sig av att när jag jobbade på fritids tidigare så skulle vi göra ischoklad i olika smaker till en julbasar. Jag och barnen. Det var ljus choklad, mörk choklad, mintchoklad, apelsinchoklad och en massa olika choklad. Vi gjorde några stycken, jag och barnen.

Närmare bestämt 2000 stycken.

2000.

Efter det har jag inte gjort någon ischoklad.

Blir nog inga fler heller.

Apropå risbräck:

Om Kenny Bräck skulle sluta med allt han gör för att göra risbräck, skulle det vara ett avbräck? Nåja, han skulle ju kunna gå tillbaka till det han gjorde innan om det inte går bra.

Bräck in business.

*****

Sista seriematchen i trean med IBF ungdom gick bra. 8-4 mot Hofors och vi går till julvila obesegrade med 11 poängs ledning och tretton poäng ner till uppflyttningsplatsen. Tre av spelarna blev ganska hastigt uppflyttade i elit och av diverse orsaker saknade vi till slut åtta ordinarie spelare. Men vi slängde in tre debutanter: en 91:a i mål, en 92:a på backen och en 93:a i kedjan. Och så lät vi några spelare som brukar spela division 4 spela. Och det gick hur bra som helst. Vi har en mycket bra och bred trupp där ALLA är bra. Kul att se Linus Erickson, en annan 92:a, göra tre mål.

*****

I mellandagarna väntar Gorby's Cup. För en gångs skull ska jag inte vara tävlingsledare utan döma hela helgen. Ska bli fantastiskt roligt. Bara vara på en cup, glida runt och visa ut en massa folk. Härligt!

Apropå dömning: Dömde Ungdoms-DM på Lugnet/FK på lördagen. Det blev en minst sagt händelserik dag. Brandlarmet i FK Arena gick två gånger, med långt avbrott och ett antal torkningar eftersom rökluckorna i taket öppnades och det snöade in.

Sen uppstod en situation vid ett par utvisningar som inte ens jag med mina 23 år som domare varit med om. En spelare hade fått en 2+10 och en annan spelare satt med i utvisningsbåset för att sitta av den första tvåan. Då gör det laget mål, och båda två hoppar ut på planen och firar. Vilket man ju inte får. Varpå båda får varsin tvåa till.

Och här kommer problemet: Vem sitter av vad och hur många skall sitta och vilken utvisning räknas osv? Ingen visste vad som gällde och till slut fick vi komma överens med lagen om en lösning, som båda köpte.

Märkligt.

Dömde bland annat med Julie Williams och Josefin Nilsson, två av våra unga och mest lovande domare. Båda två är otroligt duktiga och kan gå hur långt som helst. Kul!

*****

Och idag kom Henke Larssons första SSL-mål. Visserligen i tom bur men ändå. Nu får vi se om Jihde håller löftet. Fast i ärlighetens namns så känns det ju faktiskt som att han skall göra ett "riktigt" mål först.

Det är också märkligt - och riktigt roligt - hur många TV-matcher som svänger så fort. Och så otippat. Fast det är väl inte längre otippat: vad som helst verkar ju kunna hända.

*****

Se här, en klassisk 80-talare:
p

En Unihoc. Tror det är en Pro. Svart dessutom.
p
Coolt.

*****

I morgon ska jag jobba nån timme, sen ska jag sluthandla julmat och de sista julklapparna. Ser fram emot en uppesittarkväll och dagen därpå en Julafton med ALLA barnen. Lovely! Och så farmor & farfar förstås. Hjältarna.

*****

Man har ju samlat på sig en del medaljer genom åren. Denna är jag mest stolt över.
p

Det är SM-silvret jag fick som tränare för IBF Faluns damer.

En fantastisk säsong med spelare som Lena "Biran" Birath, Eva "21" Rönn, Pernilla "Pörnie" Forsell, Maria "Söder" Söderström, Helena "Lunkan" Lundvist, Camilla "Kastrullen" Granelid, Jenny "Black Beauty" Magnusson, Åsa Hansen och många, många fler.

Fina minnen.

*****
p
Apropå minnen: fick ett mail från en gammal Mora IBK-legend, Tomas Jonasson. Han hade hittat in på bloggen och tyckte den var bra. Kul att höra av gamla uvar. Man blir glad...
p
*****

Nu ska jag alldeles strax träffa John Blund.

*****

Kvällens låt: Please don't leave me - Pretty Maids

*****

Oroas inte över framtiden - den kommer nog ändå
/Nordström/

Inga kommentarer: