söndag 14 december 2008

Skön seger, bitter förlust o så vattkoppor

Derbyt, tillika lilla seriefinalen mot Enviken, gick vägen. Till slut. Efter darrigt spel och underläge med både 1-3 och 3-4, lyckades vi vända till 7-5 (18:08) i sista perioden och till, som vi trodde, till vinst. Men Enviken tog ut målvakten och gjorde två mål på 32 sekunder, det sista med 25 sekunder kvar. Kändes oerhört snöpligt men vi tog time out och lovade varandra att vi skulle fixa det. Vilket vi också gjorde. Och på vilket sätt. 8-7 efter 19:53 och 9-7 efter 19:56. Snacka om pärs.

Vill ge flera eloger: till oss själva såklart för att vi slet på och fightades, till Enviken som gjorde en mycket bra match (spelade dessutom en positiv (tack!) och schysst (tack igen!) innebandy) och domarna Jon & Jonte som också var jättebra (inte bara för att vi vann, dom var verkligen bra). Vill också plussa för våra "babies", 92:orna Ante o Linus E som spelar allt mognare och bättre för varje match. Framtiden! Bäst i Enviken var en av mina gamla favvospelare (jag har ju tränat dom i drygt fem säsonger...) Micke "Nordon" Nordin. Vilken figher! O på gamla dar briljerar han med en massa poäng också...

Nu leder vi serien med 10 poäng och jag hoppas vi kan fixa sista matchen på fredag så att vi kan gå obesegrade till juluppehållet.

Vore mumma!

*****

Bitter förlust för Sverige i VM. Kan inte riktigt bestämma mig för om det är bra eller dåligt. Självklart vill jag att Sverige skall vinna, men jag tror att det var bra för innebandyn. Observera tror, jag kan ha fel. Har haft det nån gång förut.

Men det som avgör tycker jag är det som jag ofta varit inne på tidigare. Att Sverige inte har några lirare och profiler längre. Alla är en stor grå taktiskt duktig vältränad massa. Jag säger bara Titu, Kohonen och framför allt Hyvärinen. Såna lirare har vi inte i Sverige idag.

Titta bara på sista målet. Vilken fart, vilken teknik, och vilken spelförståelse. Som hämtat ur instruktionsboken. Kohonens lilla "en-touch" som totalt spelar lös Hyvärinen var magisk att se, Och Kristoffer Kranberg kommer att drömma mardrömmar om kvällen då han inte bara blev lurad upp på läktaren av Hyvärinen för att köpa korv.

Han köpte fanimig hela Sibylla-koncernen.

*****

Bästa smöret från Baltikum: Lett & Lagom.

*****

Dömde en herrtvåa i Leksand i går, Leksand - Lesjöfors. Tänk hur en del kan bete sig, man tror inte att det är sant. Även om det bara är en 3-4 stycken så förstör dom ju för hela laget - och föreningen. Det slutade med både M3 och anmälan till bestraffning. Och ändå var jag snäll i flera situationer. Vilket inte är likt mig. jag vet ju att med vissa lag så har man ingenting för det. Så skönt att höra och sån stor kurage därför att fyra personer som satt i seket tyckte att det var pinsamt för föreningen. Och att vi dömde riktigt bra.

Det finns hopp!

*****

Alltså, 'Pool. Det håller inte. Man måste vinna på hemmaplan. 2-2 mot Hull var fjärde matchen hemma som man kryssade i mot lag som ligger längre (en del betydligt längre ned än Hull) ned i tabellen. Tur att alla andra kryssar också.

Om nån av spelarna vinner nåt pris i nån tävling så vinner dom väl en kryssning.

*****

Zlatan gjorde ett magiskt mål - igen.

Och ytterligare en svensk, Johan Olsson, vann en världscuptävling i skidor. Vad är det som händer? Håller vi sakta men säkert på att förflytta oss tillbaka till 80-talet?

Gunde-effekten?

*****

Hur ser man att en bil kommer från Jamaica?

På reggaestreringsskylten.

*****

När jag skulle till samlingen mot Enviken i fredags lämnade jag av prinsessan Ella hos farmor & farfar (hon skulle sova över där - själv - till hennes stora glädje) på Knoppen (bästa området i Falun) och gick därifrån till Lugnet. Det var en oehört vacker kväll med massor av snö både på marken och från luften. Fick flashbacks från när man var 15-18 år och bodde hemma (har alltid bott på Knoppen) och på vintrarna gick till Lugnet och tränade badminton (jo, jag var rätt bra på att jaga fjädrar också) eller gick och tittade på Falu IF hockey eller Falu BS bandy, vilket jag väldigt ofta gjorde.

Det var en härlig känsla...

*****

Efter matchen var jag och frugan ut på lokal samtidigt, vilket inte händer ofta. Men det är så kul. Hon var ut med sina arbetskompisar på akuten och jag med mina från Dalaidrottens Hus (dom hade varit på Leksand - AIK först, bittert), sen strålade vi samman. Det var riktigt trevligt.

Vi var på Harry's och även om det inte var sådär supermycket folk så var det legendtätt:

Christer "Chips" Larsson (gamle IBF- och BIK:aren), Patrik "Pata" Björlin (också BIK, men även Falu BS fotboll), Cattis Henniger (IBF dam-hjälte), Peter Tyskling (storspelare i kultiga IBK Tisken), Kenneth Hallin, en av de riktiga legenderna som var med och startade innebandyn i Falun en gång i tiden. Tränarkollega Plyhm, ganska glad också. För att inte tala om Bódén i baren, vilken cooling...

Bland andra...

*****

En av mina bästa vänner, tillika en av dom jag brukar skriva om i bloggen, Mikael "Hille" Hilleskär ska bli pappa nästa år. Då har han äntligen växt upp på riktigt. Kul! Han är en sån där som alltid makalöst rolig, och alltid är en bra vän. Hille spelade ju också många år i Falu IBK (nuvarande IBF Falun), en riktigt kämpe. Med många utvisningar. Missförstådd...

Frugan var in på hans sida på Facebook och hittade det här:


Snacka om självdistans.

Typiskt Hille.

Han kommer att bli en Super-pappa, det vet jag.

*****

Fille, vår lilla tvååring har dock åkt på vattkoppor. Lagomt till julhelgerna förstås. Nu är det väl bara att vänta in prinsessan också. Eller att jag eller Helena får bältros.

*****

Nu är det dags för Shogun igen, jag har kommit till disc 4. Av 5.

- Wakarimas?

- Hai!

*****

Kvällens låt: All the fools sailed away - DIO

*****

Livet är jobbigt, det är ännu jobbigare om du är korkad
/Nordström/

Inga kommentarer: