fredag 26 december 2008

VM 1996

Dags att bli lite nostalgisk. Att blicka tillbaka, sisådär en tolv år tillbaka.

Närmare bestämt den 8 maj 1996. I Globen. I Stockholm. I Sverige. Trots att det var maj var det bara 8-9 grader varmt ute. Men det var desto hetare inne i Globen. Jag och Lena "Biran" Birath hade varit i Karlstad och dömt Stjärncupen och eftersom vi hade haft nån Elitfinal (dam tror jag) var vi lite sent ute men kom fram i tid till slut. Och tog plats på läktaren tillsammans med några stycken andra.

Närmare bestämt 15.106 stycken.

Det är nog en siffra som de flesta kommer ihåg än idag. Jag tror att det då endast var påven och Springsteen som dragit mer folk. Vi hade några riktigt fulla finnar bredvid oss som var skitstöddiga och väldigt högljudda i början men allt eftersom matchen gick blev det ganska tyst.

Att få har varit med om denna match och dessutom på plats "live", är en av de största ickefamiljära händelserna i mitt liv. Lite humor också att se mig och brorsan springa förbi på jumbotronen (det var klipp från nån elitmatch) inför dessa 15.106 personer.

Annat man inte glömmer:

Entusiastiske speakern Peppe Eng, som inte alltid höll reda på termerna ("hit on arm").

Thomas Brottmans löfte om att springa naken på stan om Sverige inte vann guldet. hade varit kul att se. Eller inte.

Krister "Kigge" Ahlqvists (för övrigt en av de trevligaste coacherna som jag känt ända sen han tränade "Fälla") äkta glädje, och kanske framför allt, lättnad efter missen i EM tidigare.

Martin Olofssons genombrott. Han startade på bänken, och spelade sen så fantastiskt bra att han var omöjlig att hålla borta. Slutade i poängligan och All Star Team.

Robert Bodéns målgest efter sitt 2-0: Tog av sig tröjan och kastade upp den bland publiken. Sen hade han en till matchtröja under! Måste varit varmt... Eller så måste han ha varit väldigt säker på att göra mål.

Att Jan-Erik Vaara matchen igenom översatte Finlands hela tiden ändrade taktik.

Christian Hellströms magiska mål, liksom Stefan Matssons nolla.

Att så många människor var kvar på en prisutdelning (nästan alla), och att så många sjöng med i nationalsången. Och så de bakåtvända kepsarna förstås. Innebandy - revoltsporten...

Att det klagades över att semifinalerna slutade 4-1 och 13-0 och att det var för ojämnt. I första ishockey-VM slutade semifinalerna 19-0 och 19-2. Och då tror jag ändå att Kanada skickade ett klubblag...

Jag glömmer heller inte Peter Wennmans (Aftonbladet) otroligt okunniga och omdömeslösa sågning av sporten fast han inte ens såg nån match. Flertalet var dock positiva, däribland Expressens Mats Olsson.

Ett roligt inslag på VM var Singapore. Eller roligt, det kan ha varit tragiskt också. Men jag väljer att se det som en färgklick. Singapore var minst sagt dåliga. Men kan det bli annat om man för det första spelat innebandy under bara nåt år, och dessutom hemma i Singapore tränade på en asfalterad basketplan som var ungefär 2/3 av en normal plan. Man hade även en sarg som tränaren Stefan Dahlgren fick frakta med sig (!) till varje träning.

Med tanke på allt detta kanske de inte var så där jättedåliga. Alla har vi olika förutsättningar.

Eller som de själva sa:

"Vi lär oss hela tiden. Vi tränar i hotellkorridorerna halva nätterna".

Inte att förakta.

Singapore stoltserade dock med VM:s sämste tekare. Jaya Kumar, statistik: 2-37.

Inte såå bra kanske...

Som sagt, detta var innebandyns riktiga genombrott. Som kanske även blev ett litet stopp, och svårt att överträffa igen. Jag tror att då var innebandyn på en topp som den aldrig varit förut och inte riktigt nått tillbaka till än.

Men ett fantastiskt roligt VM var det på alla plan!

*****

Har två idéer till bloggen, som ligger under bearbetning. Kan bli rätt kul. Om det blir av. Den som lever får se...

*****

I morgon börjar Gorby's Cup. Gud så kul att få vara med och döma och inte arrangera och vara fast i tävlingskansliet. Få känna den riktiga cuppulsen, och inte cupstressen.

*****

Dags att slagga in!

*****

Kvällens låt: Catch the Moon - Stefan Andersson

*****

Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte
/Nordström/

Inga kommentarer: