fredag 10 april 2009

Globen är inte så långt borta

Plockade med mig lilla Ellie-Pellie (5 1/2 år) idag på innebandy. Hon älskar att följa med till FK Arena och äta toast och träffa folk. Idag hade hon kamera med sig och plåtade lite, och dessutom fick hon några nya polare.

Matchen då? Ja, efter en lite nervös inledning spelade Falun upp sig och såg till att det blir en tredje och avgörande match uppe i Umeå på måndag. Starkt! Emma Lundmark och Malin Dalbjer var nog de bästa utespelarna, men bäst av alla var målvakten Rachel Mleczkovicz (hoppas jag stavade rätt nu, det är inte så lätt). Hon sprider ett sådant lugn över sig och laget, och står alltid rätt och är stabil. Verkar vara exakt vad Falun behöver.

Däremot måste jag säga, och jag brukar ALLTID försvara domarna jämt (brukar nästan till och med få skäll av mina egna spelare för att jag gör det när jag coachar), att domarparet tyvärr inte höll måttet. Och man ska väl egentligen inte utnyttja en blogg till att kritisera domare (jag är ju inte anonym i alla fall) men jag tror att varken lagen eller publiken knappt nån gång hade en aning om för vad dom blåste eller vems boll det var.

Och spelarna fick knappt titta på varandra ibland. Och nivån varierade som en berg- och dalbana. Och en av utvisningarna var helt ofattbar och kunde avgjort matchen, tur att den inte gjorde det. Nu är jag visserligen rödfärgad men den var verkligen totalt, totalt fel. Tråkigt att se, det var ju trots allt en semifinal i ett SM-slutspel. Rörelse, placering, signaler och tecken var OK, däremot var pondusen, spelförståelsen, spelkänslan och förmågan att tolka reglerna mycket låg.

Observera att det var precis lika åt båda håll, utvisningen som var totalfel råkade nog bara drabba Falun. Och att jag aldrig skulle drömma om att ha skrivit detta om Falun hade förlorat.

*****

Alltså, jag funderar bara. Visst, att säga att Jonas Adriansson är en av världens just nu bästa innebandyspelare kanske är en väldigt subjektiv tolkning av mig, men: Att det skulle finnas tolv forwards (speciellt som han kan spela både center och ytter ungefär lika bra) som är bättre än honom, det köper jag inte. Visst, 5-6 är så klart givna, men sen?

Vad skall man egentligen prestera för att komma med i landslaget? Räcker inte det Jonas har gjort denna säsong då vet jag inte...

*****

Fick en inbjudan idag till 75-årskalas. Min mycket gode vän, legenden Lars-Erik "Larsa" Håkansson fyller 40 och hans fru (?) Malin fyller 35. Och då passar de på att fira tillsammans. Smart. Inbjudan kom i brevlådan istoppad i en frankerad - godispåse.

Det är nästan bara nån i Norslunds/Falu IBK-gänget som kan komma på den idén...

We'll be there!

*****

Håller ju på att samla ihop en riktig dundersamling med schlagerlåtar (för partyn och liknande; inget är som schlagers då), fyra CD-skivor ska det bli, sen kan alla "Absolut" och "Best Of" och så vidare slänga sig i väggen.

Fick en av de sista pusselbitarna igår från CDON på posten, en skiva med Östen med Resten.

Underbar titel på skivan för övrigt:

Östen med Resten - 19 Bästa och Resten med Östen.

Humor.

Så fort den är färdigbränd ska jag droppa låtlistan på bloggen.

*****


Maten var god, (den enda) ölen smakade bra och sällskapet var fantastiskt. Förutom de flesta förhandsanmälda (även Tom W!) dök även Daniel "Thuna" Thunstedt, mannen med världens längsta överkropp, också upp. Thuna som dels som var en i den fantastiska juniorkullen född 74-75 som jag tränade i fem år, och dels så har jag tränat IBF Faluns herrar ihop med honom.


Däremot var själva matchen en enda lång mardröm. 'Pool var chanslösa mot Chelsea som faktiskt var närmare 4-1 än vad Liverpool var 3-2. Chansen till avancemang är väl ungefär lika med noll. Tyvärr.


Apropå Thuna så har han myntat ett väldigt roligt uttryck: om det är mycket gamla personer när man kommer till ett ställe brukar han säga:


- Vilket jädra Old Trafford det var här då!


Underbart.


*****


Satt och pratade på jobbet om att någon bekant hade hållit på med minröjning i Angola.


Det tror jag att jag skulle vara bra på.


Jag lovar att jag inte skulle röja en min.


*****

Gäddmamman var ute och simmade med sina små yngel då dom fick syn på en wobbler.

- Mamma, vad är det där?

- Det är den där haggan som eran pappa försvann med!!

*****

Satt och tittade med frugan på Singing Bee, som faktiskt är ett ganska roligt program.

Hasse Aro var med. Ett tag. Låt oss säga, snällt sagt, att han är något bättre på att vara programledare för Efterlyst än att sjunga och kunna texter.

Han åkte ut rätt så fort alltså.

Då sa Helena:

- Kunde han inte ha efterlyst nån låt så han klarat sig?

Hmm. Vadå samma humor?

Jag vet inte.

Däremot vet jag att han åkte ut.

Annars brukar han ju vara med i ett program där folk åker in.

*****

Nu ska vi fira lite påsk. Det blir nog något alldeles äggstra.

Eller kanske inte. Klockan är ju trots allt snart tolv. Igen.

Det blir den i och för sig två gånger per dygn.

Men ändå.

*****

Kvällens låt: Sit down - James

*****

Livet kan inte vänta till morgondagen för man vet inte om det blir någon morgondag
/Nordström/

Inga kommentarer: