torsdag 16 april 2009

Plats!

Som de flesta vet har jag ju varit en tuff - kanske för tuff, vad vet jag - domare. Men jag tror ändå att det är bättre att man håller en tuff och hård linje än släpper på för mycket. På det viset ballar aldrig matcherna ur (det har ALDRIG hänt när jag dömt, det kan jag lova), man slipper skador, man gynnar de lag som spelar schysst, rent och ärligt (vilket skall premieras), och framför allt så vet lagen vad som gäller, att nivån är lika hela tiden.

Jag skriver har varit, för nu för tiden tycker jag att jag blivit en mjukis. Men jag kan väl tända till ibland om det behövs.

En och annan ledare har jag skickat upp på läktaren genom åren också. Alla välförtjänta. Två av dom som drabbades av min vrede på 80- och 90-talet Lars-Olov "Lollo" Olsson, Leksand och Lars-Olof "Toja" Nilsson, Krylbo. Två legender som varit mycket duktiga tränare och förgrundsfigurer i sina föreningar. Toja blev själv en mycket bra domare. Och Lollo är fortfarande aktiv i Leksand.

Båda dessa herrar hade efter sina uppvisningar på läktaren aldrig några problem med mig eller några andra domare. Och båda två var och förblev mycket goda vänner till mig. Ibland kan man bara behöva en liten fingervisning. Eller uppvisning.

Tuff. Men rak och rättvis.

Och det gäller att kunna göra skillnad på person och sak.

Det kunde både dom och jag.

*****

Apropå ledare och tränare:

Det finns ett par "typer" som är dryga när man är domare.

En är den där som pratar en massa skit och har en massa kommentarer i båset och sen när man går dit säger: jag pratar ju med mina spelare, får jag inte det?

Jo, det får du, men inte om mig.

En annan är den där som hela tiden skriker "vår boll" eller "frislag" eller liknande.

Ja, jag vet. Jag kan se själv.

Ibland vill man ändra på domslutet bara för att vara jävlig när dom inte litar på en fast man kommer att blåsa exakt rätt till 99%. Tålamod. Bita sig i riktningsarmen.

En tredje typ, och det är den värsta, är de ledare/coacher som alltid viftar med en eller båda armarna och skall ha frislag med sig hela tiden. Oftast med ett block eller en coachtavla i handen.

De är som sagt de absolut värsta. Det är inte bara en gång (snarare hundra) jag har fått blåsa av spelet och sagt åt dom att sluta vifta med armarna. Det är nämligen så oerhört irriterande.

Blåsa av och säga till.

När man i själva verket vill hugga av dom armarna. Eller i varje fall kasta bort coachtavlan för dom.

Som sagt. Tålamod. Lugn.

Men ibland är det svårt.

*****

Så nära men ändå så långt borta för 'Pool. Vid ställningen 4-3 fanns det ju en chans till avancemang. Men men, av guldet blev till sand. Men det var en fantastisk match med såväl konstmål som tavlor. Hur ofta slutar en kvart i CL 4-4?

Apropå konstmål: Christiano Ronaldo!

*****

Läste att Koppen skall sluta blogga. Tråkigt. Hoppas han kommer tillbaka någon gång, i någon form. Tack för alla alster!

*****

Två dagar kvar till SM-finalen för IBF Faluns damer. Hoppas man njuter av vad man presterat fram till matchstart och sen ger järnet. Då ska det inte njutas (jo lite, men inte så man blir tagen av stundens allvar), då ska det krigas, då ska det göra ont, då ska det tas hem ett guld till Dalarna.

Med rätt fokus och inställning och lite flyt så tror jag faktiskt att man klarar av det.

*****

Precis läst ut Peter Robinsons senaste bok. På nattduksbordet nu ligger J-C Grangés bok I djävulens spår.

650 sidor nagelbitning.

I love it!

*****

Gjorde ett klipp på Willy's (mataffären, ni vet): 2 CD-skivor för 99 kronor. Och nte vilka som helst.

Best of DIO och Best of Judas Priest.

Heavy Load!

Detta som kontrast då till Schagerskivorna jag håller på att spela in.

Ungefär som en dejt mellan Carola och Kicken i Poodles.

Eller nåt.

*****

Såg en annons för nånting som hette haremsbyxor (kan det stämma?), nåt klädesplagg för damernas nedre hälft av kroppen.

Herregud.

Dom såg inte kloka ut. Var det till maskerad?

Det såg ut som den som hade dom på sig också gjort på sig. Hängde som en blöja ungefär.

Det där kan väl inte bli en hit. Ingen kan väl tycka att det är snyggt?

Eller också är jag, som vanligt, för gammal.

Bara inte frugan köpt såna där nu då.

*****

Några "Barn pratar om äldre människor":

En mormor är en som hela släkten har kommit ut genom. Då är det väl inte konstigt att hon är lite sladdrig i skinnet - Kristina, 7 år

En farmor är en tant med godispåsar i fickorna - André, 5 år

En svärmor är straffet man får när man gifter sig med någon man inte känner - Pål, 7 år

Morfar är så gammal att han inte längre kommer ihåg varför han tycker om kvinnor - Tore, 7 år

Som sagt, gulliga.

*****

Dags att knoppa in!

*****

Kvällens låt: Dream evil - DIO

*****

Avgörande är inte vilka anlag vi har utan hur vi använder dem
/Nordström/

Inga kommentarer: