måndag 27 april 2009

Knallseger, cup i Mora & en gammal legend kom springande

Dömde ju SOS Alarm-mästerskapen i torsdags.

Meningen var ju att Helena (frugan) skulle vara publik.

Så blev det inte.

Hon spelade.

Och vad som var ännu mera fantastiskt var, att Akuten vann hela mästerskapet. För första gången i turneringens 18-åriga historia. Tror att man typ kommit sist nästan alla gånger.

Det enda dom brukade vara bra på, som dom själva sa, var att göra entré.

Så hon är ganska stolt nu, frugan. Med all rätt.

Grattis Gumman till din första turneringsseger. I love you!

*

Akuten hade Jonatan "Jonte" Strömgren i mål. Jonte som normalt spelar i IBF Borlänge i division 2. Man måste nog säga att han hade ganska stor del i vinsten. Han var grym. Kanonräddningar varvades med ett antal assist.

När det blev straffläggning i finalen visste jag att Akuten, pga Jonte, skulle vinna. Och så blev det.

Här ser ni det vinnande gänget utanför Borlänge Badmintonhall (som var ett kärt återseende för mig, då jag under fem år tävlade i att jaga fjäderbollar). Helena står bakom Jonte med masken.

Jonte är glad som ni ser.

Han försökte hålla masken, men det gick inte.
p
Efter turneringen var det relax och sen på bankett för alla lag. Men ingen hade någon brådska.
p
Det var inget Akut (för dig, LarsG!)

*****

Var ju även upp till Mora i helgen och dömde Buster/Starlet Cup med Julie Williams. Det gick kanonbra. Av 38 lag var det en ledare som var dryg i tre minuter och ett lag som var dryga i en period. Som blev lugna efter tillsägelse. Flera lag tyckte att vi var det bästa domarparet på plats, så det var kul. Tuffaste matchen var nog HJ18-matchen mellan KAIS Mora och Gävle GIK med flera division 1-spelare med. Men den var roligast också.

*

Annars var alla jättenöjda utom en spelare i KAIS Mora HJ, som är helt bedrövlig och aldrig kommer att växa upp. Men det är en sån där som man bara kan skratta åt. Däremot så är det jättekul att alla andra som spelar i, är ledare i och dom som jobbar i KAIS Mora IF är så trevliga och bra att ha att göra med. Många som man kanske haft lite trassel med när man dömt förut är det bara roligt att snacka med nu. Kul! Och cupen är jättebra arrangerad.

*

Vi fick bo hemma hos Moralegenden och cupgeneralen Conny Törehed och hans fru Solveig. Och alla katter. Och fiskar i trädgården. Vi ska betala tillbaka då Conny ska bo hos oss under Viking Line Cup. Fast fiskarna och katterna får han lämna hemma. Möjligen kan han få ta med sig Solveig. Men det vill han nog inte. Tack båda två i alla fall.

*

En rolig grej hände under en av matcherna. Det var en match där ett av lagen inte var så bra om man säger så. Det stod 12-0 efter första perioden. I slutet av första så blåser jag straff för att målvakten håller fast klubban. Visar tecknet för fasthållning och straff och börjar gå runt (man skall ju inte gå genom spelarhögen=riskeliminering) för att gå till seket. Helt plötsligt kommer det en klubba flygande. Och träffar min arm. Riktigt hårt. Hade till och med märke på armen dagen efter.

p

Fattade inte riktigt vad som hänt, så jag gick till Julie. Som tur var hade hon sett vad som hänt. Det visade det sig att målvakten hade tagit utespelarens klubba och slängt bort den. Långt. Han menade ju inte att kasta den på mig. Men ändå. Och publiken hade roligt i alla fall. Egentligen skulle han väl haft matchstraff men eftersom laget var så dåligt men ändå vänligt och min nya image är att vara en bra men snäll domare så fick han bara 2+10. Men då var han bara borta helt plötsligt. Han trodde att han fick matchstraff så han tog av sig grejorna och gick därifrån.

p

Men det var i alla fall första gången i min domarkarriär jag fick en klubba kastad på mig. Och som sagt, det gjorde rätt så ont.

p

Är det kanske sånt som kallas klubbkänsla?

*

Två riktiga domarlegender, tillika gamla vänner, var också där. Jussi Nissinen (eller Missi Nassinen som han heter när han blir trött) och Sven-Olof Quist från Krylbo. Två gamla uvar som är riktigt roliga. De bodde i sitt vanliga rum som dom alltid bor i, i Moras klubbstuga. Dit var vi såklart och hälsade på.

En finne och en svenne. Det är humor.
p
Här ser vi Jussi i en avkopplad pose. Eller avkopplad, snarare urkopplad.


Undrar om hans uppehållstillstånd är giltigt?

*

Och här har vi partnern Svenne. Ser harmonisk ut. Är egentligen inte från Krylbo, utan från något exotiskt ställe som heter Fors.

Nu har dom sina namn bak på sina overaller. Förut hade dom Kling och Klang. Det tyckte jag var roligt.

*

Här ser vi min kollega Julie hos Jussi och Svenne. Hon skrattar förmodligen åt nåt dumt som Jussi sagt.

Jag kom på en rolig grej man skulle kunnat ha gjort när vi hälsade på lagkaptenerna innan match.

- Hej, Julie.

- Hej, Augusti.

*

Ytterligare en bild på Svenne.

Här har han just kommit på att han måste döma fler matcher med Jussi dan efter.

*****

Det här är roligt: På Googles hemsida så brukar man göra en ny Google-logga varje dag. Idag var det Samuel Morses födelsedag (han som uppfann Morse-alfabetet alltså). Därför skrev man Google med Morse-alfabetet idag.



Coolt.

Jag läste det i morse (en till, LarsG!)

*****

Här ser vi Jumbotronen i Mora ishall. Det var lite läskigt att springa under den och döma. Hade den ramlat ner hade man nog blivit rätt så...platt.

Platt-TV?


Just den här var med i Jumbotron-VM. Var en av favoriterna faktiskt.
Man trodde den skulle hamna överst på tronen.
p
Men den kom Jumbo.
p
*****
Tog med mig Helenas yngsta, Emil, och gick till affären. När vi är på väg tillbaka möter vi en riktig legend.
p
Christer "Crippa, Chips" Larsson, den gamle BIK:aren och IBF:aren.
p
Han är ute och springer (!). Inte så vanligt, om man frågar andra.
p
Jag säger:
p
- Tjena, vad du är hurtig då!
p
Crippa svarar lugnt:
p
- Ja, jag måste ha slagit i huvudet.
p
Priceless.
p
*****
p
Nu ska jag krypa till kojs och läsa några kapitel i min bok.

*****

Kvällens låt: Hey Winner - Lolita Pop

*****

Människan når aldrig nya oceaner om hon inte vågar lämna land ur sikte
/Nordström/

Inga kommentarer: